​Unie chce o třetinu nižší emise z užitkových vozidel

​Unie chce o třetinu nižší emise z užitkových vozidel

Země Evropské unie chtějí, aby se emise oxidu uhličitého u nákladních automobilů a autobusů k roku 2030 snížily o 30 procent proti hodnotám roku 2019. V prosinci po jednání ministrů životního prostředí unie oznámilo končící rakouské předsednictví.

Už do roku 2025 by mělo být dosaženo patnáctiprocentního snížení, oba cíle mají být závazné, potvrdil novinářům slovenský státní tajemník z ministerstva životního prostředí Norbert Kurilla. Slovensko jako „automobilová velmoc“ plány na snižování emisí podle něj vnímá „velmi citlivě“. Je podle něj důležité najít kompromis, který umožní firmám skutečně si čistší automobily pořídit.

V prosinci odsouhlasená pravidla znamenají, že mezi roky 2020 a 2030 unie vyprodukuje o 54 milionů tun CO2 méně, což odpovídá roční produkci například Švédska, připomněla rakouská ministryně turistiky a udržitelného rozvoje Elisabeth Köstingerová.

„My chtěli mnohem nižší cíle,“ připustil náměstek českého ministra životního prostředí Vladislav Smrž. Protože ale jiné státy unie měly „daleko větší ambice“, byl kompromisní rakouský návrh pro českou stranu nakonec s určitými úpravami přijatelný. „Nešlo o úpravy, které mají hnout s těmi čísly, ale úpravy uvnitř věci, třeba snížení pokut,“ vysvětlil.

Shoda členských zemí umožní v prvních měsících letošního roku začít o konečné podobě návrhu, se kterým Evropská komise přišla loni v květnu, vyjednávat s Evropským parlamentem. Ten prosazuje přísnější snižování, a to o 35 procent. Je to poprvé, co unie pro tento typ vozidel emisní limity stanovuje.

Zda cíl k roku 2030 skutečně zůstane na nyní odsouhlasené úrovni, by podle států mělo být ještě jednou přehodnoceno na základě prověrky aktuální situace provedené v roce 2022. Celkový cíl bude rozložen mezi jednotlivé výrobce těžké silniční techniky na základě složení jejich flotily a její charakteristiky.

Existovat má systém pobídek označovaných jako „super-kredity“, kdy vozidla s nulovými a nízkými emisemi bude možné započítávat jako více automobilů při výpočtech konkrétních emisí pro výrobce nákladních vozů. Členské země se ale v tomto ohledu rozhodly změnit původní návrh komise a z tohoto pobídkového systému se rozhodly vyřadit produkci autobusů.

Emise oxidu uhličitého z těžké silniční techniky včetně kamionů či autobusů představují asi šest procent emisí CO2 v EU a okolo čtvrtiny celkových emisí CO2 v silniční dopravě.

(čtk)

Foto: Daimler

spinner