Vojtěch Hromíř prezidentem výboru IRU pro přepravu zboží v EU

Vojtěch Hromíř prezidentem výboru IRU pro přepravu zboží v EU

Ve dnech 27. února až 1. března se v Evropském parlamentu v Bruselu konal každoroční Spring Coctail a schůze výboru IRU pro přepravu zboží v EU. Novým prezidentem výboru byl zvolen generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Tématem diskusí byly návrhy Evropské komise v oblasti mobility, problematika emisí a inovace v nákladní dopravě. Značná část jednání byla pochopitelně věnována tématům z nejpalčivějších, kterými jsou směrnice o vysílání pracovníků a silniční balíček. Kromě toho byla řešena rovněž problematika parkovacích míst v souvislosti se zavedením zákazu trávení běžného týdenního odpočinku (45 hodin) ve vozidle.

Revizí směrnice o vysílání pracovníků se aktivně zabývá europoslankyně Martina Dlabajová. V této souvislosti probíhala jednání s cílem vysvětlit případné následky pro dopravce, které by se zavedením směrnice souvisely. „Díky aktivitě paní Dlabajové se ve stejný den podařilo dosáhnout předběžné dohody mezi Evropským parlamentem, Radou EU a Evropskou komisí o vyjmutí silniční dopravy ze směrnice o vysílání pracovníků a potřebě dalších pravidel. Další jednání za podpory paní europoslankyně budou pokračovat,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Na jednání se podle něj debatovalo o návrhu kompromisu pro silniční dopravce z Evropské unie:

  • Vytvořit samostatnou směrnici pro dopravu
  • Zjednodušit administrativu
  • Úplně vyjmout tranzit z vysílání
  • Částečně vyjmout mezinárodní přepravu a kombinovanou dopravu s překročením hranice
  • Zavést podmínku, že se řidič vrátí během čtyř týdnů alespoň jedenkrát do sídla firmy nebo bydliště
  • Směrnice se bude vztahovat na národní a kombinovanou dopravu
  • Prosazování by se mělo soustředit na kontroly v podnicích silniční nákladní dopravy
  • Silniční kontroly by měly být vykonávány nediskriminujícím způsobem. Při kontrolách může být od řidiče požadovaná kopie prohlášení, doklady o dopravní operaci v hostitelské zemi a záznamy z tachografu. Všechny tyto dokumenty by se měly nacházet na palubě vozidla

„Od návrhu k jakémukoliv finálnímu řešení ještě ale povede velmi dlouhá a komplikovaná cesta. Nemá smysl očekávat, že se výsledek bude líbit všem. Naší snahou je, abychom uhájili co nejlepší podmínky pro české dopravce,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

(lan)

Foto: IRU

spinner