Společnost Schmitz Cargobull slaví 125 let od svého založení

Společnost Schmitz Cargobull slaví 125 let od svého založení

Schmitz Cargobull slaví v letošním obchodním roce 125 let svého působení a již od počátku se jedná o trvale úspěšné podnikání. Z malé kovárny, kterou v roce 1892 v Altenberge poblíž Münsteru založil Heinrich Schmitz, se postupně stal přední evropský výrobce přípojných vozidel a nástaveb.

Velkolepé oslavy tohoto výročí se uskutečnily v půlce září v Altenberge, v rodišti zakladatele firmy. Zúčastnilo se jich na 2500 hostů z průmyslových a dopravních odvětví, obchodních asociací i politiky. Přes den byly připraveny prezentace o historii i současné nabídce společnosti, na večer pak byla připravená podmanivá show prokládaná vystoupeními představitelů firmy – předsedy rodinné rady a CEO společnosti Andrease Schmitze, Bernharda Schmitze, Dirka Hoffmanna a obchodního ředitele Borise Billicha.

Na cestě k postavení předního evropského výrobce návěsů bylo přijato mnoho strategických rozhodnutí. Jako průkopník v odvětví tato německá společnost záhy vyvinula komplexní strategii pro trh a začala důsledně uplatňovat vysoké standardy kvality pro své prémiové produkty a služby. Zákazníci si tak mohou být jisti, že splňují nejvyšší průmyslové standardy od výzkumu a vývoje až po výrobu a specializované služby, jako jsou poradenství, vybavení vozidel telematikou, financování, dodávky náhradních dílů a prodej ojetých vozidel. A se svým Schmitz Cargobull Validation Centre v kompetenčním centru v Altenberge se společnost může pochlubit špičkovým testovacím zařízením pro testování a vývoj vozidel, které je ve svém oboru bezkonkurenční.

V souvislosti s touto událostí nabízí výrobce limitovanou výroční edici, která zahrnuje skříňové, plachtové i sklápěcí návěsy s exkluzivním vybavením za nízkou cenu. V kombinaci s balíčkem Schmitz Cargobull Executive získávají zákazníci kompletní nabídku umožňující inovativní sběr dat pomocí nejmodernější telematiky včetně služeb pro všechny komponenty návěsu.

Obrat skupiny přesáhl 2 miliardy €

V uplynulém obchodním roce společnost Schmitz Cargobull vyrobila na 57 000 vozidel a upevnila svou přední pozici na trhu jako lídra v oblasti nových technologií ve svém oboru. Obrat vzrostl poprvé od krize v období 2008/2009 na více než 2 miliardy €. Tento solidní finanční základ umožnil všechny plánované investice v běžném obchodním roce. Vzhledem k pozitivnímu trendu počet zaměstnanců vzrostl na přibližně 5700.

Obchodní rok 2016/2017 začal silným impulsem. Rostoucí počet přijatých zakázek a pozitivní obchodní prognózy pro velké trhy ve střední a západní Evropě formují současný trend. A nový koncept Smart Trailer a četné inovace produktů a služeb představené na veletrhu IAA 2016 také stimulovaly poptávku.

Pohled do historie

V roce 1892 kovář Heinrich Schmitz založil v Altenberge u Münsteru kovárnu. Ta zpočátku nabízela řadu služeb, včetně kování koní, a zaměřovala se i na obchodování se zemědělskými stroji a železářským zbožím. Poté, co se nákladní doprava ve dvacátých letech stala motorizovanou, začala firma vyrábět vozidla. S ohledem na tuto změnu se v roce 1932 název změnil na Heinrich Schmitz, Maschinen- und Fahrzeugbau. V této době už pro společnost pracovalo kolem 75 lidí.

V roce 1943 převzali otěže firmy Josef a August Schmitz, dva nejstarší synové zakladatele, a přejmenovali ji na Schmitz-Anhänger Fahrzeugbaugesellschaft. V padesátých a šedesátých letech získali díky svému rozmanitému sortimentu a patentům včetně sledovací jednotky Schmitz dobré jméno v celém Německu a rostl i export. V roce 1961 vyrobilo přibližně 300 zaměstnanců více než 300 vozidel a obrat přesahoval 10 milionů DM.

Kapacita výrobního závodu v Altenberge však již přestávala stačit poptávce a byly otevřeny další závody, v roce 1969 v Berlíně a v roce 1967 ve Vredenu.

Na počátku sedmdesátých let převzala řízení společnosti třetí generace, dr. Heinz Schmitz a Peter Schmitz, v roce 1974 se k týmu připojil Bernd Hoffmann. Společnost pak v této fázi dosáhla nebývalého růstu díky projektům spolupráce se zeměmi produkujícími ropu od Libye po Irák. Schmitz-Anhänger v roce 1977 poprvé zaměstnal více než 500 osob, v roce 1986 jich bylo již více než 1000 a v roce 1992 dokonce více než 2000. Tržby v letech 1970 a 1990 se zdesetinásobily na více než 250 milionů DM a společnost se stala největším německým výrobcem těžkých přípojných vozidel.

Trh se však zásadním způsobem změnil poté, co vypršela spolupráce se zeměmi produkujícími ropu, se sjednocením Německa v roce 1990 a vznikem jednotného evropského trhu v roce 1993. V roce 1994 byl odstartován projekt Genesis a od té doby Schmitz-Anhänger vyráběl pouze plachtová, skříňová a vozidla kontejnerové podvozky. Doba výroby vozidla se zkrátila z pěti týdnů na pět dní a počet výrobních hodin klesl ze 190 na 35. V obchodním roce 1992/93 bylo vyrobeno 5100 vozidel, v období 1998/99 to bylo již 17 000 a obrat dosáhl téměř jedné miliardy marek (944,3 milionu DM). Koncem roku 1998 se společnost přejmenovala na Schmitz Cargobull AG a akcie byly rovnoměrně rozděleny mezi tři rodiny – Petera Schmitze, dr. Heinze Schmitze a Bernda Hoffmanna.

Peter Schmitz byl předsedou představenstva v letech 1999 až 2003, po němž následoval Bernd Hoffmann do roku 2008. Poté se předsedou stal dlouhodobý manažer společnosti Ulrich Schümer, a to až do doby, než v roce 2016 převzal otěže řízení člen rodiny majitelů Andreas Schmitz. Ten společně s dalšími čtyřmi členy představenstva představil strategii Do roku 2025 společně, která vytyčuje cestu pro budoucí vývoj skupiny ve věku digitalizace a globalizace.

Schmitz Cargobull dnes provozuje šest závodů v Německu a další ve Španělsku, v Litvě, Rusku, Číně a Turecku (otevřený letos v dubnu). Sídlo společnosti Schmitz Cargobull se nachází v Horstmaru v německém Münsterlandu. V budoucnu se Schmitz Cargobull hodlá zaměřit na svou mezinárodní působnost, další inovace v oblasti vývoje přípojných vozidel, udržitelné náklady, velkou flexibilitu výroby a působení v blízkosti zákazníků. 

(lan)

spinner