​V Praze se uskutečnila premiéra nového modelu F-MAX

​V Praze se uskutečnila premiéra nového modelu F-MAX

Zhruba před rokem oznámila společnost F Trucks, a. s., vstup nákladních vozidel Ford Trucks na český trh. A letos koncem ledna již v Praze v české premiéře představila nový model tahače F-MAX, který byl loni v září na mezinárodním veletrhu nákladních a užitkových automobilů IAA 2018 v Hannoveru oceněn titulem International Truck of the Year 2019.

Nový model tahače s názvem F-MAX a číselným označením 1850T se od předchozích modelů na první pohled liší velikostí kabiny. „I když může někdo namítat, že Ford z tohoto pohledu pouze dostihl konkurenci, při podrobnějším prozkoumání je jasné, že konkurenty ve srovnatelné cenové třídě jednoznačně předbíhá. Při pohledu na nový tahač si všímáme aerodynamického řešení kabiny, které díky řadě detailů přispívá ke snížení spotřeby paliva. I když se kabina zvětšila, koeficient aerodynamického odporu vzduchu se zmenšil. Způsobuje to celkový tvar kabiny, nové boční spoilery za kabinou i mezi nápravami nebo zakrytí schůdků do kabiny prodlouženými dveřmi,“ tvrdí výrobce.

V kabině vozidla se postaví bez problémů i velmi urostlý řidič (jak výškově, tak šířkově), k dispozici má řadu objemných skříněk jak v přední části kabiny, tak i nad lůžky. V této části si konstruktéři pomohli zajímavým řešením po vzoru zavazadlových schránek, které známe z letadel. Pod spodním lůžkem je k dispozici další velký úložný prostor, který je navíc přístupný i zvenčí pomocí velkých dvířek. Nachází se zde také lednice o objemu 38 litrů, která je pohodlně dosažitelná jak z lůžka, tak ze sedadel řidiče nebo spolujezdce. Pozornost řady řidičů přitahuje schránka na obuv v prostoru prvního horního schodu, která díky těsnění zůstává čistá a suchá za každého počasí. Celkem má řidič k dispozici úctyhodných 790 litrů úložných prostor.

Ergonomika v popředí

Pracoviště řidiče je vybaveno pohodlnou sedačkou s integrovanými loketními opěrkami a s odolným, prémiovým textilním potahem. Sedadlo je vyhřívané, a jeho poloha je nastavitelná v rozmezí 260mm, což je podle výrobce nejvíce ve své třídě. Volant si řidič po usednutí pohodlně nastaví jak ve vertikálním, tak v horizontálním směru. Před sebou má pak klustrovou 8‘‘ obrazovku s přehledným informačním uspořádáním, zobrazující stav vozidla, provozních náplní, funkci asistentů řidiče, inteligentní vyhodnocování servisního intervalu, hodnocení jízdního stylu řidiče včetně tipů na jeho vylepšení. Přístrojovou desku má řidič natočenou tak, aby bylo jeho ruce pohodlně dosažitelné každé tlačítko pro ovládání nejrůznějších funkcí a technologií, kterými je nový F-MAX vybaven. Součástí přístrojové desky je pak ve výbavách Comfort Plus a Luxury 7,2‘‘ obrazovka s navigací pro nákladní vozidla, kterou se dále ovládají dostupná média.

Vozidlo je bohatě vybaveno novými technologiemi

F-MAX disponuje řadou standardních asistenčních systémů na podporu řidiče – ESP, ABS, LDWS (systém výstrahy při opuštění jízdního pruhu), AEBS (systém pokročilého nouzového brzdění). K tomuto standardu se přidává nově také adaptivní tempomat, který představuje další krok ke zvýšení bezpečnosti jízdy. Pokud je navíc vozidlo vybaveno technologií ConnecTruck, má řidič k dispozici i prediktivní funkci tempomatu pod značkou MaxCruise, která významným způsobem přispívá k optimalizaci rychlosti vozidla a otáček motoru ve vztahu k trase, po které se vozidlo pohybuje. Údaje ze systému GPS se přenášejí do palubního počítače, který pak volí takový jízdní styl, aby byl optimální z pohledu spotřeby pohonných hmot a samozřejmě bezpečnosti provozu. Úspora paliva se pak podle výrobce pohybuje kolem čtyř procent.

Technologie ConnecTruck pak přináší řadu dalších benefitů jak řidiči, tak i dispečerům či majiteli vozového parku. Vozidlo je v tomto případě vybaveno datovou SIM kartou, a pokud je území pokryto signálem, je vždy „on-line“. Do cloudového úložiště se přenášejí provozní data vozidla, která se porovnávají s definovaným standardem a v případě odchylky dochází k varování řidiče i fleet managera před možným problémem. Vzdálená diagnostika umožňuje identifikaci případných problémů bez nutnosti výjezdu servisního vozidla a zároveň umožňuje vzdálené aktualizace řídicích systémů. Je zde také integrován Fleet Management System, díky kterému získává dispečink informace o pohybu vozidla a umožňuje co nejefektivnější správu vozového parku bez nutnosti instalace jiných systémů. Také ConnecTruck nabízí hodnocení jízdního stylu řidiče a pomáhá mu ovládat vozidlo tak, aby dosahoval stanoveného jízdního výkonu s co nejnižšími provozními náklady.

Výkonné motory Ford Ecotorq

Motory Ford Ecotorq 12,7 l poskytují modelu F-MAX vysoký výkon při nízké spotřebě paliva. Jeho maximální výkon je 368 kW (500 k) v rozsahu otáček 1400 až 1850 min-1 a točivý moment 2500 Nm je k dispozici již od 1000 do 1400 min-1. Dosažení maximálního točivého momentu při tak nízkých otáčkách se významně projevuje na nízké spotřebě paliva při vysokém výkonu vozidla. Hnací trakt je doplněn osvědčenou automatizovanou převodovkou ZF Traxon s 12 + 2 rychlostmi s možností ručního řazení během jízdy nebo při manipulaci s návěsem.

Důraz na efektivitu

Během pětiletého vývoje a dlouhého testování, při kterém se najezdilo pět milionů kilometrů, byla implementována nebo zdokonalena řada agregátů, které mají vliv na efektivitu vozidla danou poměrem výkonu vozidla a nákladů k tomu potřebných. V hnacím traktu je to optimální naladění motoru a převodovky doplněné turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, inteligentním systémem spouštění ventilátorů a čerpadel či novým převodováním zadní hnací nápravy. Design vozidla přispívá nízkým aerodynamickým koeficientem a vysokým užitným zatížením. Servisní intervaly dosahují 120 000km pro motor a 360 000km pro převodovku. Moderní asistenti řidiče pak pomáhají optimalizovat jízdní styl. „Připočteme-li k nízkým provozním nákladům i konkurenceschopnou pořizovací cenu, získáváme velmi výhodný poměr celkových nákladů vlastnictví s tím, co vše pro nás nový F-MAX může udělat,“ tvrdí výrobce.

Díky všem těmto vlastnostem a velkému pokroku, které výrobce nákladních vozidel Ford Trucks dokázal promítnout do nové modelové řady, získal nový F-MAX od mezinárodní poroty, která se skládá z 20 zástupců odborných časopisů, jež v současnosti vycházejí v evropských zemích, prestižní ocenění Mezinárodní nákladní vůz roku 2019.

Výroba v tureckém Inönü

Ford Otosan patří mezi největší výrobce nákladních vozidel s celkovou hmotností nad 16 tun na světě. Ve výrobním závodě v tureckém Inönü se kromě nákladních vozidel (včetně nového modelu F-MAX) vyrábějí také motory, nápravy a další komponenty pro modelovou řadu Ford Transit a Ford Custom. Více než padesátiletá výrobní tradice je kombinována se silným důrazem na výzkum a vývoj. V novém vývojovém centru postaveném v roce 2015 pracuje více než 1400 zaměstnanců a podílí se tak na vývoji hlavních komponent nákladních vozidel Ford Trucks, včetně zcela nových motorů.

Ford Trucks prodává svá vozidla ve více než 25 zemích střední a východní Evropy, Ruska a SNS, Blízkého východu a Afriky s cílem rozšířit distribuční síť do 50 zemí v roce 2020.

O společnosti F Trucks, a. s.

Společnost F Trucks, a. s., vznikla za účelem dovozu a distribuce nákladních vozidel Ford Trucks.

Zakladateli a akcionáři společnosti jsou AUTO IN, s. r. o., jeden z největších autorizovaných prodejců vozidel Ford v ČR, a KAR group, a. s., provozovatel jedné z nejširších servisních sítí pro nákladní vozy a autobusy v ČR. KAR group je součástí skupiny ČSAD Ostrava.

(lan)

Foto: Ford Trucks

spinner