Náklady v silniční dopravě

Úspory dopravců v důsledku rozšíření Evropské unie zcela eliminovala dražší nafta

Nejdůležitějším faktorem, který se ve druhém čtvrtletí nejvíce podílel na vývoji nákladů českých silničních dopravců, byla cena nafty, která se znatelně zvýšila ve všech sledovaných zemích s výjimkou Ruska a Běloruska. Úspory, které přineslo odstranění celních poplatků v některých relacích po vstupu ČR do EU, byly růstem ceny paliva zcela eliminovány. Dopravním novinám to minulý týden potvrdil zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Ostatní faktory se podle něj do podoby celkových nákladových indexů, které sdružení již od roku 2002 každé čtvrtletí vyhodnocuje (viz tabulku na straně 7), s určitou výjimkou změn v měnovém kurzu, výrazněji nepromítly.

„Nejvyšší nárůst ceny paliva oproti prvnímu čtvrtletí čeští dopravci zaznamenali na tuzemských čerpacích stanicích (+7,9 procenta) a dále pak v Rakousku a ve Francii. Do budoucna bude zajisté zajímavé sledovat trh PHM v Bělorusku a Rusku, protože s blížícím se možným bankrotem největšího ruského producenta ropy Jukos lze očekávat i tam konec stagnace a navýšení cen,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Více využívat tuzemskou naftu

Globální zvýšení cen nafty se do celkových indexů zatím promítlo pouze v omezené míře. „Je to dáno skutečností, že po vstupu ČR do EU padly od května mimo jiné i limity pro množství pohonných hmot, které soupravy vyjíždějící z ČR do EU mohly mít v nádržích – před vstupem to bylo 200 litrů, nyní je množství dáno objemem pevně zabudované nádrže. Český dopravce tudíž při přepravách do zemí EU může použít větší množství nafty zakoupené v tuzemsku, což při rozdílu ceny české a zahraniční nafty v řádu i něko-lika korun na litr představuje výraznou úsporu. Tato skutečnost se samozřejmě výrazněji projevuje

v kratších relacích, kde je poměr spotřebované tuzemské a zahraniční nafty větší,“ upřesnil Vojtěch Hromíř s tím, že dalším faktorem, který působil na kompenzaci růstu cen nafty, bylo mírné posílení české koruny vůči euru.

Směnný kurz koruny, jenž ovlivňuje zejména cenu pohonných hmot pořizovaných v zahraničí a náklady na diety řidičů, v období od dubna do června mírně posílil a s případným úspěchem programového prohlášení nové vlády lze očekávat jeho další mírné posilování.

Mzdové sazby mají jednak dlouhodobý reálný vývoj, jednak na ně působí sezonní vlivy. „Ve druhém čtvrtletí se vyznačovaly pouze mírným nárůstem oproti prvnímu čtvrtletí téhož roku (vždy zhruba o jedno až dvě procenta), což se potvrdilo i v námi sledovaném období,“ řekl.

Úrokové sazby a inflace

Faktory, které spolu do značné míry souvisí, jsou úrokové sazby a inflace. Úrokové sazby v případě dopravců ovlivňují náklady na leasing, které tvoří významnou položku při pořizování vozidel na splátky. „Až donedávna se v našich nákladových indexech projevoval dlouhodobý trend poklesu úrokových sazeb. Nyní se úrokové sazby nacházejí ve fázi stagnace, která by měla v druhé polovině letošního roku – podle avíza České národní banky – plynule přejít do mírného růstu. Naopak inflace, která díky změnám v oblasti spotřebních daní a DPH v prvním čtvrtletí letošního roku mírně vzrostla, se vrátila ke svému dlouhodobému vývoji a opět – vztaženo k předchozímu čtvrtletí – stagnovala,“ upřesnil Vojtěch Hromíř.

„Ceny pneumatik a náklady na silniční daň a pojištění zůstávají nadále víceméně konstantní. Upozorňuji však, že naše indexy jsou konstruovány pro soupravy třídy Euro 1, ve výsledných indexech se tudíž neprojevuje možnost uplatnění slevy na silniční dani pro vozidla třídy Euro 2, respektive 3, která vyvstala po novele zákona o silniční dani na počátku letošního roku,“ řekl Vojtěch Hromíř.

„Celkový nákladový index za druhé čtvrtletí vzrostl v porovnání s prvním čtvrtletím o 1,2 procenta. Meziročně náklady vzrostly o 4,5 procenta a ve srovnání s průměrnou bází z roku 2001 o 8,1 pr­ocenta,“ shrnul analýzu vývoje nákladů českých dopravců Vojtěch Hromíř.

(lan)

spinner