DN č. 21 - Silniční, Autobusová doprava, Přeprava nadrozměrných nákladů, vychází 12. 10., uzávěrka již 21. 9. !!! 

​Tažení proti vznětovým motorům ovlivní zaměstnanost i dopravu

​Tažení proti vznětovým motorům ovlivní zaměstnanost i dopravu
V komentáři k měsíci srpnu uvádíme několik závažných podnětů a akcí vedoucích k omezování jízd vozidel s naftovými motory, ne-li k jejich úplnému zákazu. V tomto článku se věnujeme dopadům těchto kroků na logistiku a dopravu, jakož i na automobilový průmysl a na celkový evropský vývoj v tomto směru.
Logistický sektor pojímá zákazy jízd kriticky. Po rozsudku stuttgartského správního soudu o zákazech jízd pro velkou část flotily vozidel s naftovými motory je dopravní sektor v Německu zneklidněn. Bude to mít velké dopady na logistickou branži. „Postiženy jsou především malé a střední podniky v městské rozvozové dopravě,“ řekl Adolf Zobel ze Spolkového svazu silniční nákladní dopravy a logistiky BGL. Jelikož roční jízdní výkony nákladních vozidel v městské dopravě jsou značně nižší než v dálkové dopravě, nasazují se ve velké míře v rozvozu vozidla kategorie Euro 5, zčásti také ještě vozidla Euro 3. Současně se nabízí otázka zásobování městských hospodářství a spotřebitelů, jakož i odstraňování odpadků. Podle Spolkového úřadu pro nákladní silniční dopravu je v současnosti v Německu registrováno 2,6 milionu užitkových vozidel, přičemž 2,4 milionu, respektive 92 procent jsou vozidla do 34,5 tuny celkové hmotnosti. „Výrobci vozidel se budou muset pohnout, aby vyráběli naftové motory přátelské životnímu prostředí,“ řekl předseda Spolkového svazu kurýrních, expresních a poštovních služeb. Rozsudek ze Stuttgartu však nabízí také šance pro nové logistické koncepce, například pro vývoj dep drobného rozvozu.

Dopady na automobilový průmysl a dodavatelství

Pokud politici vyhlásí zákaz osobních a lehkých dodávkových aut na naftový pohon, zapůsobí to především záporně na menší podniky v automobilovém průmyslu a v dodavatelství. Zejména by byli postiženi například výrobci středního stavu, kteří vyrábějí otáčivé díly z kovu, plechu nebo umělé hmoty k výrobě osobních automobilů. Obtížněji než velké podniky s více než 500 zaměstnanci se budou přizpůsobovat novým produktům. Počet skutečně ohrožených pracovních míst vyčíslil Ifo Institut ve studii o zákazu dieselových motorů na dobrých 132 000. Zadavatelem byl svaz automobilového průmyslu. Počítají-li se všechny velké a středněstavovské podniky dohromady, které přímo či nepřímo závisejí na automobilovém průmyslu, bylo by postiženo kolem 600 000 zaměstnanců.
Jiří Kladiva
Další podrobnosti si přečtete v DN 19/2017, které vycházejí ve čtvrtek 14. září. Pokud nejste předplatitelem DN, kontaktujte prosím v případě zájmu oddělení předplatného.

spinner