​Tahače Iveco, MAN, Mercedes-Benz a Scania změřily své síly

​Tahače Iveco, MAN, Mercedes-Benz a Scania změřily své síly

Na startu rozsáhlého testování moderních evropských tahačů European Truck Challenge (ETC) se v závěru loňského roku sešla čtveřice vozů: Mercedes-Benz Actros 1848, MAN TGX, Iveco Stralis XP a s napětím očekávaná novinka Scania R 500. ETC již pošesté uspořádala redakce německých dopravních novin DVZ ve spolupráci s dalšími partnery.

Primárním cílem náročného testovacího maratonu bylo najít tahač z produkce evropské automobilky s nejekonomičtějším provozem. Novinkou v metodice výpočtu dalších nákladů bylo, že místo přesné leasingové sazby, o níž je většinou nutné individuálně tvrdě vyjednávat s prodejcem, vzal tým ETC 2016 v úvahu „průměrnou hodnotu“ leasingové sazby, a to z toho důvodu, aby vypočtené hodnoty byly relevantní jak z pohledu velkých firem provozujících vozové parky se stovkami vozidel, tak i menších autodopravců, kteří pořizují ročně řádově jednotky kusů. Za pozornost stojí, že se čtveřice testovaných tahačů rozdělila na dvě prakticky samostatně soupeřící dvojice – na straně jedné bylo Iveco Stralis a MAN TGX s vyšší spotřebou, na straně druhé pak extrémně úsporné vozy Mercedes-Benz Actros a Scania R 500. Po přepočtu všech údajů se ale náklady na kilometr jízdy mezi „úspornou“ a „rychlejší“ dvojicí lišily o 2, maximálně 2,6 eurocentu (v závislosti na leasingové sazbě). Teprve při převodu do měřítek dvanáctiměsíčního provozu – ročním nájezdu 125 tisíc km – vynik-ne rozdíl v rozmezí 3000 až 3900 €. Zpracovatelé ETC 2016 však upozornili, že čísla nakonec nejsou všechno: „Každé vozidlo během testování v rámci European Truck Challenge prokázalo své silné stránky. Silniční nákladní doprava není jen o technice, ale také o lidech, kteří ji používají. Při konečném hodnocení provozu je třeba vzít v úvahu i jiné než čistě racionální argumenty.“

Soutěžící byli limitováni výkonem a točivým momentem

Šestý ročník ETC charakterizovaly dva základní údaje o tahačích, totiž výkon 368 kW (500 k) a točivý moment 2500 Nm. Rozdíl mezi testovanými vozidly činil maximálně 66 kW (90 k), respektive 250 Nm.

Automobilka DAF vyvinula vůz, který do požadovaných hodnot výborně zapadá. Model XF 510 nabízí výkon 375 kW (510 k) a točivý moment 2500 Nm. Do testování v ETC jej nakonec nizozemský koncern sídlící v Eindhovenu nepřihlásil, protože tahač je vybaven velmi prostornou kabinou řidiče typu Super-Space, která by mohla nepříjemně zkreslit výsledky měření z důvodu většího aerodynamického odporu i vyšší hmotnosti. Požadavek na konkrétní (velký) typ kabiny v parametrech ETC specifikován nebyl, je proto logické, že ostatní konkurenti zvolili provedení s menšími kabinami – Mercedes-Benz nominoval model Actros s aerodynamicky propracovanější kabinou typu Streamspace a MAN u TGX ve verzi XLX nasadil dokonce kabinu o velikostní třídu menší než u modelu XF.

Další důvody pro absenci v ETC 2016 uvedla automobilová skupina značek Volvo a Renault, jejíž vývojové oddělení stále řeší přestavbu 13litrového motoru na architekturu common-rail. Testovací tým doufá, že zástupci Volvo a Renault se srovnávacího testu evropských tahačů v budoucnu zúčastní.

Z evropských výrobců moderních tahačů tak zbyly automobilky Iveco, MAN, Mercedes-Benz a Scania. Každá do testu přihlásila novinku, technickou či pouze optickou. Největší změnu představuje model R 500 od Scanie, jehož design budil při zastávkách na čerpacích stanicích a při parkování u ostatních řidičů největší pozornost, koneckonců stejně jako u testovacích řidičů ETC i zahraničních novinářů z partnerských periodik.

Hlavní charakteristiky tahačů

Scania R 500 vyhověla zadání ETC 2016 poměrně přesně, protože nabízí maximální točivý moment 2550 Nm. Jmenovitý výkon šestiválcové pohonné jednotky o zdvihovém objemu 12,7 litru je 368 kW (500 k).

Mercedes-Benz Actros 1848 má dostatek tažné síly na zvládnutí soupravy o celkové hmotnosti 40 tun, a to díky navýšení točivého momentu o 200 Nm z 2300 na 2500 Nm při zařazeném 12. rychlostním stupni. Bez toho by actros s rovněž „podlimitním“ výkonem 350 kW (476 k) podmínku účasti na ETC 2016 nesplnil.

Tahač ze stáje italského Iveca má motor o výkonu 375 kW (510 k) s 2300 Nm, koncern ovšem nabízí i silnější verzi poháněnou motorem o výkonu 419 k (570 k) s maximálním točivým momentem 2500 Nm. Navýšení výkonu díky převodovce s funkcí Toptorque na rozdíl od Mercedesu výrobce nenabízí. Novinka se však mohla pochlubit převodovkou Traxon od ZF s novým GPS tempomatem a také minimalizovaným odvodem výfukových plynů, což pomáhá mírně snižovat spotřebu. Inženýři Iveca od zavedení emisních norem Euro 4 / Euro 5 opakovaně zdůrazňují, že cesta ke skutečně šetrné spotřebě vede přes technologii selektivní katalytické redukce SCR, nyní označované jako Hi-SCR.

Podmínky testování

Ke každému ze čtyř testovaných tahačů byl připojen stejně vybavený chladírenský skříňový návěs Krone. S ohledem na vyšší výkon tahačů upustili organizátoři od praxe minulých ETC, kdy byly návěsy naloženy pouze na 75 procent, kdy měly simulovat realitu provozu souprav, jež nebývají vždy vytížené na 100 procent.

Tankování vozidel probíhalo vždy ráno a večer, aby bylo možné řádně kalibrovat instalované měřiče. Prováděla se také pravidelná výměna návěsů. Testovací řidiči měli jasné zadání dodržovat cestovní rychlost na 80 km/h, při jízdě z kopce maximálně 85 km/h a pod kopcem nejvýše 89 km/h. Nejnižší rychlost při běžné jízdě nesměla klesnout pod 70 km/h, aby při „podřazení“ nedocházelo ke zkreslování hodnot spotřeby paliva. Povinně bylo předepsáno využití tempomatu.

Pro spravedlivé testování bylo důležité, že soupravy vyjížděly v pravidelných těsných intervalech, aby byly zachovány pokud možno stejné klimatické podmínky jízdy. Tým ETC potěšilo, že na konci roku 2016 neprobíhaly na dálnici A7 v úseku Seesen – Lutterberg žádné stavební či údržbové práce, takže všechny kamiony projely trasu bez provozních omezení.

Za vozy se spíše průměrným hospodárným provozem lze na základě zjištěných výsledků testů považovat Iveco a MAN. Oba tahače dosáhly srovnatelné spotřeby 34,3 litru / 100 km. Z důvodu dodatečné spotřeby látky AdBlue (2,9 litru / 100 km) nakonec na čtvrtém místě skončilo Iveco. Na přeskočení konkurentů by musely být započteny případně extrémně výhodnější leasingové sazby, což ale metodika ETC 2016 nepřipouštěla. Vítězem testu spotřeby je nová Scania, kterou ovšem trochu sráží stejně jako u Iveca náklady na AdBlue. Proto nakonec skončila na stejné úrovni jako zástupce koncernu Mercedes-Benz, jenž je z důvodu nedostatečného výkonu jednoduše pomalý. Za vítěze při zohlednění poměru výkonu a provozních nákladů lze opatrně prohlásit nový tahač R 500 od Scanie.

MAN TGX 18.500 XLX: Solidní tahač s průměrnou spotřebou

Spotřeba: 34,3 litru / 100 km

Náklady: 72,0 eurocentu/km

Průměrná rychlost 71,8 km/h

Největší vizuální inovací, kterou MAN TGX pro rok 2017 přináší, je změna na čelní masce tahače. Lev v logu výrobce býval v provedení „chrom v chromu“, nyní je na masce chladiče jasně patrný díky umístění chromovaného zvířete na černé pozadí. Můžeme tomu říkat facelifting? Za zdařilé rozhodně lze považovat protažení chromových lišt kolem loga, nezbývá než doufat, že smyslem úpravy je nejen vylepšení designu, ale také aerodynamiky.

V kabině řidiče nedošlo k žádným změnám, řidič má stále perfektní přístup ke všem ovládacím prvkům, z nichž stojí za pozornost GPS tempomat s promyšlenými možnostmi nastavení. Stupeň 4, který byl v testu rovněž použit, má povolené odchylky od cestovní rychlosti v rozmezí plus minus 9 km; jeho nastavení bylo nutné provést znovu při každém nastartování.

Pod kabinou testovaného vozu pracovala pohonná jednotka MAN D26 o výkonu 368 kW (500 k). Motor má zdvihový objem 12,4 litru. V roce 2016 prošel úpravou, šestiválec získal navíc 15 kW (20 k) a 200 Nm točivého momentu. Z původní 480 se stala „pětistovka“. Novinkou agregátu D26 je řízené čerpadlo chladiče, díky kterému se snižuje výkon čerpadla v těch úsecích jízdy, které nejsou tak náročné na chlazení motoru (typicky na volnoběh nebo při sníženém záběru). Lze ušetřit až 80 procent požadovaného mechanického výkonu čerpadla, což má příznivý vliv na spotřebu paliva. Novinkou je rovněž elektronicky řízená výkonná motorová brzda, která je napojená na systém ovládání brzd. Řidič jednotlivé stupně nastavuje manuálně přepínači na sloupku volantu.

MAN zapracoval rovněž na nové převodovce. Na skříních převodovky od externího dodavatele je sice stále uvedeno Tipmatic, uvnitř ovšem není technologie AS-Tronic od ZF, ale Opticruise od Scanie. Převodovka má dvanáct stupňů plus dva mezistupně a retardér Scania s brzdicím momentem 4100 Nm.

Zbývá podívat se na výsledky testů ETC. S hodnotami 34,3 litru na 100 km a náklady ve výši 72 eurocentů na kilometr nový TGX úplně neohromí, srovnáme-li jej přímo s premianty značek Scania a Mercedes-Benz. Oba konkurenční tahače dosáhly průměrné spotřeby pod 32 litrů na 100 km, což představuje značný rozdíl. Drží si však bezpečný náskok na Iveco, a to zejména z důvodu nižší spotřeby aditiva AdBlue.

Scania R 500: Špičkově nízká spotřeba

Spotřeba: 31,7 litru / 100 km

Náklady: 69,5 eurocentu/km

Průměrná rychlost 71,3 km/h

Přišel? Viděl? Zvítězil? Téměř. Nový tahač Scania R 500 se v ETC 2016 zařadil na absolutní špičku, pokud jde o spotřebu. V těsném závěsu o 0,2 litru na 100 km zůstal Mercedes-Benz Actros. Cílem European Truck Challenge je ovšem zhodnotit moderní evropské tahače i z jiných hledisek, než je čistá spotřeba paliva. V případě spotřeby látky AdBlue jsou na tom tahače Scanie i Mercedes-Benz naprosto stejně. Výsledky testu jsou pro zástupce Skandinávie velmi dobré, na druhou stranu by si vývojáři švédského koncernu měli uvědomit, že R 500 zvítězila nad „starší“ technologií Mercedes-Benz. Jásot na stupních vítězů nemusí být proto příliš hlasitý. Scania slibovala, že nová generace modelů řady R a S přinese oproti svým předchůdcům úsporu ve spotřebě paliva až pět procent. Podle naměřených hodnot toho testovaný vůz nedosáhl, je ale třeba vzít v úvahu jiné podmínky během testování v ETC (nové pneumatiky na návěsu, širší chladírenský návěs, vyšší hmotnost soupravy). Nelze tedy jednoznačně vyčítat nedodržení původního slibu. Databáze testů DVZ ukázala, že nejlepších výsledků ve spotřebě dosáhla Scania s dřívějším modelem (hodnota 30,9 litru / 100 km).

Z pohledu řidiče vypadá nová Scania R 500 velmi dobře. Kabina testovaného vozu byla druhá nejprostornější ze sledované čtveřice. Nabízí vysoký pracovní i obytný komfort. Do vysoké kabiny se pohodlně dostává třemi stupni stupátka. Motorový tunel do interiéru sice vystupuje 160 mm, nad ním je ale stejně pohodlných 1,91 m pro stojící postavu.

Kdo je zvyklý řídit scanii, bude se uvnitř cítit jako doma. Přehled o všech důležitých funkcích zprostředkovávají dva velké kruhové sdružené ukazatele doplněné velkým informačním displejem. Zlepšily se možnosti podélného nastavení sedadla řidiče, které je navíc umístěné poněkud více doleva, než bylo zvykem u dřívějších modelů. Je možné, že některým řidičům může být nepříjemný potenciální kontakt kolena levé nohy s polstrováním dveří.

Převodovka Scania Opticruise se řídí pokyny multifunkčního přepínače na sloupku volantu. Nová technologie se ukázala v testu v nejlepším světle: funguje plynule a ve srovnání s předchozím řešením je při řazení i naprosto tichá. Pře-vodovka si s motorem o obsahu 12,7 litru, výkonu 368 kW (500 k) s maximálním točivým momentem 2550 Nm poradila bez problémů. Ve všech režimech jízdy včetně použití motorové brzdy se čtyřicetitunová souprava chovala skvěle a byla dobře ovladatelná. GPS tempomat CCAP hodnotili testovací řidiči jako „suverénní“.

Mercedes-Benz Actros 1848 Streamspace: Nízká spotřeba, průměrný výkon

Spotřeba: 31,9 litru / 100 km

Náklady: 69,4 eurocentu/km

Průměrná rychlost 70,7 km/h

Nejnovější actros má mít podle výrobce spotřebu nižší o tři až pět procent oproti svému předchůdci. K lepším výsledkům mě-la pomoci řada optimalizací týkajících se pohonné jednotky, převodovky i GPS tempomatu. Laťka ale stála proklatě vysoko. Nejlepší hodnotou, jaké actros v testování DVZ dosáhl, byla spotřeba 31,2 litru na 100 kilometrů. Pokud by německá automobilka slib opravdu dodržela, musela by spotřeba tetovaného tahače klesnout na 29,6 litru na 100 km. I tak je ale výsledek dosažený během ETC 2016 skvělý.

Předchozí vozidlo bylo testováno v rámci European Truck Challenge s již zajetým plachtovým návěsem Krone, zatímco model Actros 1848 Streamspace dostal zbrusu nový, těžší a širší chladírenský návěs se zcela novými pneumatikami. Mezi čtyřmi účastníky ETC 2016 si actros vedl dobře a byl vyhodnocen jako jeden ze dvou vozů s nejnižší spotřebou.

Testování ukázalo jednu důležitou skutečnost – že snížený výkon motoru nutně nevede k vítězství, pokud jde o spotřebu paliva. Tahač s pohonnou jednotkou o výkonu 353 kW (480 k) byl ve srovnání s konkurenty pomalejší, to se ostatně dalo s ohledem na maximální točivý moment 2300 Nm (respektive 2500 Nm se zařazeným 12. stupněm) víceméně očekávat. Zvolený program jízdy ECO, který kvůli úspoře paliva „pod-řazuje“ o zhruba 10 km, způsobil, že souprava s tahačem značky Mercedes-Benz byla prostě pomalejší. Dokonce ještě více než zástupce značky MAN, což se projevilo zejména u pomalejšího zrychlování před stoupáním.

Tím úplně správným vozem ze stáje koncernu Daimler měl být model Actros 1851, který je schopen dosáhnout 2500 Nm nejen při zařazení jediného stupně. Nezadýchával by se do kopce jako model Actros 1848 v soupravě vážící 39,5 tuny. Motor o zdvihovém objemu 12,8 litru sice nenabízí špičkový výkon, ale provozovateli se odmění nízkou spotřebou. Pohonná jednotka je vyladěna spíše na udržení konstantního výkonu. V případě AdBlue dosáhl stejných hodnot spotřeby jako Scania R 500.

Iveco Stralis 570 Hi-Way XP: Rychlejší, ale s vyšší spotřebou

Spotřeba: 34,3 litru / 100 km

Náklady: 72,6 eurocentu/km

Průměrná rychlost 71,5 km/h

Italský výrobce při prezentaci nové generace tahače Stralis sliboval snížení spotřeby dokonce o 10 procent. Okamžitě by to Stralis katapultovalo mezi ekonomické šampiony. Nestalo se tak, naopak se – i přes technické inovace – vůz vyznačoval stejně průměrnou hodnotou spotřeby paliva jako MAN TGX, který má ovšem k dobru nižší celkové provozní náklady.

Stralis vytáhl do boje s konkurenty v ETC 2016 s technologií zpětné recirkulace výfukových plynů v poměrně malém rozsahu (kolem osmi procent), a to za účelem dalšího snížení spotřeby. Tato technologie dostala název Smart EGR, je k dispozici pro vybrané motorizace a pouze doplňuje základní technologii Hi-SCR. Spotřeba nafty se sice mírně snižuje, roste ale spotřeba látky AdBlue, která se promítá do celkových provozních nákladů. Premianti testu dosáhli spotřeby nafty 31,7, respektive 31,9 litru na 100 kilometrů. K této hodnotě se Stralis nedokázal přiblížit. Výhodou řešení od Iveca je to, že není nutné zvětšovat chladič, nevyžaduje se další dodatečná údržba a nezkracují se populární dlouhé servisní intervaly modelu Stralis.

GPS tempomat HiCruise je podle výrobce dokonale odladěn pro spolupráci s pohonným systémem a převodovkou. Testování ETC 2016 ukázalo, že obecně zvládá udržování rychlosti, zrychlování, zpomalování a řazení na základě prediktivních dat o trase slušně, software má ale stále jisté rezervy. Tým European Truck Challenge je přesvědčen, že zkušený řidič na jemu známé trase dosáhne při manuálním řízení stralisu lepších výsledků při spotřebě paliva než se zapnutým GPS tempomatem. Převodovka Traxon od ZF řadí měkce a přiměřeně rychle. S GPS tempomatem spolupracuje bez sebemenších problémů. Výrobce slibuje snadnější údržbu.

Iveco zákazníky láká na vysokou spolehlivost a životnost nového Stralisu. Nižší náklady na údržbu se příznivě promítnou do nižších celkových provozních nákladů. Ve srovnání s předchozí verzí modelu Stralis má být servis v rámci standardního tříletého kontraktu levnější o pět procent a o osm procent v rámci čtyřleté smlouvy. Pro kalkulaci European Truck Challenge 2016 bylo však nutné stralis stejně jako ostatní účastníky zahrnout do běžné leasingové sazby 1500 až 1650 €/měsíc.

Partneři ETC 2016

Každá European Truck Challenge klade na testovací tým DVZ a jeho partnery značné nároky. Je třeba oslovit automobilky s jasně danými parametry pro vozy, aby byly výkonnostně a výbavou srovnatelné. Organizátoři vsadili při ETC 2016 na chladírenské skříňové návěsy Krone v provedení Cool Liner Duoplex Steel. Pneumatiky pro návěsy dodal koncern Goodyear, konkrétně šlo o modely pro úsporu paliva Fuelmax. Společnost Jost vybavila testované soupravy měřicí technikou. Testovací tým pod vedením odborného nezávislého redaktora Hanse-Jürgena Wildhageho neponechal nic náhodě. V zájmu objektivity byly před každou jízdou losovány (jinak identicky vybavené a naložené) návěsy, čímž byly eliminovány poslední možné námitky proti zjištěným rozdílům.

Pohonné hmoty tankovaly soupravy na čerpacích stanicích partnera a sponzora ETC, firmy Aral. Koncern vyvinul novou generaci nafty s „čisticími“ aditivy. Novou příměs tvoří „aktivní molekuly“, které z kritických částí motoru odvádějí nečistoty, navíc kovový povrch pokrývají ochranným filmem. Podle údajů Aralu použité palivo u 16tunového kamionu přinese u ročního nájezdu 80 tisíc km úsporu až 912 litrů. Vedle technických partnerů – Krone a Goodyear – podpořili nejnovější ETC organizačně Aral, Jost a také dodavatel softwaru PTV.

spinner