​SPČR: S průkazy skupiny B by mělo být možné řídit i těžší vozidla na alternativní pohony

​SPČR: S průkazy skupiny B by mělo být možné řídit i těžší vozidla na alternativní pohony

5.4. - Svaz průmyslu a dopravy ČR (SPČR) spolupracuje s Ministerstvem dopravy ČR na úpravě pravidel pro řidičské průkazy skupiny B. Některé alternativní pohony výrazněji zvyšují hmotnost automobilů. Proto Svaz průmyslu za podpory dalších oborových asociací z oblasti dopravy požádal, aby nově umožňovaly řidičské průkazy skupiny B řízení vozidel na alternativní pohon, zejména elektrických dodávek, do 4,25 tun. Nyní mohou řidiči s tímto oprávněním řídit automobily pouze do 3,5 tuny.

Změnu pravidel umožnila už evropská směrnice o řidičských průkazech. Za určitých podmínek tak mohou nákladní automobily s celkovou hmotností od 3,5 do 4,25 tun, které jsou poháněny alternativními palivy a u kterých hmotnost pohonu výrazně omezuje nosnost vozidla, řídit lidé s řidičským oprávněním skupiny B. Tuto možnost již využívá několik členských států EU, například Rakousko, Německo, Francie, Španělsko či Irsko a řada dalších tuto změnu nyní připravuje.

„Dodávky s alternativním pohonem, a zejména ty elektrické, jsou těžší a při plném nákladu nemohou splnit hmotnostní limit do 3,5 tuny a nelze je tudíž plně využít. Jsme rádi, že se Ministerstvo dopravy ČR k návrhu staví pozitivně a přislíbilo jeho zapracování. Nejen, že takové opatření srovná podmínky s konkurencí ze zemí, které už výjimku přijaly, ale s ohledem na tisíce chybějících řidičů s řidičským oprávněním skupiny C, to usnadní firmám nákup elektroaut a dalších dodávek na alternativní pohony, což bude mít pozitivní efekt i na životní prostředí,” řekl Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Podle směrnice je možné výjimku využít pouze tehdy, když se zvýší hmotnost vozidla kvůli těžšímu pohonnému systému, nesmí přitom dojít k navýšení nosnosti. Pokud by ČR pravidla nezměnila, řidiči by na tyto těžší dodávky s alternativním pohonem potřebovali oprávnění pro skupinu C. Podnikům, které plánují nákup nových nízkoemisních dodávek vybavených nejnovějšími bezpečnostními a asistenčními prvky, by se tak investice do obnovy vozového parku prodražila a možná i znemožnila.

Návrh kromě Svazu průmyslu podpořil Svaz dopravy ČR, Sdružení automobilového průmyslu, Svaz dovozců automobilů, Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia, Česká asociace mezinárodních expresních přepravců a řada členských firem Svazu průmyslu.

Se zavedením výjimky souhlasilo i Policejní prezidium ČR a Ministerstvo dopravy přislíbilo, že takovou změnu zapracuje v rámci novelizace zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) ještě v tomto roce.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner