Bezpečnost silničního provozu

ÚAMK: Většina řidičů jezdí na nesprávně nahuštěných pneumatikách

ÚAMK: Většina řidičů jezdí na nesprávně nahuštěných pneumatikách

PRAHA (24. 10.) – Na nesprávně nahuštěných pneumatikách jezdí 65 procent řidičů. Od listopadu budou muset mít nové vozy systém pro kontrolu tlaku v kolech. „Špatně nahuštěné pneumatiky mají velký vliv na bezpečnost. Na dálnicích patří defekty plášťů mezi nejvážnější důvody těžkých nehod," uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Při snížení tlaku v pneumatice o půl baru proti předepsané hodnotě stoupne spotřeba o 0,3 litru paliva, zároveň ale klesá efektivnost stabilizačního systému o třetinu. Při nahuštění pneumatiky jen na jeden bar znamená prodloužení brzdné dráhy o deset procent. Systémy pro kontrolu tlaku v pneumatikách jsou umístění přímo v kole nebo na ventilku. Ty méně přesné vyhodnocují údaje o otáčení kol ze systémů ABS a ESP.

Pro nákup pneumatik podle Siroty platí, že doba jejich skladování před prodejem by neměla přesáhnout tři roky a jejich provozní životnost se pohybuje do pěti let. Technická životnost pneumatiky od výroby je deset let. Od listopadu do března bude v Česku platit povinnost mít na vozidle za zhoršených podmínek, například při sněžení nebo náledí, zimní obutí s nejméně čtyřmi mm vzorku.

Podobně zimní pneu vyžaduje až do poloviny dubna Rakousko, na Slovensku stačí vzorek tři milimetry. V Rakousku hrozí při zavinění nehody na letních pneumatikách pokuta až 5000 eur. Další země, jako Německo, Francie nebo Švýcarsko, vyžadují zimní pneu při sněhu nebo náledí.

(čtk)

spinner