Světová premiéra nového autobusu Tourismo RHD

Světová premiéra nového autobusu Tourismo RHD

V červnu byl ve světové premiéře v Bruselu představen nový zájezdový autobus značky Mercedes-Benz. Zadání pro konstruktéry znělo: maximální úspornost, bezpečnost, funkčnost i pohodlí. A výsledkem je nový model Tourismo RHD.

Díky výrazně rozšířené nabídce variant výbavy i motoru pokrývá nový Mercedes-Benz Tourismo RHD široké spektrum možností nasazení – od dálkové linkové dopravy až po zájezdovou. Zahrnuje rovněž kyvadlovou dopravu, výlety i příležitostné využití na linkách. Nové Tourismo RHD vystřídalo po jedenácti letech nejprodávanější zájezdový autobus v Evropě. Sériová výroba má být spuštěna tento měsíc a do konce roku 2017 bude zahájena výroba všech modelů.

Minimální náklady a maximální výkon

Větší úspornost znamená pro provozovatele především snížení nákladů. Spotřeba pohonných hmot u nového autobusu klesá zejména díky optimalizované aerodynamice a zcela nové karoserii, která je nižší přibližně o 4,5 procenta. Když se k tomu přičte snížená spotřeba generace motorů OM 470 s balíčkem pro zvýšení úspor, která byla zavedena v létě 2016, pak se úspora vyšplhá až na sedm procent.

Koncept pohonu autobusu Tourismo RHD vychází z nejnovější generace řadového šestiválce Mercedes--Benz OM 470 se zdvihovým objemem 10,7 l a balíčkem pro zvýšení úspor. Nový motor s výkonem 335 kW (456 k) spojuje vysokou dynamiku jízdy s nízkou spotřebou pohonných hmot. Novinkou je u autobusu Tourismo RHD rovněž kompaktní řadový šestiválec Mercedes-Benz OM 936 se zdvihovým objemem 7,7 l a výkonem 260 kW (354 k). Kombinuje nízkou spotřebu s nízkou hmotností, výsledkem je pak vyšší užitečné zatížení, tudíž další úspornost.

Díky nové dodatečné výbavě, jako je předvídavý tempomat Predictive Powertrain Control (PPC) nebo Eco Driver Feedback (EDF), je možné dále snižovat spotřebu pohonných hmot, tedy i emise.

Velký důraz na bezpečnost

Asistent nouzového brzdění Active Brake Assist 3 (ABA 3), asistent pro zastavení v provozu stop-and-go, asistent bdělosti Assist (AtAs). To jsou tři příklady z mnoha, které dokládají vyspělé bezpečnostní technologie nového Tourisma RHD. Rozsáhlou bezpečnostní výbavu lze individuálně přizpůsobit podle typu požadovaného nasazení. Již v sériovém provedení je bezpečnostní technika tohoto nového zájezdového autobusu výrazně nadprůměrná.

Také pasivní bezpečnost nastavuje laťku v tomto segmentu skutečně vysoko. Pokud by i přes veškerá bezpečnostní opatření došlo k nehodě, ochrání systém Front Collision Guard (FCG) při nárazu řidiče i spolujezdce. Zcela nová kostra autobusu s diagonálním vyztužením poskytuje cestujícím i řidiči maximální prostor pro přežití v případě převrácení vozidla na bok.

Komfort pro cestující

Nové Tourismo RHD nabízí svým cestujícím pocit velkého pohodlí. Cestující přivítá pohodlný nástupní prostor a světlý a přívětivý interiér. Důležitým prvkem jsou nová sedadla Softline. S různými dekory podlahy, širokou škálou látek pro čalounění sedadel, bočních stěn, závěsy, spodku prostoru na odkládání zavazadel či stropu ve středu vozidla vystupuje nové Tourismo RHD jako zájezdový autobus s možností úpravy na míru.

Komfort cestujících zvyšuje nová kuchyňka uvnitř autobusu s rozsáhlou výbavou a také nová klimatizace – dvouzónová regulace s plně automatickou regulací a dvěma oddělenými okruhy pro topení a klimatizaci zajišťuje rovnoměrnou teplotu ve vozidle.

Čtyři modely v jediném modulárním systému

Dvě modulární nástavby programu nových autobusů Tourismo vycházejí ze dvou typů rozvoru kol (6090 mm a 6910 mm) a dvou rozměrů přesahu vzadu (3315 mm a 2785 mm). V kombinaci se dvěma či třemi nápravami a téměř identickým přesahem vpředu v délce 2890 mm tak jsou k dispozici čtyři varianty ve třech délkách. S tímto programem, který se osvědčil již u předchozího modelu, pokrývá nový model Tourismo téměř kompletní segment zájezdových autobusů pro Evropu. Konkrétně jsou v nabídce tyto verze:

- Tourismo RHD: základní model se dvěma nápravami. Délka 12 295 mm, rozvor kol 6090 mm, zavazadlový prostor maximálně 9,9 m3. Klasická velikost na evropském trhu zájezdových autobusů;

- Tourismo RHD M2: prodloužené provedení dvounápravového vozidla. Délka 13 115 mm, rozvor kol 6910 mm, zavazadlový prostor maximálně 12,1 m3. Obzvláště úsporná varianta. Díky zvýšení maximální celkové přípustné hmotnosti pro EU na 19,5 t velmi zajímavá verze;

- Tourismo RHD M: klasický formát třínápravového vozidla. Délka 13 115 mm, rozvor kol 6090 mm / 1350 mm, zavazadlový prostor maximálně 9,9 m3. Zájezdový autobus oblíbený zejména ve střední Evropě, velké hmotnostní rezervy;

- Tourismo RHD L: třínápravový zájezdový obr. Délka 13 935 mm, rozvor kol 6910 mm / 1350 mm, zavazadlový prostor maximálně 12,1 m3. Kombinuje velký počet míst k sezení, velký zavazadlový prostor a hmotnostní rezervy.

Na této změně modelů vydělaly především trhy s pravostranným řízením. Jestliže se nabídka autobusu Tourismo RHD dosud omezovala na dva modely, zahrnuje nyní poprvé všechny čtyři varianty.

Kompaktní a všestranný formát

Nové Tourismo RHD má ve všech variantách šířku 2,55 m. Výška se v porovnání s předcházejícím modelem poněkud zvýšila na dnešních 3,68 m včetně střešní klimatizace. Tourismo RHD tak působí stále velice kompaktně, což je výhoda pro vjezd do garáží a na parkoviště. Důvodem pro nárůst výšky je vyšší základní rám.

Tímto krokem vzrostl objem zavazadlového prostoru ve srovnání s jeho předchůdcem podle konkrétního modelu až o několik set litrů.

Dvě kabiny řidiče u modelů s levostranným řízením

Všechny modely jsou, což je novinka, k dostání ve variantě pro levostranné i pravostranné řízení. Zvláštností nového tourisma je možnost výběru ze dvou kabin řidiče pro všechny modely s levostranným řízením.

Provozovatelé se mohou rozhodnout mezi funkční variantou Basic Plus a ještě komfortnější variantou Comfort Plus. Základní konstrukce s multifunkčním volantem a novou přístrojovou deskou s barevným TFT displejem je totožná. Rozdíly spočívají ve tvaru a funkci. Kabina Comfort Plus tak mimo jiné vyniká systémem Coach Multimedia System CMS v provedení s dvojitým DIN a ozdobnou vložkou.

(lan)

spinner