​Zasílatelé zatím platnost Úmluvy CMR pro vnitrostátní dopravu moc nezaregistrovali

​Zasílatelé zatím platnost Úmluvy CMR pro vnitrostátní dopravu moc nezaregistrovali

Od letošního roku platí některá ustanovení Úmluvy CMR i pro vnitrostátní silniční nákladní dopravu. Jak upozornil výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Petr Rožek, Ph.D., většina zasílatelů si však zatím změny, které pro ně novela zákona č. 304/2017 Sb. přináší, neuvědomuje.

„Především je třeba uvést, že platnost úmluvy CMR i pro vnitrostátní přepravy je krok správným směrem. A to i přes veškeré výhrady, které naši právníci k zakomponování některých částí dohody měli. Byli jsme snad posledním ostrůvkem v Evropě, kde vztahy mezi dopravcem a přepravcem byly ve vnitrostátní dopravě výrazně jiné než v zahraniční dopravě,“ řekl Petr Rožek.

Změnu, kterou změna legislativy přináší, si však podle něj mnoho zasílatelů stále neuvědomuje. „Dotazy u několika známých firem jsme zjistili, že zasílatelé se domnívají, že stále v podstatě za nic neodpovídají. Tedy že odpovídají v rámci nějaké tzv. řádné péče za přenos informací, ale jejich pozice v rámci vnitrostátní dopravy se nemění. O tom, že by se měli zajímat o to, zda mají třeba pojištění odpovědnosti, mnohdy nemají vůbec tušení,“ upozornil Petr Rožek.

Pojišťovny jsou s nabídkou v předstihu

Na rozdíl od zasílatelů (a i mnoha dopravců) jsou si pojišťovny této změny vědomy a podle Petra Rožka tak dochází k paradoxní situaci. „Například jeden subjekt již nabízí produkt, v němž jde o pojištění kombinované, tedy nad rámec dopravce, a zákazníci o něj prakticky nemají zájem. I z toho je patrné, že zde dochází k naprostému nepochopení vzájemných vztahů, které z nového ustanovení zákona vyplývají. Dlouhá léta zde panovala v podstatě absolutní odpovědnost dopravce a zákazníci si myslí, že je tomu tak i nadále. A v podstatě obě strany se domnívají, že starost o odškodnění nad limit SDR je na tom druhém. A nikdo, bohužel hlavně menší zasílatelé, nyní neví, jak si má počínat. Dopravce odpovídá samozřejmě přímo, protože je to jeho auto a jeho řidič, takže se zkoumá míra jeho zavinění. Ale i zasílatel, který smlouvu podepíše, by se měl mnohem více zajímat o to, jestli splnění závazku bude dostatečné, protože i on odpovídá zákazníkovi. Právě díky Úmluvě CMR je však nyní i ve vnitrostátní silniční nákladní dopravě jasné, kdo za co v jaké míře ručí. Text úmluvy je velice srozumitelný a všichni zasílatelé by ho měli znát, protože pravidla se změnila i pro ně. Obrazně řečeno, nepojede se nyní v protisměru, ale po jiné koleji ano,“ upozornil Petr Rožek.

Navyšuje se spoluúčast v případě škody

„Obecně lze říci, že pojišťovny (některé jsou i našimi přidruženými členy) se dnes chovají vstřícně. Na rozdíl od Slovenska, kde dopravní služby pojišťuje prakticky jediná firma, je v České republice konkurence velká a působí zde i několik silných makléřů. Lze se proto domluvit na různých podmínkách. Myslím si, že i nový klient, pokud by splnil potřebná kritéria, by dnes pojištění dostal. Zároveň však v posledních letech monitorujeme tvrdší postup pojišťoven při vyplácení odškodnění, a to právě v rámci pojištění odpovědnosti. Naši členové se střetávají s navýšením spoluúčasti, protože obrovskou měrou vzrostl počet malých škod. Tedy takových, kdy třeba dojde jen k protržení krabice, a příjemce to označí za zcela zničenou zásilku a požaduje plnou náhradu,“ uvedl Petr Rožek.

Stále více řidičů dnes chce mít běžnou pracovní dobu a také to u nich zvyšuje atraktivitu vnitrostátní dopravy před mezinárodní. „Navíc vnitrostátní doprava se posílila i díky tomu, jak v České republice je rozvinutá logistická síť, působí zde mezinárodní firmy, dochází k častým přejezdům mezi sklady a závody a kvalita vnitrostátní dopravy se také výrazně zvýšila. A stále více těchto přeprav se realizuje lehčími vozidly, která jsou flexibilnější a v logistice často i výhodnější,“ upozornil Petr Rožek.

S rozšířením platnosti Úmluvy CMR na vnitrostátní dopravu nyní záleží hlavně na osvětě. „Například Sdružení ČESMAD Bohemia ji provádí mezi dopravci, my jsme již na podzim vypracovali krátkou informaci pro naše členy, tedy pro firmy, které se zabývají zasílatelstvím nebo logistikou. V ní je srozumitelně uvedeno, jak by se firmy měly chovat, s čím by měly přijít do pojišťovny, jak by měly proškolit své zaměstnance, a hlavně co sdělit svým zákazníkům,“ uvedl Petr Rožek.

Připravuje se nová dopravní legislativa

Přestože Úmluva CMR ve vnitrostátní dopravě teprve vstupuje v platnost, již nyní se uvažuje o některých zpřesněních. Vedle toho však pracovní skupina SSL pro dopravní právo nyní pracuje na novele celého dopravního práva ČR, kde mají být právně zakotveny i termíny, jako jsou například dopravce či přepravce, co je to přepravní smlouva, jak má vypadat přepravní doklad atd. Také odpovědnost bude stanovená pro další druhy dopravy, nejen pro silniční nákladní, ale třeba i pro železniční či vnitrostátní vodní. Mělo by dojít rovněž implementaci této novely do občanského zákoníku. „Máme již v podstatě připravené paragrafové znění a do konce dubna by měl být hotový celý text, který chceme předložit k diskusi odborné veřejnosti. Předpokládáme, že na podzim bude novela v konečné podobě předložena do parlamentu,“ řekl Petr Rožek.

Milan Frydryšek 

Foto: Krone

spinner