Zájem dopravních firem o využívání telematických systémů se stále zvyšuje

Zájem dopravních firem o využívání telematických systémů se stále zvyšuje

Koncem ledna uspořádala společnost Mercedes-Benz Trucks Česká republika, spol. s r. o., ve spolupráci s firmou EWT, s. r. o., zástupcem značky Schmitz Cargobull, v golfovém resortu Konopiště pro své zákazníky seminář nazvaný Autonomní řízení nákladních vozidel a další trendy dneška.

Jeho cílem bylo poskytnout účastníkům informace o legislativních změnách v blízké budoucnosti a o pohledu koncernu Daimler Trucks na další vývoj nákladních vozidel, a to pod hlavičkou programu Road Efficiency 2030.

Tématem bylo nejen tzv. autonomní řízení nákladních vozidel a možnosti jeho využití do budoucna, ale rovněž přiblížení moderních telematických systémů, které již nyní přispívají k větší efektivitě i bezpečnosti silniční dopravy.

„Věděli jsme, že dopravci mají zájem dozvědět se více o tom, jak se jejich branže bude vyvíjet v blízké budoucnosti, a proto jsme seminář připravili. Přesto nás překvapilo, jak velký zájem účastníci projevili během přednášek i po akci. Je vidět, že témata, o kterých jsme hovořili, jsou pro ně důležitá a živá. Zájem o telematické systémy je v České republice trvale velký. Převážná většina našich zákazníků telematiku ve vozidlech má a troufnu si tvrdit, že ji také často aktivně využívá. Nové možnosti, které přináší jednak rozšiřování dostupných dat z vozidel a jednak různé nové aplikace pro mobilní zařízení, jež dokážou s daty rychle a uživatelsky přátelsky pracovat, přitahují stále další uživatele z řad majitelů firem, správců vozových parků i samotných řidičů,“ řekl ředitel divize nákladních vozidel společnosti Mercedes-Benz Truck ČR Josef Mařík.

Podobně reagoval i jednatel společnosti EWT Ing. Michal Žižák. „Ohlasy dopravců na seminář byly velice pozitivní. Dopravci se na dopravu ,bez řidičů‘ těší, což je pochopitelné. Nedostatek řidičů je v dnešní době v podstatě největší překážka dalšího rozvoje společností. Také jsme díky spojené prezentaci mohli představit telematiku v návěsech a její přínos pro dopravce, kdy využití telematiky ve spojení se SmartTrailerem opět dokáže snížit nároky na řidiče. Díky tomu lze jak zjednodušit obsluhu návěsu, tak i některé úkony, kontrolu a odpovědnost přenést na dispečink, a navíc je převážené zboží lépe chráněno. Autonomní řízení je přece jen ještě budoucnost, kdežto telematika v návěsech je již realita, je tedy lépe uchopitelná pro zákazníky v praxi. Reakce na představení možností nové generace telematiky byla dokonce tak pozitivní, že někteří zákazníci chtěli na místě změnit již probíhající objednávky návěsů,“ řekl Michal Žižák.

Trendy v Evropě důležitost telematiky potvrzují

To je výrazná změna oproti stávající, a hlavně minulé situaci na trhu. „O stávající telematické systémy v návěsech nebyl dosud v České republice velký zájem. A to i přesto, že Schmitz Cargobull nabízí telematiku již od roku 2004 a má s ní velké zkušenosti. Čeští zákazníci se tomuto produktu spíše bránili. Dnes však díky dlouholeté zkušenosti s vývojem a velkému počtu vyrobených telematických jednotek (již přes 52 tisíc a z nich aktivních je zhruba 37 tisíc) máme k dispozici již třetí generaci telematického systému, která velmi přesně odpovídá aktuálním potřebám zákazníků. Navíc díky sériové výrobě jsme schopni nabídnout i velice atraktivní cenu. Jsme přesvědčeni, že také čeští dopravci o telematiku projeví zájem, podobně jako je tomu jinde v Evropě. Jejich reakce na semináři to ostatně již potvrzovaly. Žijeme v době, kdy každý vyžaduje informace a telematika je jedním ze způsobů, jak je snadno přesně získat,“ uvedl Michal Havránek, vedoucí poprodejních služeb společnosti EWT.

Již nyní jsou však podle něj mezi dopravci v České republice, pokud jde o využívání telematiky, velké rozdíly. Zatímco jedni využívají pouze základní funkce a informace, jiní již nyní data poměrně sofistikovaně vyhodnocují a dále zpracovávají nebo přenášejí do svých systémů. Předpokládáme však, že telematika se stane standardním vybavením návěsu a práce se získanými daty bude nezbytně nutná pro efektivní fungování dopravy. To ostatně již nyní potvrzují trendy patrné v západní Evropě nebo u nadnárodních společností,“ dodal Michal Havránek.

SmartTrailer – chytré řešení pro moderní dopravu

U návěsu Schmitz Cargobull SmartTrailer s telematickými prvky jsou inteligentně spojeny všechny komponenty návěsu, jako například chladicí jednotka, nápravy, brzdy, pneumatiky nebo aktivní zámek zadních dveří.

Doposud existovalo mnoho ukazatelů a ovládacích jednotek. Nyní lze vše sledovat a ovládat jednoduše pomocí portálu The TrailerConnect Internet, pomocí aplikace The TrailerConnect beSmart či přes displej chladicí jednotky SCB.

Schmitz Cargobull klade velký důraz na přesnost přenášených dat. Například pro měření teploty slouží šest čidel, která jsou v souladu s normou EN12830. Velice přesné sledování ujetých kilometrů umožňuje nové počítadlo využívající čidla ABS čidla a integrovaného algoritmu. Nový je taky dveřní zamykací systém, který umožňuje mít neustálou kontrolu nad otvíráním a zavíráním, resp. odemykáním a zamykáním dveří. Nový způsob kontroly tlaku v pneumatikách přenáší do telematické jednotky od senzorů na ráfku informace o tlaku a teplotě. Návěsy mají rovněž nová čidla brzdového obložení v každém kole a monitoruje se například stav startovací baterie chladicího agregátu, dokonce v závislosti na okolní teplotě.

K rozpoznání připojeného tahače slouží RFID přijímač umístěný na čelní stěně návěsu a senzor zapřažení pomocí zjišťování tlaku vzduchu v plnicí větvi brzdového systému systém kontroluje zapřažení tahače.

Mercedes-Benz Road Efficiency 2030

Efektivita v silniční nákladní dopravě spočívá podle zástupců značky Mercedes-Benz ve vysoké bezpečnosti a maximálním využití přepravních kapacit, což má přinést i snížení celkových nákladů vlastnictví (TCO).

Dvacet let vnitřní konektivity ve vozidle umožnilo zavádění nových inteligentních systémů a rychlý nárůst jejich schopností. Data z vozidla zpracovává a odesílá jednotka Truck Data Center, jsou ukládána na serverech FleetBoard a přehledně zobrazována FleetBoard kokpitem. To umožňuje manažerům firem mít vždy aktuální informace o vozovém parku.

A co může konektivita přinést řidičům? Například dnes tolik potřebné informace o volných místech pro zaparkování vozidla. V současné době neexistuje žádný přesný systém (či senzory volných míst) a nejsou žádné informace mimo samotné parkoviště. Kolem roku 2020 již s pomocí různých sociálních platforem a rostoucí aktivitou jejich uživatelů některé informace k dispozici být mohou. A v roce 2030 se již očekává mapování v reálném čase.

Nákladní vozidlo se podle zástupců značky Mercedes-Benz stane mobilním datovým centrem logistické sítě. To umožní jeho lepší využití, zvýší bezpečnost provozu, přinese větší komfort pro řidiče pro dispečery a sníží celkové náklady – díky inteligentnímu předvídání potřeby servisu se eliminují neplánované prostoje a opravy. A v neposlední řadě se díky palubním systémům zlepší i školení řidičů.

Dvě výzvy: autonomní jízda a autonomní logistika

Pokud jde o koordinaci vozidel, hovoří se dnes o pěti stupních. Na první úrovni je vše založeno na manuální činnosti řidičů, na nejvyšším stupni již budou fungovat samostatná autonomní vozidla bez přítomnosti řidičů.

Očekává se, že nákladní vozidla bez řidičů se začnou mírně prosazovat až po roce 2020. Podle stávajících odhadů budou do roku 2050 pokrývat podle pomalé varianty zhruba 20 procent, podle rychlé již kolem roku 2035 téměř sto procent dopravy.

V případě autonomní logistiky jde o sladění přepravních kapacit s potřebami konkrétních odesílatelů a příjemců zboží. V současné době se tak děje manuálně, v roce 2020 by zde mělo být již vysoce automatizované propojení a v roce 2030 autonomní propojení.

Budoucí doprava (a s ní i logistika) by podle odborníků společnosti Mercedes-Benz mohla vypadat následovně: téměř maximální využití přepravních kapacit (z 95 procent) po 24 hodin sedm dní v týdnu, výrazně nižší kongesce na silnicích a výrazné zvýšení bezpečnosti – 90 procent nehod bude eliminováno díky asistenčním systémům.

Alternativní pohony

V současné době se stále více prosazuje elektromobilita. Elektrický pohon se jeví jako jediná cesta k zajištění provozu bez emisí a masivně také snižuje náklady na palivo, a to díky dvakrát vyšší účinnosti. Mercedes-Ben představil již v roce 2016 na veletrhu IAA plně elektrické nákladní vozidlo s celkovou hmotností 26 tun. Jeho zkušební série má být spuštěna letos a start výroby v rozvážkové verzi je stanoven na rok 2021. Řešení s akumulátory však pro tahače s dojezdem 1000 km zatím není možné. V USA je díky jiné povolené délce vozidla a prostoru mezi nápravami možný dojezd 800 km. Palivové články by byly výrazně skladnější než akumulátory, avšak zde je překážkou náročná výroba vodíku i skladování. Pro čerpání energie z obou zdrojů v současnosti chybí infrastruktura.

Bezpečnost

Mercedes-Benz zavádí již od roku 1981 postupně systémy ABS, ASR, automatizované systémy řazení Telligent a PowerShift, Lane Keeping Assist plus ACC, aktivní brzdové systémy ABA, ABA2, ABA3 a Sideguard Assit plus ABA4, Eco-roll a v neposlední řadě prediktivní tempomat PPC. Cíl pro rok 2050 je téměř beznehodový provoz díky autonomnímu řízení a novým bezpečnostním a asistenčním systémům.

Milan Frydryšek

spinner