​Vozidla CF a LF Construction představují všestrannou techniku pro stavebnictví

​Vozidla CF a LF Construction představují všestrannou techniku pro stavebnictví

Přeprava stavebních materiálů klade na dopravní techniku velké nároky. Vozidla musejí být schopna pohybovat se jak v náročném terénu, tak i na běžných komunikacích. Musejí tedy fungovat jako odolné offroady a zároveň musejí mít nízké provozní náklady a plnit přísné emisní normy. Společnost DAF Trucks pro tento segment dopravního trhu nabízí vozidla řad CF a LF v provedení Construction a pro těžké silniční přepravy také svou novou řadu XF, která je spolu s řadou CF nositelem Truck of the Year 2018.

Pokud je zapotřebí kompaktní a lehký podvozek, je vhodným řešením řada LF. Těžší a objemnější náklady a více místa v kabině nabízí řada CF a pro mimořádně těžké náklady a dopravu na dlouhé vzdálenosti je určena řada XF. Vozidla CF a XF jsou nabízena v mnoha konfiguracích, jako tahače nebo podvozky s řízenou vodicí zadní nápravou pro vyšší užitečné zatížení či s řízenou vlečenou zadní nápravou pro dobrou manévrovatelnost. Modely CF a XF jsou k dispozici i s jednou nebo se dvěma poháněnými nápravami.

Sklápěče a domíchávače betonu

Jako podvozky pro sklápěče a domíchávače betonové směsi DAF nabízí především svoji řadu CF. Model CF Construction je navržen pro provoz ve středně těžkém terénu a je k dispozici v konfiguracích 6 × 4 a 8 × 4. Vysoko umístěný nárazník mu zajišťuje velký nájezdový úhel, až 25°, a průjezdnost terénem zvyšuje i světlá výška podvozku (až 40 cm). Motor a chladič mají silný ochranný kryt.

Těžké přepravy

Pro těžké přepravy nebo nadměrný náklad nabízí DAF například tahače CF či XF 6 × 4 FTT nebo XF 8 × 4 FTM. Poslední z nich má tři zadní nápravy, z nichž první je řízená a dvě zadní jsou poháněné. V kombinaci s výkonným motorem PACCAR MX-13 s maximálním výkonem až 375 kW (510 k) a točivým momentem až 2500 Nm se model XF FTM mimořádně dobře hodí pro těžké přepravy, u nichž hmotnost soupravy přesahuje 120 tun.

Pevný a lehký podvozek

Všechna vozidla DAF Euro 6 (LF, CF a XF) mají podvozek, jehož základ tvoří zcela plochý žebřinový rám. Bez ohledu na zvolený model nebo konfiguraci je podvozek vždy lehký, disponuje mimořádně vysokou torzní tuhostí a poskytuje dostatek prostoru pro montáž nástaveb a jejich příslušenství. Všechny součásti, jako například skříně akumulátorů, vzduchojemy a palivové nádrže, jsou umístěny pod horní rovinou rámu a jejich umístění lze navrhnout podle požadavků nástavbářů. Montáž nástavby je tedy velmi snadná a rychlá. Vozidla mohou být vybavena také řídicí jednotkou pro ovládání nástavby BBM. Ta umožňuje, že funkce nástavby lze ovládat z vozidla, a naopak funkce vozidla z nástavby.

Systém Stabilink

U všech modelů si lze vybrat z různých druhů systémů odpružení, a to jak listovými pery, tak vzduchovými měchy. Zadní náprava je zavěšena pomocí systému Stabilink, u něhož je do prvků vedení a zavěšení integrována funkce příčného stabilizátoru. Celý systém zajišťuje nejen přesné vedení nápravy, výborné jízdní vlastnosti a ovladatelnost, ale přispívá také ke snížení hmotnosti. Systém Stabilink je dodáván vždy se vzduchovým odpružením nápravy. U vozidel se dvěma poháněnými zadními nápravami, které jsou odpruženy listovými pery, jsou tyto nápravy zavěšeny pomocí osmi skružných tyčí. Toto unikátní řešení zajišťuje velkou příčnou stabilitu. Vozidla se čtyřmi tuhými nápravami jsou také vybavena mechanickou kompenzací zátěže náprav, která zaručuje maximální využití nosnosti nápravy a brání přetěžování předních náprav.

Několik typů zadních náprav

V nabídce je několik typů zadních náprav. Vedle standardních modelů 4 × 2 si mohou zákazníci vybrat další konfigurace, například se dvěma poháněnými nápravami, s řízenou vodicí zadní nápravou, s vlečenou neřízenou nebo řízenou zadní nápravou. Nová robustní zadní náprava DAF SR1344 pro modely CF a XF je velmi lehká a díky sníženým třecím odporům přispívá ke snížení spotřeby paliva. Díky menšímu objemu olejové náplně jsou u ní i nižší náklady na údržbu. Model LF může být vybaven robustní zadní nápravou SR1339, která zvládne i vyšší zatížení.

Výkonné a úsporné motory a nové převodovky

Vozidla DAF všech řad pohánějí motory PACCAR Euro 6. Nabídka začíná kompaktním čtyřválcem PACCAR PX-5 pro nejmenší modely LF s výkonem od 112 kW (150 k) a točivým momentem 580 Nm a jde až po vrcholný šestiválec PACCAR MX-13 pro modely CF a XF se špičkovým výkonem 375 kW (510 k) s točivým momentem 2500 Nm.

K jejich spolehlivosti a dlouhé životnosti přispívají moderní technologie, jako například vysokotlaké vstřikování paliva common-rail se dvěma vysokotlakými čerpadly či turbo-

dmychadlo s proměnlivou geometrií.

Modely LF, CF a XF jsou standardně dodávány s manuálními převodovkami. Řazení je hladké a přesné díky pneumatickému posilovači řazení Servoshift. Na přání zákazníka lze do všech vozidel DAF objednat automatizované převodovky TraXon nebo plně automatické převodovky. Software pro ovládání řazení převodových stupňů automatizovaných převodovek TraXon může být volen podle typu provozu vozidla. Software řazení pro terénní vozidla zajišťuje nepřerušovaný záběr a snadný rozjezd na jakémkoli povrchu. Funkce Hill Start Aid (pomoc při rozjezdu do svahu) omezuje couvání při rozjezdu bez použití ruční brzdy a zvyšuje komfort řízení vozidla. Je standardním prvkem vozidel s automatizovanými převodovkami.

Motory a převodovky modelů LF, CF a XF také nabízejí rozsáhlé možnosti připojení přídavných agregátů díky různým typům pomocných pohonů PTO.

Pohodlné a prostorné kabiny

Kompaktní řada LF může být alternativně vybavena denní kabinou Day Cab, prodlouženou denní kabinou Extended Day Cab nebo spací kabinou Sleeper Cab se sklopným lůžkem. Pro střední řadu CF lze volit mezi denní kabinou Day Cab, spací kabinou Sleeper Cab s pevným lůžkem nebo prostornou kabinou Space Cab s jedním nebo dvěma lůžky. Vlajková loď XF nabízí nejprostornější kabiny ve své třídě – prostornou Space Cab a mimořádně prostornou Super Space Cab.

(lan)

Foto: DAF

spinner