Tlak na snižování emisí je pro výrobce nákladních vozidel velkou výzvou

Tlak na snižování emisí je pro výrobce nákladních vozidel velkou výzvou

V roce 2025 má dojít podle Evropské komise ke snížení emisí CO2 oproti roku 2019 o 15 procent a v roce 2030, opět ve srovnání s letoškem, dokonce o 30 procent. A pokuta za překročení limitu CO2 g/tkm za každé vozidlo má od roku 2025 být vysoká. Tento požadavek je dvakrát přísnější, než odpovídá historickému vývoji. V listopadu na to upozornili zástupci společnosti Volvo Group Czech Republic.

Tyto nové podmínky budou mít dopad jak na standardní vývoj vozidel, tedy na hnací řetězec a účinnost vozidla, tak na správnou specifikaci vozidla s ohledem na spotřebu paliva a emise CO2 i na vývoj elektrických vozidel a vozidel poháněných LNG. Podle zástupců značky Volvo je třeba soustředit se na všechny tyto tři oblasti.

V oblasti elektrických nákladních vozidel se počítá nejprve s výrobní kapacitou čtyřiceti vozidel v období od letošního září do května roku 2020 a poté, do prosince roku 2021, s kapacitou 250 vozidel. Tato technika bude určena nejprve pro Švédsko, Norsko, Švýcarsko a Nizozemsko a v druhé fázi pro Anglii, Francii, Německo, Belgii, Dánsko a Lucembursko.

V oblasti zkapalněného zemního plynu (LNG) má švédský výrobce ambiciózní cíl, hodlá hrát v tomto segmentu hlavní roli. Oproti naftě umožnuje LNG v současnosti snížit emise CO2 o 20 procent, v případě tzv. bio LNG dokonce o 33 procent. Zanedbatelná není ani finanční úspora na palivo, nulová sazba na mýtném v Německu. Velkou nevýhodou je však stále nedostatečná infrastruktura plnicích stanic.

Volvo navíc využívá směs paliva, každý vstřik obsahuje asi 90 až 95 procent LNG a pět až deset procent nafty, což má příznivý dopad na výkon vozidla i na výkon motorové brzdy.

Očekávaný dojez čtyřicetitunové soupravy v dálkové dopravě s nádrží o největším možném objemu je podle zástupců značky Volvo až tisíc kilometrů.

Euro 6 step D

Letos v září vstoupila v platnost nová legislativa označovaná jako Euro 6 step D, která opět zpřísňuje emisní limity. Volvo se s novými podmínkami dokázalo vypořádat i u stávajících výkonných motorů řad D11, D13 a D16. A jednu z cest pro zvýšení výkonu při nízkých emisí vidí v řešení zvaném turbo compound, které využívá výfukových plynů k podpoře pohonu klikové hřídele motoru.

Volvo FH Reloaded

Volvo však nabízí již dnes řešení pro úspornou jízdu v běžné kamionové dopravě vhodné i pro nové a nezkušené řidiče, a to jako ekonomické vozidlo s označením FH Reloaded. Jak po technické stránce, a to i včetně pneumatik, tak co se týče softwaru, mapových podkladů či poslední generace systému I-See je vozidlo uzpůsobeno tak, aby řidič měl minimum možností, jak svými zásahy narušit ekonomiku provozu.

Aktivní bezpečnostní systémy

S vývojem úsporných, výkonných a nízkoemisních vozidel Volvo nespouští ze zřetele ani svůj dlouhodobý důraz na bezpečnost. V nabídce má řadu bezpečnostních systémů, které výrazně usnadňují řidičům práci a přispívají ke zvýšení bezpečnosti. Příkladem mohou být automatický elektronický brzdový systém, systém varování před kolizí s nouzovým brzděním, systém hlídání jízdního pruhu, výstražný systém pro řidiče, hlídání mrtvého úhlu při změně jízdního pruhu, adaptivní tempomat, EBS, systém Volvo Dynamic Steering s možností osobního nastavení informačního panelu v kombinaci s VEB+ systémem Volvo Stretch Brake či upozornění na vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla.

(lan)

Foto: Volvo

spinner