Ford Transit AWD

Zdokonalený systém AWD zrychluje připojování přední nápravy

Zdokonalený systém AWD zrychluje připojování přední nápravy

Užitkový vůz Ford Transit nabízí jako jediný ve svém segmentu pro stejnou platformu pohon předních, zadních i všech čtyř kol (AWD). Nový model s již druhou generací systému AWD využívá elektronického řízení, které zlepšuje funkčnost a zrychluje reakce systému. V České republice jej Ford nabízí od loňského roku.

Nový systém si uchovává všechny výhody plynoucí z přepínání pohonu jedné nápravy a všech čtyř kol v závislosti na povrchu vozovky. Pohon všech kol se zapojuje, jakmile se u jednoho ze zadních kol objeví prokluz. Pomocí hydraulických pístů se pak okamžitě sepnou spojky v rozvodovém ústrojí a točivý moment se začne přenášet i na přední nápravu.

Původní systém využíval pro detekci prokluzu hydrauliku a přední nápravu připojoval pomocí mechanických ventilů. Přednost druhé generace spočívá v tom, že po odhalení prokluzu zadního kola vstupuje do hry inteligentní elektronická regulace. Na základě otáček prokluzujícího kola systém aktivuje solenoidní ventily, které urychlují reakce celé soustavy a zlepšují kontrolu nad sepnutím i vypnutím pohonu všech kol.

Automatické i manuální ovládání

Druhá generace AWD nabízí běžný a manuální režim. V běžném režimu se pohon 4 × 4 aktivuje, když zadní kola začnou prokluzovat. Díky elektronické regulaci probíhá zapojení i vypnutí systému zcela plynule.

Ovladač manuálního režimu je umístěn na přístrojové desce a aktivuje se stiskem tlačítka. Pohon všech kol lze takto zapnout kdykoliv, i když výrobce doporučuje spouštět manuální režim ve stojícím vozidle ještě před jízdou po kluzkém povrchu, ať již se jedná například o bláto, sníh, led, štěrk či mokrou trávu. Tento režim byl původně zamýšlen jako asistent při rozjezdu, lze jej nicméně využívat až do rychlosti 100 km/h. Při vyšší rychlosti se pak již systém přepne do běžného režimu. Na většině povrchů za normálních situací výrobce doporučuje využívat běžný režim AWD.

Transit se zdokonaleným pohonem všech kol dodává řidiči podle hlavního konstruktéra užitkových vozidel Ford of Europe Barryho Galeho velkou míru jistoty při jízdě na kluzkém povrchu a současně redukuje ztráty způsobené třením v mechanice. Zástavbou pohonu 4 × 4 podle něj nikterak neutrpěly hlavní přednosti modelu Transit. Lehká a kompaktní konstrukce systému AWD s plynulým a inteligentně řízeným přísunem točivého momentu na přední nápravu stále zaručuje, že se jeho osvědčené dynamické schopnosti mohou uplatnit za všech okolností.

Pomocník do náročného terénu

Cílovou skupinou nového modelu jsou uživatelé, jejichž vozidla pravidelně jezdí za špatného počasí nebo po vozovkách s kluzkým povrchem. Přestože Transit AWD má k dispozici pohon všech kol, jeho světlá výška se nezvýšila a hrana nákladového prostoru zůstala nízko nad zemí. Může tak představovat vhodný dopravní prostředek například pro lyžařské areály a hotely v horských oblastech či spolehlivý pracovní nástroj pro potřeby policie, lesníků, záchranných služeb, hasičů nebo energetických společností.
(la)

spinner