IVECO

Třetí generace modelu Daily kombinuje inovace s tradicí

Třetí generace modelu Daily kombinuje inovace s tradicí

V červnu na zkušebním okruhu Balocco představil italský výrobce užitkových vozidel IVECO již třetí generaci modelové řady. Na český a slovenský trh pak tato novinka oficiálně vstoupila koncem června při premiéře v Brně na hradě Špilberk. Přestože název zůstává stejný, jedná se prakticky o nový model. Téměř 80 procent komponentů karoserie bylo přepracováno. Zachována je ale jedna z hlavních charakteristik řady Daily – klasická konstrukce podvozku s žebřinovým rámem, která vozidlu dává velkou robustnost, univerzálnost a odolnost během celé životnosti, včetně maximální flexibility pro montáž nástaveb. A v neposlední řadě umožňuje vozidlu dosáhnout celkové hmotnosti až sedm tun.

Velká variabilita nákladového prostoru

IVECO se při vývoji nové generace vozidel Daily tradičně zaměřilo jak na klasické furgony, tak na podvozky s kabinou určené pro nejrůz-nější aplikace. Díky delším rozvorům nabízí nová daily větší variabilitu nákladového prostoru. V nabídce zaujmou především modely s přepravní kapacitou 18 a 19,6 m3, což je podle výrobce nejlepší hodnota ve své třídě. Verze s objemem 10,8 m3 pak nabízí optimální poměr mezi délkou nákladového prostoru a celkovou délkou vozidla. Nový koncept s dlouhými rozvory náprav a zkráceným zadním převisem zlepšil i rozložení hmotnosti nové daily – aniž by utrpěla schopnost manévrovat na malém prostoru.

Nové zavěšení předních kol

Komfort ovládání i jízdní vlastnosti vozidla zlepšil také nový systém zavěšení předních kol QUAD-LEAF, který je standardně dodáván do všech modelů s celkovou hmotností do 3,5 tuny. Systém zavěšení předních kol byl upraven i u modelů v těžších hmotnostních segmentech, které dostaly nový systém QUAD-TOR. U modelů s jednomontáží zadních kol prošlo změnou i odpružení zadní nápravy. Úpravou nastavení geomet-rie se snížila přetáčivost a zvýšila účinnost tlumičů pérování. Snížení hmotnosti o osm kilogramů ve srovnání s předchozím modelem a nakládací hrana nižší o 55 milimetrů patří k dalším přednostem nového modelu na trhu užitkových vozidel s pohonem zadních kol. Řidič nepochybně ocení řadu vylepšení v kabině, ať již se jedná o komfortnější a tišší interiér, pohodlné sedadlo, jízdní vlastnosti obdobné osobnímu vozidlu i u těžších verzí, ergonomické řešení ovládacích prvků či účinnější klimatizaci. Posádka má navíc k dispozici množství otevřených a zavřených úložných prostorů.

Výkonná motorizace

Zákazníci si u nové generace modelu Daily mohou vybrat mezi motory o zdvihovém objemu 2,3 litru nebo 3,0 litru, dvěma druhy paliva (naftou nebo stlačeným zemním plynem) a devíti výkonovými verzemi – od 78 do 151 kW (106 až 205 k). Motory jsou k dispozici v provedení Euro 5b+ se systémem EGR a Euro 6 s kombinovaným systémem EGR + SCR. Modul pro následné zpracování výfukových plynů SCR umístěný v podvozku je kompaktní a nijak neomezuje nákladový prostor. U verzí Euro 6 umožňuje nová generace systému common rail vstřikování paliva při tlaku až 2000 barů. Nabídku pohonných jednotek uzavírá verze Natural Power na zemní plyn s výkonem 100 kW (136 k), která snižuje náklady na palivo, emise škodlivin i hlučnost. Všechny převodovky jsou šesti-stupňové, včetně automatizované převodovky Agile, kterou lze použí-vat v automatickém nebo sekvenčním pracovním režimu.

Spotřebu nafty lze snížit až o 14 procent

Při vývoji nové modelové řady Daily byl kladen velký důraz na úsporu paliva. Výsledkem je, že spotřebu lze podle výrobce snížit průměrně o 5,5 procenta, v závislosti na modelu. A pokud si zákazník objedná Ecopack pro dopravu ve městě, může podle zástupců značky IVECO ušetřit až 14 procent nafty. Zlepšení doznala také aerodynamika vozidla, a to zejména v případě furgonů, kde součinitel aerodynamického odporu (Cx) klesl o šest procent (z 0,335 na 0,316) a změnil se poměr čelní plochy a přepravního objemu. K úspoře přispívá například i funkce EcoSwitch, která mapuje namáhání motoru, a pokud je to výhodné, sníží maximální točivý moment (zvláště vhodné při jízdě jen částečně naloženého vozidla) a nastaví omezovač rychlosti o 5 km/h pomaleji.

Dojmy z první jízdy

Nová vozidla jsme si v Itálii na okruhu Balocco mohli také vyzkoušet, a to v podmínkách, které odpovídaly nejrůznějším provozním situacím. A byli jsme příjemně překvapeni nejen pohodlím a tichostí vozidel, ale především výkonnými motory a točivým momentem, který umožňuje i prudkou akceleraci po náhlém zabrzdění.

Za 36 let od uvedení první generace na trh se prodalo již více než 2,6 milionu vozidel Daily do více než 110 zemí světa. Vyrábějí jej závody v Suzzaře nedaleko italské Mantovy a ve městě Valladolid ve Španělsku.

(lan)

spinner