ÚOHS zakázal plnění smlouvy na mýtný systém s odkladem na rok

ÚOHS zakázal plnění smlouvy na mýtný systém s odkladem na rok

27.9. - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zakázal plnění smlouvy na nový mýtný systém mezi ministerstvem dopravy a konsorciem CzechToll/SkyToll. Zákaz ale začne platit až rok po právní moci rozhodnutí úřadu. To pravomocné není a lze proti němu podat rozklad k předsedovi úřadu. ÚOHS to včera uvedl v tiskové zprávě. Stát proti rozhodnutí podá rozklad, přípravy nového mýta by podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka i CzechTollu rozhodnutí nemělo ohrozit. Dosavadní provozovatel mýta, firma Kapsch, soudí, že by stát měl spuštění toho nového odložit.

Ministerstvo dopravy teď může buď zahájit provoz nového mýtného systému s tím, že smlouva může přestat platit rok poté, co skončí řízení u ÚOHS, nebo zůstat u starého systému provozovaného firmou Kapsch. Při stanovení odkladu platnosti zákazu úřad vzal v potaz, že je ve veřejném zájmu, aby bylo mýtné vybíráno nepřetržitě.

Rozhodnutí úřadu nabude právní moci buď po marném uplynutí lhůty pro podání rozkladu, pokud žádná ze stran rozklad nepodá, nebo po rozhodnutí předsedy úřadu o rozkladu některé ze stran. Smlouva by ale přestala platit pouze tehdy, kdyby předseda ÚOHS rozhodnutí první instance potvrdil. Kdyby předseda rozhodnutí úřadu zrušil, smlouva zůstane v platnosti.

Vladimír Kremlík v reakci na rozhodnutí uvedl, že ministerstvo proti němu v každém případě podá rozklad. „Rozhodnutí ÚOHS bereme na vědomí, nyní ho vyhodnotíme a rozhodneme o dalším postupu. Již nyní je ale zřejmé, že smlouva stále platí a na přípravu nového systému nemá nepravomocné rozhodnutí úřadu vliv,“ dodal ministr.

Firma Kapsch považuje rozhodnutí za podivné, firma kritizuje zejména roční odklad zákazu plnění smlouvy. Podle společnosti měl stát dost času přijmout vhodná opatření, aby předešel současné situaci. „Bylo by šílenstvím, kdyby za této situace ministr Kremlík neodložil spuštění nového mýtného systému do doby, než se finálně vyřeší všechny právní problémy,“ řekl mluvčí firmy Kapsch David Šimoník. Zároveň připomněl, že stát vlastní současný mýtný systém.

Rozhodnutí analyzuje i CzechToll. Jeho mluvčí Miroslav Beneš uvedl, že smlouva je i přes rozhodnutí stále platná a firma je připravena spustit nový systém podle harmonogramu. „Rádi bychom apelovali na dopravce, aby i přes právní spory neodkládali svou povinnost registrovat se a zajistit si nové palubní jednotky,“ připomněl Miroslav Beneš už zahájenou mýtnou registraci.

Antimonopolní úřad se smlouvou na mýtný systém zabýval podruhé, k novému projednání mu ji vrátil brněnský krajský soud. Úřad původně rozhodl, že není důvod zakazovat plnění smlouvy, teď ale při rozhodování musel respektovat stanovisko soudu.

„Úřad v opakovaném správním řízení v souladu se závazným právním názorem Krajského soudu v Brně konstatoval, že zadavatel postupoval při uzavření smlouvy v rozporu s uloženým předběžným opatřením, což je důvodem k uložení zákazu plnění smlouvy,“ uvedl ÚOHS.

Do věci může zasáhnout i rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, k němuž podal kasační stížnost proti rozsudku krajského soudu ÚOHS i ministerstvo dopravy. Pokud správní soud rozsudek krajského soudu zruší, nebude platné ani nové rozhodnutí ÚOHS a smlouva na nový mýtný systém bude platit dál.

KDU-ČSL chce situaci kolem mýtného projednat dnes ve Sněmovně

Lidovci chtějí dnes situaci projednat ve Sněmovně. Pokud se jim nepodaří bod zařadit na jednání, zváží podle předsedy poslaneckého klubu KDU-ČSL Jana Bartoška i svolání mimořádné schůze. Podle předsedy lidovců Marka Výborného hrozí státu ztráty v řádu miliard Kč.

„Budeme chtít, aby vláda odpověděla, jaké má řešení, pokud bude smlouva zrušena. Budeme chtít vyčíslení nákladů, budeme se ptát, zda hrozí arbitráž pro Českou republiku,“ řekl Jan Bartošek. Lidovci podle něj zatím nemají předjednanou podporu pro zařazení bodu na jednání Sněmovny, Bartošek je ale přesvědčen, že je v zájmu všech politických stran znát postoj vlády v situaci, kdy hrozí miliardové škody.

Marek Výborný varoval, že pokud stát kvůli sporu o provozovatele mýtného systému bude muset přestat vybírat poplatky za jízdu po dálnicích, mohlo by to znamenat výpadek příjmů ve výši deset až 12 miliard Kč ročně. To by podle něho vážně ohrozilo výstavbu nové dopravní infrastruktury. Poslanec Marian Jurečka také upozornil, že výpadek mýtného systému by mohl způsobit, že se na české silnice přesune tranzitní doprava z jiných zemí, kde bude jízda zpoplatněná.

(čtk)

spinner