DN č. 6 - Finanční služby, Fleet management, Právní a poradenské služby, vychází 15.3., uzávěrka již 22.2.! 

Svazy a odbory nadále kritizují rozšíření mýtného o 900 km silnic

Svazy a odbory nadále kritizují rozšíření mýtného o 900 km silnic

9.2. - Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, Asociace krajů i odbory dále kritizují plánované rozšíření mýtného o 900 kilometrů silnic po roce 2019. Podle Dana Ťoka je nerealistická představa, že by mohl dané zpoplatnění vyjmout bez zrušení tendru.

Dan Ťok už dříve řekl, že kdyby ministerstvo dopravy soutěž zastavilo a vypsalo ji znovu, ohrozilo by to výběr mýtného v Česku. Ministerský tendr, do kterého se přihlásili čtyři uchazeči, počítá s tím, že po roce 2019 se zpoplatnění rozšíří o 900 kilometrů silnic první třídy z nynějších zhruba 230 kilometrů.

„Všichni přítomní, to znamená Asociace krajů, Svaz měst a obcí a podnikatelská reprezentace jednoznačně řekli, že nesouhlasíme s vedením mýtného systému na těch 900 kilometrů,“ uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

Andrej Babiš podle Jaroslava Hanáka Danu Ťokovi uložil, aby prověřil všechny připomínky, které byly k vypsání mýtného tendru k dispozici. Sobotkova vláda o vypsání veřejné soutěže rozhodla politicky nezodpovědně, uvedl Jaroslav Hanák. „Zástupci ANO tvrdí, že s tím nesouhlasili, a že i na vládě někteří z nich hlasovali proti,“ dodal. Minulou vládu premiéra Bohuslava Sobotky tvořili zástupci ANO, ČSSD a lidovci.

Dan Ťok ale zadání podobného úkolu ze strany Andreje Babiše nepotvrdil. „Budeme zvažovat všechny alternativy,“ uvedl pouze. „Pan Hanák mi předal právní analýzu, že se dá stihnout nová soutěž. Já sám sem v ní našel nelogičnosti. Dát 14 dní na zkušební provoz pro nový systém, když ten minulý potřeboval 14 měsíců, mi prostě přijde komické,“ dodal.

Hospodářská komora uvedla, že nyní je na politické reprezentaci, aby nalezla řešení, které zabrání rozšíření mýta na silnice první třídy. „Zpoplatnění poškodí hlavně drobné podnikatele, protože jim zvýší náklady. Druhotným efektem bude vytlačení dopravy na nezpoplatněné úseky silnic druhých a třetích tříd, což bude mít zase negativní dopady na města a obce,“ uvedl za komoru Tomáš Vrbík.

Asociace krajů hovoří o finanční kompenzaci. „Pokud by to mělo být od 1. ledna 2020 zavedeno, tak chceme finanční kompenzaci. Podle materiálu, který všichni máme k dispozici, by výběr mýta z těch 900 kilometrů měl být jedna miliarda korun ročně. Je otázka, jestli by to na opravy silnic druhých a třetích tříd vůbec stačilo,“ uvedla předsedkyně asociace Jana Vildumetzová.

(čtk)

spinner