V Bubenečském tunelu v Praze už řidičům nebude vypadávat navigace

V Bubenečském tunelu v Praze už řidičům nebude vypadávat navigace
15.1. - V pražském Bubenečském tunelu už nebude řidičům na kritických místech, kde bývaly problémy v dopravě, vypadávat navigace. Pražská Technická správa komunikací (TSK) sem instalovala tzv. opakovače GNSS signálu, které zajistí pokrytí i v tunelu. Cílem je zabránit nehodám. Zařízení bude v tunelu, který je součástí tunelového komplexu Blanka, měsíc v testovacím provozu. Náklady na osazení a servis na tři roky činí 1,5 milionu korun. Novinářům to řekli náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek ředitele TSK Martin Pípa a technický ředitel správce tunelu, firmy Satra, Pavel Šourek.

"Chceme usnadnit cestu řidičům. Do tunelu budeme šířit signál ze všech dostupných družic, jak z GPS, kterou řidiči zřejmě znají nejvíce, tak ale třeba i z evropského navigačního systému Galileo," řekl Scheinherr.

Signál není v celé délce tunelu, ale pouze tam, kde může dojít k problémům v dopravě. "Zkomfortníme tím jízdu a zvýší se i bezpečnost, kdy řada řidičů zmatkuje a zatáčí na poslední chvíli," doplnil náměstek. "Lidé v tunelu občas zmatkují, dělají nepředložené situace, a vznikají z toho dopravní incidenty," řekl Šourek. Podle něj řidiči přejížděli na poslední chvíli napříč jízdními pruhy k výjezdu, nerespektovali zavřené pruhy nebo zapomínali vyjet z najížděcího pruhu a bourali.

Zařízení je umístěno na třech místech v tunelu. "Přes anténu, která je na povrchu, přenášíme signál z družic do tunelu, kde se opakovačem, neboli repeaterem, vysílá signál, který se chytá na povrchu," řekl Šourek. Navigace pak řidiči ukáže skutečnou polohu a nedopočítává ji, jako je tomu dosud, když signál vypadne.

Systém, který je nainstalovaný v Bubenečském tunelu, byl dosud používán pouze v budovách. V tunelu je to podle Pípy a Šourka poprvé. "Aby nedocházelo ke zpožďování signálu, tak je to relativně sofistikovaná technická úloha. Takové produkty nebyly dlouho dostupné. Až nyní se objevila technologie, která požadavky splňuje," řekl Pípa.

Ve zkušebním provozu bude nyní TSK zjišťovat, jaký dosah opakovače mají nebo jak rychle dokážou navigace signál zaznamenat. Z toho následně TSK zjistí, kolik repeaterů bude nutné nainstalovat, aby zařízení fungovalo efektivně. "Dále budeme sledovat náročnost na servis a další provozní náklady a atributy, které jsou s tím spojené," řekl Pípa.

Zda budou opakovače signálu umístěny i ve zbytku tunelového komplexu Blanka a do dalších pražských tunelů, se rozhodne po vyhodnocení zkušebního provozu. V případě, že se zařízení osvědčí, může být podle Scheinherra na ostatních místech nainstalováno do roka.

(čtk, tl)

Foto: archiv

spinner