​V Holýšově byl představen autonomní Future B

​V Holýšově byl představen autonomní Future B

Německý koncern Daimler AG představil minulý týden v Česku poprvé autonomní městský autobus Mercedes--Benz Future Bus. Vůz jezdí bez řidiče. Prezentace byla součástí tradičního dne otevřených dveří výrobního závodu EvoBus v Holýšově na Domažlicku, kde je 630 zaměstnanců.

Závod, který funguje od roku 1998, plánuje příští rok další rozvoj a nábor nových pracovníků, řekl Thomas Rohde, jednatel EvoBusu Česká republika. O konkrétní podobě expanze holýšovské firmy, která vyrábí skelety a části karoserií autobusů pro značky Mercedes-Benz a Setra, ještě jedná s vedením koncernu Daimler, jehož je EvoBus součástí.

„Minulý rok jsme s ním (a autonomním autobusem) najezdili 20 kilometrů bez jakékoli aktivity řidiče. Byla to skutečná linka v Amsterodamu z letiště do města Haarlem a během cesty dělalo vozidlo všechno automaticky, tedy zrychlovalo, brzdilo a řídilo,“ řekl Andreas Türk z koncernu Daimler. Autobus na zastávkách otevíral a zavíral dveře a komunikoval s dopravními světly. Nejenže snímal červenou a zelenou, ale také komunikoval s dopravní signalizací, takže žádal dopředu zelené světlo. „Díky vzájemné komunikaci signalizační zařízení sdělovalo vozidlu, jak dlouho potrvá doba do zelené nebo červené, a podle toho plynule přizpůsobovalo rychlost,“ uvedl Andreas Türk. Vykazovalo tak vyšší komfort i průměrnou rychlost a nižší spotřebu, protože nemuselo zastavovat na všech semaforech.

Bezpečnostní systémy umějí rozpoznávat i chodce

Uvnitř autobusu jsou bezpečnostní systémy. Umějí rozpoznávat jiná vozidla i chodce. „Může zastavit, a pokud je chodec dále, rozeznává rychlost a směr jeho pohybu a přizpůsobuje styl jízdy. Takže dělá to, co dobrý řidič, když vidí 200 metrů před sebou chodce, který míří do vozovky,“ uvedl Andreas Türk.

Pro zavedení do provozu je větším problémem legislativa

Pro zavedení do běžného provozu MHD je větším problémem legislativa než technika. „Vůz má momentálně více technických možností, než kolik zákon dovoluje,“ řekl Andreas Türk. Demonstrace v Amsterodamu byla možná jen díky výjimce udělené místními úřady. Perspektivu zavedení vozů v MHD odhadl až na deset let podle rychlosti vývoje moderních osobních aut, z nichž budou autobusy přebírat pokročilé technologie. Vývoj Future Busu trval podle Andrease Türka „jen“ 1,5 roku hlavně díky přenosu technologií zejména z nákladních aut koncernu. Autobus obsahuje také díly z Holýšova, zejména šasi. 

(čtk)

spinner