Světová premiéra autobusu Mercedes-Benz eCitaro

Světová premiéra autobusu Mercedes-Benz eCitaro

Začátkem července představila společnost Daimler Buses jako světovou novinku nový autobus Mercedes-Benz eCitaro. Širší veřejnost bude mít možnost seznámit se s ním již za pár dní v září na veletrhu IAA v Hannoveru.

Nový autobus neprodukuje žádné emise a jeho jízda je výjimečně tichá. Spojuje v sobě osvědčenou platformu světově nejprodávanějších autobusů s nejnovějšími technologickými řešeními. Plně elektrický Mercedes-Benz eCitaro posouvá podle výrobce elektromobilitu díky nasazení do segmentu městských autobusů na zcela novou úroveň. eCitaro také podle něj nabízí bezprecedentní nový standard v energetické úspornosti. Výkony elektrobusu umožňují plnit široké spektrum požadavků operátorů již od počátku spuštění produkce modelu. Vozidlo je navíc připraveno pro instalaci bateriových technologií budoucnosti, takže lze dále posouvat možnosti efektivity.

Propracovaný vývoj a rozsáhlé testování rovněž odstranily tradiční dětské nemoci nových produktů. eCitaro se může pochlubit inteligentním modulárním konceptem instalace baterií a nabíjecího systému. Design vychází ze základních tvarů řady Citaro, do nichž byly zapracovány prvky studie Mercedes-Benz Future Bus – výsledkem je naprosto nezaměnitelný vzhled nového elektrobusu. Jedná se však o mnohem více než „jen“ o městský autobus: Daimler Buses přichází na trh s novou vizí elektromobility.

Základní platformou pro novinku je samozřejmě Citaro, s více než 50 tisíci kusů nejprodávanější městský autobus současnosti, a to zejména z důvodu širokého spektra užití a nízké úrovně emisí. Citaro, velkokapacitní model CapaCity, hybridní verze a Citaro NGT jsou samy o sobě jasným důkazem zvládnutí sofistikované technologie ekologického pohonu v kategorii spalovacích motorů. Plně elektrický autobus eCitaro je logickým krokem dále směrem k naprosto bezemisnímu provozu.

eCitaro má v sobě DNA autobusů Citaro, přesto míří mnohem výše, pokud jde o design. Vzhledově modelovou řadu Citaro připomíná, vyznačuje se však řadou futuristicky vyhlížejících prvků z revolučního konceptu Mercedes-Benz Future Bus. Ústřední prvek čela autobusu tvoří trojcípá koncernová hvězda, která má sebevědomý průměr 28 cm. Od ní směrují další 3D prvky symetricky vlevo i vpravo – ty jsou vyrobeny z průhledných materiálů s chromovaným pozadím, což při dopadech umělého i slunečního světla z různých úhlů vytváří působivé efekty. Do čelního leskle černého panelu jsou integrovány LED světla. Označení autobusu s diskrétním modrým „e“ na začátku odkazuje k čistě elektrickému pohonu.

Pohon nového autobusu eCitaro tvoří osvědčená a optimalizovaná elektrická náprava ZF AVE 130 s elektrickými motory v nábojích kol. Špičkový výkon motorů vozidla činí 2 × 125 kW a točivý moment dosahuje 2 × 485 Nm. Výkon je dostupný ihned po nastartování, takže se lze spolehnout na dostatečnou dynamiku a sílu i v případě plně obsazeného vozidla.

Baterie Li-ion disponují celkovou kapacitou až 243 kWh. Jejich design je modulární – baterie jsou rozdělené do maximálně deseti modulů, přičemž každý dodává kolem 25 kWh. Standardně jsou montovány čtyři bateriové moduly do zadní části vozidla, další dva moduly se nacházejí na střeše. V eCitaro zabírají zadní bateriové moduly přesně to místo, kde standardní autobusy Citaro mají spalovací motor a převodovku. Podle požadavků zákazníků na zvýšení kapacity lze do střešní konstrukce namontovat dva až čtyři bateriové moduly navíc, tedy do celkového počtu deseti jednotek. Použití šesti až deseti bateriových modulů dává operátorům dostatečnou variabilitu využití pro různé trasy. Volba větší kapacity prodlužuje dojezd elektrobusu, ovšem za cenu vyšších pořizovaných nákladů. Menší počet modulů snižuje hmotnost vozidla, poskytuje také více místa pro potřeby cestujících. Potenciální nevýhodou je nutnost častějšího dobíjení. S maximální sestavou deseti bateriových modulů dosahuje eCitaro standardně hmotnosti 13,44 tuny.

Efektivita provozu je podle Daimler Buses velmi zajímavá, protože – při velmi střízlivém odhadu – na jedno nabití elektrobus najede kolem 150km (v letních měsících), což v zásadě odpovídá dennímu průměru autobusu na standardních městských linkách. V ideálním případě zvládne eCitaro najet bez dobíjení až 250km.

(mm)

Foto: Daimler

spinner