Z dění ve světě

Z dění ve světě

Současný pohled na národní svaz autodopravy si zaslouží německá instituce – Spolkový svaz nákladní dopravy a logistiky BGL, a to nejen v souvislosti s berlínským kongresem IRU; svaz totiž přichází ve zbývající době současného legislativního období se třemi zásadními požadavky na politiky. Mýtné pro všechny, uvolnění mýtných údajů a řešení problémů na Brenneru. Toto je údajně rozhodující pro konkurenceschopnost autodopravců středního stavu v Německu; alespoň s tím přišel mluvčí představenstva BGL.

Především se požaduje, aby se nucené financování konečně rozšířilo na všechny třídy vozidel. Pouze tak lze prý zabránit narušování konkurence, hlavně směrování vozových zásilek na menší vozidla, a dosáhnout cílů v ochraně klimatu. Doposud platí mýtné z nákladní dopravy jen pro vozidla od celkové povolené hmotnosti 7,5 tuny. Za druhé je BGL přesvědčen, že s údaji o mýtném je možná efektivnější kontrola. A ministr dopravy se musí postarat o to, že údaje o mýtném smějí být konečně využity, aby se sledovaly ilegální praktiky v silniční nákladní dopravě, například ilegální kabotáž. Nakonec BGL požaduje řešení brennerských problémů. Spolková vláda a komise EU by měly co nejrychleji učinit konec postupu rakouského Tyrolska v takzvaném sektorovém zákazu jízd. Když se tak nestane, doprava zboží přes Rakousko se položí. A také hrozí potíže v zásobování.

Za pozornost stojí též skutečnost, že automobilka BMW ve spojení s Lufthansou Cargo představuje svoji vizi vozidla iNEXT v Mnichově, New Yorku, San Franciscu a Pekingu. Výroba vozidla, plně elektrického a napojovaného, má být realizována v zařízení BMW v jihobavorském Dingolfingu v roce 2021. Výrobce doufá, že jeho nová koncepce zodpoví otázku: „Jak skupina BMW navrhne vozidlo, jež nemusí být vůbec řízeno – ale může?“ V podpoře udržitelného dodavatelského řetězce, kde Lufthansa sehrává významnou úlohu, výrobce popisuje rozvojovou a zaváděcí strategii. Ve spolupráci s managementem udržitelného korporálního managementu na univerzitě v Ulmu je výsledkem návod „Management udržitelného dodavatelského řetězce – od strategie k implementaci“.

Světová komunita silniční dopravy se sejde na světovém kongresu Mezinárodní unie silniční dopravy IRU ve dnech 19. až 21. října v berlínském hotelu Maritime k hodnocení situace v sektoru a přípravě cesty pro nová řešení. K dispozici budou údaje a čísla o současném stavu. Nové technologie, obchodní modely a očekávání zákazníků i regulátorů začínají silniční dopravu zásadně měnit v rámci změn v geopolitice, v obchodních tocích, podle výzev životního prostředí a měnícího se demografického a rozvojového pojetí.

Výzev je mnoho: digitalizace, automatizace vozidel, nové palivové techniky a energie, nové struktury trhů, bezpečnost a globalizace i obchodní ochranářství se nacházejí v agendách veřejného i soukromého sektoru. Miliony podniků ve světě provádějící pozemní dopravní služby, jakož i vlády, jež je regulují, a výrobci i poskytovatelé služeb, jež je zásobují, čelí těmto změnám a také poruchám, k nimž dochází na denní bázi. Ale výzvy ke změnám rovněž přinášejí nové příležitosti. 

Jiří Kladiva

spinner