ZEPTALI JSME SE Aleše Willerta, generálního ředitele skupiny C.S. CARGO

ZEPTALI JSME SE  Aleše Willerta,  generálního ředitele skupiny C.S. CARGO
Jak hodnotíte z pohledu dopravce silniční balíček, který v létě schválil Evropský parlament?

Celkově hodnotíme balíček jako dobrý kompromis, který odstranil nepřijatelnou a v praxi neplnitelnou úpravu vysílání řidičů, kdy každý z členských států může podle „předbalíčkové“ legislativy uplatňovat svá vlastní a nijak nekoordinovaná pravidla a požadavky. Podle nových pravidel se také výrazně omezí rozsah přeprav, kdy řidiči vysílání budou podléhat, a to jen na kabotáž a větší počet třetizemních přeprav. Nejen v nákladní dopravě, ale i v autobusové, dopravcům tak odpadne náročná administrativa, která je s vysíláním spojená. Některým úplně, některým výrazně ubyde, záleží na zaměření dopravce. Daní za to jsou přísnější pravidla při usazení dopravce nebo návraty vozidel jednou za 8 týdnů do státu registrace, ale to drtivé většině běžných českých autodopravců nebude vadit. Pokud jde o doby řízení a odpočinku, změny vítáme, vesměs se jedná o zpružnění pravidel, která zlepší sociální podmínky a možnosti nasazení řidičů. Nespokojení asi budou provozovatelé menších vozidel, zejména v mezinárodní dopravě, protože pravidla se budou rozšiřovat na vozidla a soupravy už od 2,5 tuny hmotnosti.

Jak mohou nová pravidla prospět českým firmám, případně vidíte nějaká rizika spojená s jejich uplatňováním?

Odpověď je částečně obsažená už v reakci na první otázku. Větší pružnost pravidel pro doby řízení a odpočinku uvítají jak řidiči, tak dopravci. Zrušení povinnosti vysílání pro všechny vzájemné a tranzitní přepravy je obrovská administrativní úleva. Rizika vidím ve vymáhání pravidel. Rovné konkurenční podmínky našim dopravcům zajistí jen důsledný státní dozor, pokud budou moci netuzemští dopravci bez rizika trávit běžný týdenní odpočinky v autech na našich parkovištích nebo se nebude kontrolovat návrat jejich vozidel domů, nic se nezmění.

Sdružení ČESMAD Bohemia jedná v současné době s vládou o podpoře silniční dopravy. Jaké kroky nyní pokládáte pro další rozvoj české kamionové dopravy a udržení její konkurenceschopnosti za nejdůležitější?

Navazujeme na jednání o krizi české kamionové dopravy ze závěru minulého roku. Jde nám o budoucnost, o to, abychom měli šanci obstát v tvrdé zahraniční konkurenci a dále neztráceli tržní podíl. Klíčem k tomu je snížení spotřební daně z nafty, ideálně o 2 Kč na litr. Pomohla by samozřejmě úleva v odvodech z mezd na sociální a zdravotní pojištění, ale to je velmi těžké téma. Dále navrhujeme modernizační program, který by podpořil rozvoj dopravních firem, digitalizaci procesů a zvyšování efektivity. A v neposlední řadě nechceme ani zaspat v používání alternativních pohonů, pro těžkou dálkovou nákladní dopravu se zdá být jediným řešením LNG. Pokud stát podpoří pořízení a provoz těchto vozidel, aby byla konkurenceschopná vůči konvenčním kamionům, dojde i u nás k rozvoji, který už můžeme vidět v jiných zemích. Díváme se do Německa, Itálie, Francie, ale třeba i do Polska. I dopravci tak mohou přispět k plnění environmentálních cílů EU.

(lan)

Foto: CS CARGO

spinner