V Bratislavě se hovořilo o budoucnosti silniční dopravy v EU

V Bratislavě se hovořilo o budoucnosti silniční dopravy v EU

Mezinárodní konference DOPRAVA 2018 přilákala koncem dubna do Bratislavy řadu zajímavých přednášejících i odborníků z oblasti silniční dopravy nejen ze Slovenska, ale i ze zahraničí. Odbornou záštitu nad akcí převzalo Sdružení ČESMAD Slovakia a Sdružení autobusové dopravy ZAD. Hlavním tématem konference byla Silniční doprava jako klíčový prvek dalšího ekonomického a sociálního rozvoje v EU.

Konference byla rozdělena na jednotlivé tematické bloky a odpoledne následovala panelová diskuse. V úvodu vystoupili prezident Sdružení ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič a prezident Svazu autobusové dopravy (ZAD) a zároveň II. viceprezident Sdružení silničních dopravců ČESMAD Slovakia Peter Sádovský.

Pavol Jančovič vyzdvihl nutnost dopravy v rámci rozvoje hospodářství a uspokojování potřeb obyvatelstva. Zmínil také potřebu kvalitní infrastruktury, která na Slovensku zatím chybí, a moderní technologie, které se dotýkají i samotné dopravy. Peter Sádovský přirovnal osobní dopravu k pilířům ekonomiky a popsal její nezbytnou roli v životě lidí – díky osobní dopravě se lidé dostanou každý den do práce a žáci do školy.

Klíčovou osobností konference byli prezident Mezinárodní unie silniční dopravy IRU Christian Labrot, který vystoupil v prvním panelu, a také státní tajemnice Ministerstva financí SR a zmocněnkyně vlády pro Hedvábnou stezku Dana Meager. Podle ní je mnisterstvo financí připraveno pokračovat v diskusích s dopravci a řešit, jak zvýšit jejich konkurenceschopnost v Evropě. Státní tajemnice dále potvrdila, že je třeba učinit změny i v daňovém zatížení dopravců. Sdružení ČESMAD Slovakia tato slova přivítalo, protože jeho první ambicí je dosáhnout snížení daně z motorových vozidel minimálně na úroveň okolních zemí.

Kromě toho se hovořilo i o věku řidičů a s tím souvisejícím nedostatku řidičů. Této problematiky se dotkl zástupce odboru dopravní policie a zároveň vedoucí oddělení mýtné policie prezidia Policejního sboru podplukovník Milan Merica. Podle něj zvýšení věku řidičů je důvodem, proč řidiči v nákladní a osobní silniční dopravě chybějí. Zdůraznil, že podle statistik nejsou mladí řidiči méně zodpovědní, nejezdí rychleji. Kromě toho nechyběly speciální videovstupy – jako první k hostům promluvil prezident Mezinárodní automobilové federace Jean Todt, dále následoval europoslanec Ivan Štefanec.

Konference se zúčastnili další zajímaví řečníci ze Slovenska i ze zahraničí. Vystoupili poslanec Evropského parlamentu József Nagy, poslanec Národní rady Slovenské republiky Miroslav Ivan, za Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDaV SR) přišel generální ředitel sekce silniční dopravy a pozemních komunikacíMDaV SR Peter Varga.

Mezi zahraničními mluvčími nechyběli prezident Spolkového sdružení silničních dopravců v Německu BGL Adalbert Wand, generální tajemník Sdružení silničních dopravců v Rumunsku Radu Dinescu, prezident Sdružení silničních dopravců ČR ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta a mnozí jiní.

Součástí odpoledního programu byla panelová diskuse, kterou moderoval prezident ZAD Peter Sádovský. Mezi řečníky byli velvyslankyně stálého zastoupení francouzské asociace silničních dopravců při EU v Bruselu Isabelle Maitre, vedoucí stálého zastoupení polské asociace silničních dopravců při EU v Bruselu Piotr Szymanski, zástupce Sdružení silničních dopravců v Maďarsku MKFE Gábor Csányi, zástupce ČESMAD Slovakia a ČESMAD Bohemia v rámci evropských instituci v Bruselu Jan Němec a generální tajemník ČESMAD Slovakia Ivan Rusko.

Témata panelové diskuse byla následující:

- Silniční doprava jako klíčový prvek dalšího ekonomického a sociálního rozvoje v EU. Je silniční doprava lékem dopravních potřeb Evropy do budoucna, nebo překážkou jejich řešení?

- Máme dostatečnou infrastrukturu. Kolik a kam je třeba investovat?

- Silniční balíček Evropské komise jako soubor legislativních opatření s výrazným vlivem na silniční dopravu. Rozdílné postoje členských států EU.

- Stanovisko SR a jiných států k tvorbě evropské legislativy a jejím dopadům do národních legislativ.

- Spolehlivá silniční doprava je klíčem k mobilitě občanů Evropské unie.

- Alternativní osobní dopravy a sdílená ekonomika. Perspektiva a reakce tradičních dopravních společností.

Mgr. Martina Baumann,

mluvčí Sdružení ČESMAD Slovakia

Foto: ČESMAD Slovakia

spinner