Telematika Schmitz Cargobull přispívá ke zvýšení kvality a bezpečnosti přeprav

Telematika Schmitz Cargobull přispívá ke zvýšení kvality a bezpečnosti přeprav

U chladírenských návěsů německého výrobce Schmitz Cargobull je telematika již dva roky standardem, bez ní návěs koupit nelze. Jaké výhody dopravcům toto vybavení přináší, o tom jsme hovořili s Ing. Michalem Havránkem, vedoucím prodejních a poprodejních služeb společnosti EWT, která vozidla Schmitz Cargobull v České republice prodává.

Telematické systémy jsou účinným pomocníkem, avšak jen tehdy, pokud s nimi uživatelé dovedou dobře zacházet. Jak dopravce seznamujete s různými funkcemi telematiky v návěsech?

Všechny chladírenské návěsy značky Schmitz Cargobull jsou vybavené telematikou již z výroby. Náš kolega, který má telematiku na starosti, vždy navštíví majitele firmy, která si návěsy pořizuje, a podrobně mu představí nastavení a funkce telematického portálu. Zaškolí také dispečery a řidiče, aby s telematikou uměli zacházet.

Každý návěs má v sobě wi‑fi vysílač, takže řidič ho může ovládat ze svého chytrého zařízení, z telefonu či tabletu. Podporovaná jsou zařízení fungující jak na platformě Android, tak iPhone. Také dispečeři mohou pracovat pomocí mobilních aplikací a mohou spravovat a monitorovat návěsy, aniž by museli sedět v kanceláři u počítače. A musím říci, že především ve firmách, kde je mladší osazenstvo, tyto možnosti kvitují s velkým povděkem.

Je vzdálený přístup propojitelný s telematikou pro tahač, nebo dispečer musí přeskakovat z jednou portálu do druhého?

Tyto systémy umíme propojit. V současnosti máme připraveno zhruba 60 rozhraní do dalších telematických portálů. To znamená, že třeba systém FleetBoard od značky Mercedes‑Benz je s naším systémem plně kompatibilní. Koncový uživatel tak může používat pouze telematiku FleetBoard a vidí v ní i všechna data z návěsu.

Navíc máme i univerzální výstup z naší telematiky, který si zákazník může sám nastavit. Data se mu potom přenášejí v určitém formátu na určenou adresu a on je může ve svém individuálním softwaru dále zpracovávat.

Jsou v rámci standardního vybavení všechny funkce telematiky, nebo se jedná o jakousi základní úroveň?

Rozsah funkcí se liší podle výbavy návěsu a záleží na tom, co vše chce zákazník sledovat. Základem je v současnosti sledování teplot a funkcí chladicího agregátu. Lze využívat i různých alarmů, což už je druhý stupeň, v jehož rámci je možné nastavit si různé hraniční hodnoty. Pokud například dopravce chce hlídat tlak v pneumatikách, tak při poklesu tlaku se spustí alarm, řidiči i dispečerovi pípá telefon, je to jištěno mnoha cestami. Vážnější závady monitoruje zároveň asistence 24 h / 7 dní v týdnu.

Třetí a nejvyšší stupeň je obousměrná komunikace. Ta umožňuje dopravci ovládat vozidlo na dálku, tedy přímo z kanceláře. Návěs může být vybaven například zámkem zadních vrat. Řidič nemusí PIN vůbec znát a zámek může ovládat dispečer na dálku, případně se zámek odemkne sám po příjezdu do místa vykládky na základě zadané lokace, možností je více.

Jaký je mezi dopravci o tento vyšší stupeň zájem?

Samozřejmě záleží na typu přeprav, ale v drtivé většině jsou vozidla zákazníkům dodávána s druhým stupněm telematické výbavy, tedy s alarmováním. Roste ale i zájem o zámek zadních vrat a oboustrannou komunikaci s vozidlem, protože je to účinná prevence před krádežemi na parkovištích. Každé další zabezpečení je dnes vítáno.

Telematiku má v rámci společnosti Schmitz Cargobull AG na starosti její dceřiná společnost Cargobull Telematics. Ta má v současnosti na trhu kolem 60 tisíc návěsů vybavených telematikou, což je ve srovnání s konkurencí nesrovnatelně mnohem vyšší počet. Toto telematické oddělení bylo založeno v roce 2001, zkušenosti tedy máme velké. Používáme již třetí generaci telematických systémů a i z toho je vidět, že vývoj jde dál.

Schmitz Cargobull má již druhou generaci vlastní chladicí jednotky…

Tyto chladírenské jednotky dnes nabízíme se dvěma druhy vznětových motorů. První z nich vychází z předchozí generace a má snížený výkon, aby plnil příslušné emisní limity. Druhý má vstřikování common‑rail, což přináší i větší komfort pro řidiče, co se týče akustiky – je tišší a má menší vibrace.

Můžete uvést konkrétní příklad využití vašich systémů u nějaké společnosti?

Právě máme v dílně návěsy, které jezdí pro společnost Lidl v České republice. Všechna tato vozidla, a to nezávisle na jejich výrobci, jsou vybavována naší telematikou. Děje se tak na základě nadnárodní dohody mezi společnostmi Lidl Stiftung a Schmitz Cargobull. Všechny návěsy, ale i menší rozvážková vozidla, která jezdí pro filiálky Lidlu v celé Evropě, jsou vybavovány naší telematikou. Ta předává data do logistického systému Lidlu, kde je díky tomu vidět kompletní teplotní řetězec a pohyb zboží ze skladu až po koncovou prodejnu. Není tedy zapotřebí používat několik systémů, všechny potřebné informace jsou k dispozici v jednom přehledu.

Výrobci nákladních motorových vozidel využívají v rámci konektivity například i upozornění na nutnost návštěvy servisů apod. Uplatňuje se něco podobného i v segmentu návěsů?

Ano, proniká to i do oblasti návěsů. U našich chladírenských jednotek máme tzv. proaktivní servis. Funguje tak, že pokud se na základě dat z jednotky zjistí nějaká závada, zákazník je okamžitě kontaktován asistencí. A děje se tak většinou dříve, než závadu zjistí řidič. Ušetří se tím několik hodin, během kterých lze podniknout kroky, které zabrání větší škodě.

Asistence bdí nad všemi aktivními jednotkami a monitoruje je. Jednotky předávají prostřednictvím telematiky všechny informace potřebné pro údržbu, sledují motohodiny, servisní intervaly, vše se průběžně sleduje, a dispečeři tak mohou lépe plánovat údržbu. Příkladem může být kontrola brzdových destiček, kdy dispečer může včas plánovat servis, ale také zabránit krizové situaci.

Nejslabším článkem chladicího agregátu jsou obecně baterie. Měříme proto jejich napětí, sledujeme okolní teplotu, a pokud je předpoklad, že by nemuselo už dojít k nastartování, řidič i dispečer jsou ihned informováni, aby baterie byla zkontrolovaná, jednotka nastartovaná a předešlo se tak výpadku.

Bavili jsme se zatím o telematice v chladírenských návěsech. Používají se tyto systémy i u plachtových návěsů?

Telematika se dnes hodně rozšiřuje také do plachtových návěsů, a to hlavně z důvodu monitorování tlaku a teplot pneumatik. Ty jsou na plachtovém návěsu nejslabším článkem, a když je dokážete ohlídat, zvyšujete šanci, že dojedete do cíle. Je tak možné předcházet i závadám na brzdových třmenech, když zůstanou přivřené, nebo závadám na ložiscích. Tato závada se neprojeví ihned, ale dochází k postupnému zvyšování teploty. Vzhledem k tomu, že sledujeme každé kolo zvlášť, můžeme zajistit preventivní servis, aniž by došlo k nějakému výpadku na cestách. Dokážeme tak odhalit i tzv. pomalý defekt v důsledku poškození pneumatiky třeba hřebíkem nebo šroubem, kdy se postupně snižuje tlak, pneumatika se přehřívá a poté dojde k destrukci. Tomu umíme předejít, protože řidiči se ještě před zničením pneumatiky a případným poškozením měchů ozve v kabině alarm. Takže ve firmách, kde je vedení progresivně naladěné, se již monitorování začíná rozšiřovat i u plachtových návěsů.

Jak je váš telematický systém chráněn před rušivými vlivy?

Naše telematika třetí generace plní armádní normy, co se týče ochrany před vniknutím vody a nárazy, je odolná a má dlouhou životnost. Používáme vícenásobné jištění, aby celý systém byl spolehlivý. Jak u portálu, tak u telematického systému provádíme průběžně updaty. Mnohé zásahy lze provést i na dálku, aniž by vozidlo muselo zajíždět do servisu.

Milan Frydryšek

Foto: EWT

spinner