Sympozium Food goes digital ukázalo potřebu rychlých změn v logistice

Sympozium Food goes digital ukázalo potřebu rychlých změn v logistice

Všechny sféry života procházejí masivními změnami, kterým dominuje transparentnost a digitalizace: pro výrobce potravin, pro maloobchod i pro poskytovatele logistických služeb má nová situace vážné důsledky. Pod heslem Food goes digital proběhlo v září dvoudenní sympozium za účasti více než 120 expertů z Německa a Nizozemska.

Na již pátý ročník setkání pozval do Vredenu své partnery a odborníky německý výrobce návěsů a nástaveb Schmitz Cargobull. „Chceme nabídnout neutrální platformu pro diskuse o nejnovějších trendech v logistice potravinářského a farmaceutického zboží,“ vysvětlil obchodní ředitel Schmitz Cargobull Boris Billich.

Futurolog Gunter Dueck ve svém příspěvku vyzdvihl fenomén autonomních nákladních vozů a upozornil na změny v chování spotřebitelů. V budoucnu obyvatelé velkých měst budou chtít nakupovat mnohem méně potravin, zato však budou klást důraz na jednoduchost doručení hotových pokrmů. Potravinářský průmysl a obchodníci se budou na proměnu odbytu muset připravit společně se svými logistickými partnery. „Potřebujeme radikální změny. Vylepšování stávajících systémů se děje pomalu a postupně. Vůbec nestíháme držet krok s vývojem technologií,“ dodal matematik a expert na digitalizaci.

Thomas Klann, manažer pro klíčové evropské zákazníky potravinářské logistiky koncernu DACHSER, hovořil o „prozatím nerealizovaném snu o rychlém odbavení na nákladních rampách logistických center“. Připomněl, že celý zásobovací řetězec je zpomalován obrovským břemenem papírové dokumentace. Naštěstí se podle Thomase Klanna blýská na lepší časy, a to díky zlepšenému toku digitálních informací a ambiciózním projektům maloobchodních řetězců.

Cíl v podobě skladové dostupnosti až 98,5 procenta zboží v maloobchodu považuje za nereálný Arno Kuhl, který stojí v čele strategického managementu zásobovacích řetězců u společnosti Schloss Wachenheim, zejména proto, že se neustále proměňuje poptávka. V případě akčního zboží může poptávka spotřebitelů skokově vzrůst až o 200 procent. Pro efektivní a spolehlivé chlazení zboží v celém zásobovacím řetězci je nezbytná inteligentní telematika. Ředitel Cargobull Telematics Marco Reichwein vyzdvihl nutnost vytvoření standardizované metody síťové spolupráce rozdílných systémů.

Bezemisním řešením dodávek zboží do městských center je například nedávno představená chladicí jednotka pro skříňové návěsy S.CUe, která je vybavena sadou akumulátorů a generátorem napojeným na nápravu (E-Axle). První testovací vozy se do pilotního provozu dostanou ve čtvrtém čtvrtletí 2020. Sériová výroba E-Axle naběhne zřejmě o rok později.

„Dnes jsou každá druhá jahoda či každý druhý řízek přepravovány v návěsech Schmitz Cargobull,“ popsal výstižně úspěch Michael Timmermann, který byl dvacet let ředitelem výrobního závodu ve Vredenu (slaví letos 50 let produkce). Závod má rovněž obrovský podíl na přípravě odborného personálu Schmitz Cargobull, protože ve Vredenu se školilo téměř 800 z celkem 2000 zaměstnanců firmy. Kolem 700 pracovníků pochází přímo z Vredenu a okolí, takže Schmitz Cargobull zásadním způsobem přispívá k zaměstnanosti v regionu.

Sympozium věnované logistice potravinářského zboží proběhlo poprvé v roce 2005. Od té doby poskytuje pravidelně otevřený prostor pro výměnu zkušeností a informací z oboru, který je neuvěřitelně komplexní, potýká se se specifickými národními regulacemi, nedostatkem profesionálních řidičů a potřebou kompatibilních přepravních systémů. „Touha po změně je patrná u všech článků zásobovacího řetězce. Jako Schmitz Cargobull jsme rádi, že se na proměně odvětví můžeme aktivně podílet,“ uzavřel Boris Billich. (red)

Foto: Schmitz Cargobull

spinner