​V roce 2021 se razantně sníží emise z výfuků

​V roce 2021 se razantně sníží emise z výfuků

6.11. - Automobilky se neustále snaží snižovat emise skleníkových plynů a zavádějí další nové technologie. Prezident Evropského sdružení výrobců automobilů Dieter Zetsche tvrdí, že v roce 2021 budou emise CO2 skoro o polovinu nižší než před deseti lety. Výroba motorů se pod vlivem požadavků na splnění emisních norem hodně změnila. V roce 2015 průměrné emise nových automobilů činily 119,6 g CO2/km a byly o 36,5 procent nižší ve srovnání s rokem 1995, kdy dosahovaly 186 g CO2/km.

Podle evropských předpisů týkajících se emisních norem oxidu uhličitého na rok 2021 nebudou moci osobní auta emitovat více než 95 g CO2/km. Navíc se jedná o průměrnou hodnotu pro modelovou řadu každé značky.

Je to při aktuálních emisích oxidu uhličitého emitovaného novými automobily vůbec možné? Již čtyři roky před uvedenou lhůtou mají někteří výrobci ve své nabídce auta, která s přehledem tyto parametry splňují. V souladu s údaji nejpopulárnějšího britského portálu zabývajícího se ekologií v oblasti automobilových motorů Next Green Car se nejnižší hodnotou emisí CO2 mezi automobily se spalovacím motorem může pyšnit Toyota Prius (70 g CO2/km) a na druhém místě pak Toyota Yaris Hybrid (75 g CO2/km).

V případě modelů se systémem plug-in umožňujícím dobíjení akumulátorů z elektrické sítě se na první příčce umístilo elektrické BMW i3 se systémem Range Extenderem (13 g CO2/km) a na druhé pozici skončila Toyota Prius Plug-in Hybrid (22 g CO2/km). Samozřejmě v případě aut poháněných pouze elektromotorem nebo vodíkovým pohonem – například automobily Tesla nebo Toyota Mirai – činí hodnota emisí CO2 nula.

Budou konvenční auta dražší? Plánuje se zavedení nové daně

Osobní a nákladní automobily dle údajů Evropského sdružení výrobců automobilů jsou zodpovědné za emise až 13 procent skleníkových plynů v atmosféře. Proto ve snaze splnit nové emisní normy našla Evropská unie způsob, jak dodatečně motivovat koncerny vyrábějící automobilové motory a připravila celou řadu bonusů a trestů.

Každý gram CO2 nad určenou normu bude výrobce od roku 2019 stát 95 euro. Navíc se trest bude týkat každého prodaného vozidla. Bonusem má být výhodný převod pro modely, které budou emitovat méně než 50 g CO2/km. V roce 2020 se bude při výpočtu průměrné emise automobilů prodaných daným výrobcem takový automobil počítat dvakrát, o rok později 1,67krát a 1,33krát pak v roce 2021. V roce 2022 bude bonusový program ukončen.

Jak předpokládají specialisté z JATO Dynamics, ne každý výrobce má šanci vyhnout se trestu. Finanční ztráty hrozí těm koncernům, které mají širokou nabídku automobilů se silnými motory. Rekordmani mohou zaplatit od 126 mil. do 1,36 miliard euro. Uniknou některé firmy tomuto trestu? Dle PA Consulting se tresty nebudou týkat značek Toyota, Lexus, Volvo a skupiny Renault-Nissan.

Oxid uhličitý není jediný problém

Díky restrikčním normám se povedlo zredukovat nejen emise CO2 do atmosféry, ale také emise oxidů dusíku (NOx) a pevných částic (PM). Obojí je zdraví škodlivé – NOx způsobuje astma, zánět průdušek, a dokonce infarkt a rakovinu a jedná se o jednu z hlavních částí smogu. Pevné částice se pak skládají ze sazí, popelů a toxických těžkých kovů. O tom, je-li automobil přátelský k životnímu prostředí, tedy nerozhoduje pouze hodnota emisí oxidu uhličitého na každý ujetý kilometr, ale také emise oxidů dusíku a pevných částic.

Každý rok má znečištění ovzduší na území Evropské unie na svědomí více než 400 tisíc předčasných úmrtí a škody na životním prostředí, které dosahují kolem 330–940 miliard euro ročně.

Dosažení úrovně předpokládané Evropským parlamentem v roce 2021 umožní omezit emise oxidu uhličitého do 50 milionů tun. Jaké budou emisní normy CO2 ve třetím desetiletí tohoto století? Evropské sdružení výrobců automobilů přiznává, že k dnešnímu dni stále nebyly stanoveny finální hodnoty, ale plánuje se, že v letech 2021–2030 by se redukce emisí měly snížit o 20 procent.

Prezident Dieter Zetsche doplňuje, že po roce 2020 již bude velké množství rentabilních technologií používaných v motorech poháněných zážehovým nebo vznětovým motorem využito, a umožní tak dosažení norem CO2 na rok 2021. Další redukce CO2 budou možné pouze díky růstu prodeje automobilů s hybridním, vodíkovým nebo elektrickým pohonem.

(tj)

spinner