Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - únor 2018

Z mezinárodních dopravních a logistických svazů - únor 2018

SPEDICE

Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA

VÝZVA K ÚČASTI NA PŘÍPRAVĚ INDEXŮ LOGISTICKÉ VÝKONNOSTI (LPI)

FIATA upozorňuje členské spediční svazy, že Světová banka chce znát jejich stanoviska v rámci přípravy na již tradiční přehled LPI za období let 2017 a 2018. Ten je kromě jiného založen na zprávách od mezinárodních speditérů, které uvádějí zkušenosti s pohybem zboží, a od organizací mezinárodních dodavatelských řetězců pro jejich zákazníky. FIATA je v této spolupráci pro Světovou banku jedním z nejdůležitějších partnerů a díky ní může být přehled LPI vydáván každým druhým rokem. FIATA proto zve svazy a spediční firmy aktivní v mezinárodní dopravě ke spolupráci podle podmínek, které byly zveřejněny na webu Světové banky. Přehled není založen na specifických důvěrných informacích z podniků. Všechny obdržené odpovědi se však považují za důvěrné a anonymní.

ÚČAST FIATA NA MINISTERSKÉ KONFERENCI WTO V ARGENTINĚ

Zástupci FIATA byli přítomni, když Mezinárodní obchodní komora ICC tlumočila jménem obchodní komunity svá doporučení Business Fóru pořádanému Světovou obchodní organizací WTO v Buenos Aires v rámci 11. ministerské konference. Doporučení přednesl generální ředitel komory Roberto Azevedo za asistence předsedkyně konference Susanne Alcorra. Doporučení, jež byla adresována členům WTO ve věci budoucího zaměření světové obchodní agendy, byla formulována na základě konzultací s obchodními asociacemi soukromého sektoru z celého světa.

SILNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU

UPEVNĚNÉ PARTNERSTVÍ SE SVĚTOVOU BANKOU

IRU jako člen Konsorcia Světové banky pro udržitelnou mobilitu (Sum 4All) zdůrazňuje význam světových konvencí typu TIR při uplatňování udržitelných rozvojových cílů OSN.

S oficiálním podpisem charty konsorcia, k němuž došlo ve Washingtonu DC, který následoval po zveřejnění Zprávy o světové mobilitě na COP3, jde vůbec o první pokus zhodnotit udržitelnost výkonů v dopravním sektoru. IRU výrazně přispěla ke kapitolám o efektivnosti a o univerzálním přístupu a nyní se podílí na další fázi práce Sum4All ve věci vývoje ukazatelů udržitelné dopravy. Ty budou součástí Rámce světového sledování (Global Tracking Framework) – nové datové platformy na pomoc sledování světového pokroku na úseku udržitelné mobility. IRU navrhuje, aby světový celní tranzitní systém TIR a digitální nákladní list e-CMR jakožto oborové ukazatele pomáhaly měřit pokrok v realizaci udržitelných rozvojových cílů a Pařížské dohody o klimatických změnách.

VÝZKUM IRU O NEHODÁCH VE SVĚTOVÉ ZDRAVOTNICKÉ ORGANIZACI

Zasedání ministrů zdravotnictví v rámci Světové zdravotnické organizace WHO, jehož hlavním tématem byl vývoj dobrovolných světových výkonových cílů v silniční bezpečnosti, se rovněž zabývalo studií IRU o příčinách nehod evropských nákladních vozidel (ETAC). Studie ETAC, kterou realizovala IRU společně s Evropskou komisí, se zabývala lidskými chybami v 85,2 % nehod s účastí nákladních automobilů, z nichž byly tři čtvrtiny způsobeny jinými uživateli silnic.

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

Mezinárodní unie železnic – UIC

NEJBLIŽŠÍ MEZINÁRODNÍ AKCE

UIC nabízí zástupcům členských železničních společností v začátku letošního roku zajímavé mezinárodní akce zaměřené na širokou škálu aktuálních témat. Například workshop o energeticky efektivním plánování jízdních řádů proběhne 20. února v Bruselu nedaleko železniční stanice Brusel-Midi. Ekonomické řízení a měření spotřeby energie i úspor jsou v posledních letech podstatou diskusí a workshopů. V nejčasnější etapě provozu vlaku leží potenciál pro úsporu energie v tvorbě jízdního řádu. Na efektivní jízdní řád se hledí jako na jízdní řád bez konfliktů a s určitou časovou rezervou, jež může být ve skutečném provozu užívána k přesnému běhu vlaků. Eliminace konfliktů a stání a kvalita jízdních řádů má také značný dopad na spotřebu energie. Cílem tohoto workshopu je první pokus o sdílení nových oblastí s ohledem na dosažení větší energetické efektivnosti za pomoci optimalizace jízdních řádů.

Pokud účastníci potvrdí svůj zájem na hlubším zpracovávání tohoto tématu, bude možné organizovat další navazující akce. Za zmínku stojí, že na workshopu zazní i zkušenosti z jiných dopravních sektorů, například z letectví.

Mezinárodní drážní summit proběhne 21. až 23. února v Praze s cílem zlepšit zkušenosti cestujících a spokojenost zákazníků. Summit je mimo jiné setkáním velkých světových zákazníků drážního sektoru s pečlivě vybranými technickými experty. Požadavky zákaznických projektů jsou konfrontovány s řešeními expertů; podstatou jsou asi 30minutové konzultace „jednoho s jedním“.

Součástí akce je konference, na které zazní tato témata: Plní vysokorychlostní dráhy sliby ke zlepšení společnosti? Jde konkurence ve prospěch zákazníků? Může být cestování současně atraktivní a bezpečné? Dělá železnice dost v reakci na globální megatrendy? Mohou drážní operátoři ve městech upřednostňovat spokojenost zákazníků?

LETECKÁ DOPRAVA

Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA

SILNÁ ZISKOVOST DOPRAVCŮ POKRAČUJE I LETOS

IATA předpovídá celému sektoru zvýšení čistého zisku v roce 2018 na 38,4 miliardy USD, zatímco v roce 2017 to bylo 34,5 miliardy USD. Očekávaný letošní výsledek zahrnuje mírný pokles operativní marže na 8,1% (z 8,3% v roce 2017), dále zvýšení čisté marže ze 4,6 na 4,7%, zvýšení celkových tržeb na 824 miliard USD (+9,4% ze 754 miliard USD v roce 2017), zvýšení počtu cestujících na 4,3 miliardy (+6 %), zvýšení v přepraveném cargu o 4,5% na 62,5 milionu tun a průměrný čistý zisk na cestujícího 8,90 USD (nárůst z 8,45 USD v roce 2017). Generální ředitel IATA Alexandre de Juniac k tomu řekl: „Pro světovou leteckou dopravu to jsou dobré časy. Bezpečnostní výkonnost je solidní. Máme jasnou strategii, která přináší výsledky ve vztahu k životnímu prostředí. Cestuje více lidí než kdykoli před tím. Poptávka po leteckém cargu je nejvyšší za poslední dekádu. Zvyšuje se zaměstnanost. Otevírá se více nových linek. Aerolinky dosahují udržitelné úrovně v ziskovosti. Je to však stále tvrdý business a jsme konfrontováni s růstem nákladů – ať již pohonných hmot, mezd či nákladů na infrastrukturu.“

Úsek nákladní dopravy nadále profituje ze silného cyklického růstu objemů. Výše zmíněný letos zvažovaný nárůst o 4,5% by byl nižší než loňský (9,3 %). Loňská expanze objemů carga byla výsledkem potřeb doplňování zásob podniků, které čelily nečekaně vysoké poptávce. To vedlo k situaci, že expanze v oblasti carga byla dvojnásobná ve srovnání s expanzí světového obchodu. Zatímco uvažované cykly bývají spíše krátkodobé, významnou rozvojovou roli v nákladním letectví začíná sehrávat elektronický obchod.

Zajímavé jsou údaje i z hlediska nákladovosti. Průměrná cena pohonných hmot se letos očekává 60 USD za barel (nárůst o 10,7% vůči 54,2 USD za barel v roce 2017). Očekává se rovněž, že ceny paliva pro proudová letadla porostou dokonce rychleji, a to až na 73,8 USD za barel. Předpokládaná faktura za palivo bude představovat 20,5% z celkových nákladů (navíc o 18,8% proti loňsku). Také mzdy rychle akcelerují a jsou nyní vyšší nákladovou položkou než palivo (30,9 %).

NÁMOŘNÍ DOPRAVA

Mezinárodní námořní organizace – IMO

OCHRANA PŘED ČERNÝM PASAŽÉRSTVÍM

IMO pokračuje v pomoci zemím s vysokým počtem případů černých pasažérů mimo jiné tím, že rozšiřuje povědomí o účinných opatřeních v přístavní bezpečnosti a pomáhá tak usnadňovat volný průběh mezinárodní námořní přepravy. Na workshopech koncem loňského roku v Abidžanu v Pobřeží slonoviny a v senegalském Dakaru účastníci z příslušných národních úřadů procházeli školením, jak plánovat a provádět samohodnocení a interní i externí audity přístavních zařízení – v souladu se zásadami IMO pro dobrovolné samohodnocení. Konzultanti na zmíněných akcích informovali rovněž o ustanoveních o černém pasažérství podle Úmluvy IMO o facilitaci. Oba workshopy navazovaly na stejné předchozí akce v Sierra Leone a v Ghaně. O jejich financování se postarala vláda Dánska.

SOUSTRAST GENERÁLNÍHO SEKRETÁŘE IMO NAD OSUDEM TANKERU SANCHI

Generální sekretář IMO Kitack Lim uvedl: „Myslíme na námořníky a modlíme se za ty, kteří jsou stále nezvěstní na ropném tankeru Sanchi po jeho kolizi na čínském pobřeží. Posílám mé nejhlubší sympatie jejich rodinám a jejich milým. Rád bych ocenil všechny, kdo se účastnili mezinárodního pátrání a záchranných operací, jakož i boje s ohněm a s emisemi z lodi. IMO je připravena poskytnout veškerou technickou pomoc, jež může být zapotřebí. Očekává se, že dojde k úplnému vyšetření nehody a že IMO použije získané výsledky k tomu, aby se snížily šance, že se podobné nehody budou opakovat.“

DOPRAVNÍ ZÁKAZNÍCI

Evropská rada odesílatelů – ESC

STANOVISKO K BALÍKU MOBILITY EU

ESC se vyslovila k uvedenému materiálu Evropské komise EU z 31. května 2017. Připomíná přitom, že zastupuje zájmy více než 75 tisíc majitelů nákladů v Evropské unii – malých a středních podniků stejně jako multinacionálních společností. Pro všechny je doprava nezbytným spojením k jejich zákazníkům. Efektivní a udržitelná doprava a logistika jsou proto zásadní pro konkurenceschopnost evropského průmyslu a sociálně-ekonomickou úroveň života v Evropě. V první části Balíku mobility Evropská komise navrhuje revizi několika směrnic týkajících se silniční dopravy. Toto stanovisko se týká návrhů v první části materiálu EU, kde se jedná o sociální rozměr tematiky a silniční zpoplatnění. Navržená legislativní iniciativa má přispět k efektivní a udržitelné silniční dopravě a logistice v Evropě tím, že se vyhne fragmentaci trhu a vytvoří srovnatelné hrací pole v celé EU. Iniciativa má rovněž zajistit, že řidiči nákladních vozidel mohou pracovat za férových podmínek. Kolizní pravidla – lex specialis – obsažená v balíku mobility jsou nezbytná, aby pokrývala specifické požadavky pracovníků, jako jsou řidiči vozidel, pokud všeobecná pravidla o přidělování pracovníků nemohou být na dopravní sektor aplikována. V minulých letech byl sektor konfrontován s několika národními regulacemi na úseku dopravy, například národními pravidly o minimálních mzdách a národními pravidly o řízení a dobách odpočinku (víkendový odpočinek v kabině). Rozdíly v národních interpretacích existujících evropských směrnic snižují přednosti společného evropského trhu, zvyšují náklady podniků a mají negativní dopad na efektivnost v dodavatelském řetězci.

ESC se dále zabývá stanovisky k sociálním tématům, jako jsou místní minimální mzdy, přebírání odpovědnosti, dlouhé týdenní odpočinky i nedostatek řidičů. Ale také ke kabotáži a ke zpoplatnění silnic.

Jiří Kladiva

spinner