Volvo přispívá ke zvyšování bezpečnosti cyklistů a chodců ve městech

Volvo přispívá ke zvyšování bezpečnosti cyklistů a chodců ve městech

Počet smrtelných dopravních nehod s účastí těžkých nákladních vozidel klesá. Výzkum společnosti Volvo však ukazuje, že obdobný pokles nelze vysledovat u nehod s účastí cyklistů a chodců. Je proto nutné podniknout kroky ke snižování počtu těchto nehod. Ke zvýšení bezpečnosti provozu ve městech mohou přispět nové technologie, novelizovaná legislativa, lepší infrastruktura, vyšší povědomí o bezpečnosti a lepší viditelnost.

Desítky velkoměst celého světa se připojují k „nulové vizi“, tedy k úsilí o eliminaci zranění v silničním provozu. Například v Londýně usiluje Transport for London, organizace spravující dopravu ve městě, o naprostou eliminaci těžkých zranění a úmrtí na ulicích města a do roku 2041 chce dosáhnout, aby 80 procent všech cest podniknutých Londýňany probíhalo pěšky, na kole nebo hromadnou dopravou.

K realizaci této vize zavádí Londýn značné množství opatření zvyšujících bezpečnost provozu – od snižování rychlostních limitů a přísnějšího vymáhání jejich dodržování po změny dopravních řešení v ulicích a na nejnebezpečnějších křižovatkách. Pro organizaci Transport for London je snižování nebezpečnosti provozu středobodem jejího rozhodování. Řešení pak hledá v úzké spolupráci se skupinami ohrožených účastníků provozu a s výrobci vozidel, mimo jiné právě se společností Volvo Trucks.

„Potřebujeme, aby dopravci zvyšovali bezpečnost svých vozidel,“ řekl Will Norman, komisař pro pěší a cyklistickou dopravu organizace Transport for London.

Jednou z hlavních iniciativ pod vedením Transport for London je vývoj prvního světového systému Direct Vision Standard (DVS) pro těžká nákladní vozidla pohybující se po městě. Podle připraveného návrhu bude u všech nákladních vozidel o hmotnosti nad 12 tun nutno prokázat dobrý přímý výhled z kabiny či obdobná bezpečnostní opatření, jinak od roku 2020 nebude jejich provoz v Londýně možný.

„Je prokázáno, že přímý výhled z kabiny nákladního vozidla se významně podílí na snižování míry ohrožení chodců a cyklistů, neboť právě mrtvé úhly jsou jedním z klíčových faktorů velkého počtu střetů,“ dodal Will Norman.

Volvo Trucks dbá na výhled z vozidel

Zajištění dobrého výhledu z kabiny vozu je důležitou součástí filozofie bezpečnosti Volvo Trucks. A jeho důležitost ještě roste při konstrukci vozidel pro městský provoz, jakým je například modernizované Volvo FE Low-Entry Cab. Toto vozidlo má maximálně snížený podvozek a možnost osadit rozměrná okna pokrývající velkou část dveří kabiny. Zvětšená okna poskytují řidiči přímý výhled podél boku vozu. „Toto vozidlo zlepšuje přímý výhled na maximum, protože jako řidič si s cyklisty a chodci na silnici hledíte téměř přímo z očí do očí,“ uvedl Claes Avedal, manažer bezpečnosti Volvo Trucks.

Lepší detekce cyklistů

Nákladní vozidla pohybující se v městském provozu budou bezpečnější i díky lepším technologiím detekce zranitelných účastníků provozu v okolí vozidla. Volvo Trucks v rámci projektu Xcycle, financovaného z peněz EU, spolupracuje s technologickými společnostmi a výzkumnými ústavy, přičemž jedním z výsledků projektu je systém detekce cyklistů.

„Téměř 40 procent nehod s účastí nákladních automobilů a cyklistů se odehrává na straně spolujezdce. Při odbočování v tomto směru jde o nejkritičtější prostor. V rámci projektu Xcycle chceme najít způsob, jak snížit počet nehod tohoto druhu díky kombinaci detekčních systémů osazených v automobilu a inteligentních městských dopravních systémů prostřednictvím wi-fi. Jak řidič nákladního vozidla, tak cyklista obdrží upozornění na nebezpečnou situaci,“ uvedl Jerome Vigneron, manažer projektu Xcycle za společnost Volvo Trucks.

Výsledky projektu budou představeny v listopadu letošního roku. „Tento projekt pro nás představuje vynikající příležitost přispět k dosažení cíle v podobě nulového počtu nehod,“ dodal Jerome Vigneron.

Pohled do budoucnosti

V budoucnosti se očekávají další požadavky na bezpečnost. Evropská komise chce do roku 2023 zavést technologické standardy pro detekci zranitelných účastníků silničního provozu. Dále pak přijdou standardy viditelnosti pro nákladní vozidla.

„Zavádění dalších požadavků na bezpečnost silničního provozu velmi vítáme. Jedeme v tom všichni spolu – pokud se má zvýšit bezpečnost provozu v našich městech, musejí se zapojit všichni účastníci silničního provozu,“ uzavřel Carl Johan Almqvist.

(lan)

Foto: Volvo

spinner