Zákon o pozemních komunikacích

Sněmovna povolila vyšší rychlost na dálnicích, ministr dopravy to odmítá

Sněmovna povolila vyšší rychlost na dálnicích, ministr dopravy
to odmítá

PRAHA (29.4.) – Poslanecká sněmovna dnes schválila novelu zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, a to včetně pozměňovacího návrhu připouštějícího do budoucna možnost navýšení rychlosti na našich dálnicích až na 150 km/h. Ministr dopravy Dan Ťok se postavil proti tomuto záměru. Cílem ministerstva je prý sjednotit českou dálniční síť, nikoli navyšovat rychlost.

Kromě nového pojetí dálniční sítě novela přináší i řadu dalších důležitých změn. Od 1. ledna 2016 změní pravidla pro odtahy motorových vozidel, zavádí sankce za znečištění účelových komunikací, ale také dává obcím možnost zakázat na svém území jízdu nákladních vozidel s hmotností nad 12 tun v případě, že jde o tranzitní dopravu.

Hlavním cílem je zjednodušit označení našich silnic nejen pro domácí, ale také pro zahraniční řidiče. Motoristé se tak od 1. ledna 2016 už nesetkají s pojmem rychlostní komunikace, nově budou naši páteřní silniční síť tvořit pouze dálnice. Na vybraných úsecích silnic I. třídy, které vyhovují z hlediska bezpečnostních parametrů, bude umístěna značka „silnice pro motorová vozidla“ a rychlost se bude moci zvýšit z 90 na 110 km/h. Takový krok ale bude muset schválit příslušný kraj poté, co se ověří bezpečnostní požadavky.

„Česká dálniční síť v současné době není stavěná na to, aby se po ní mohlo bezpečně jezdit rychlostí 150 km/h. Ministerstvo dopravy proto nebude vybírat žádné úseky, kde by se rychlost zvýšila až na tento limit. Navýšení rychlosti na konkrétním dálničním úseku vždy definuje a schvaluje ministerstvo dopravy. Podmínkou bude i souhlas ministerstva vnitra. Rozhodnutí poslanců dát do zákona možnost zvýšit rychlost na 150 km/h není ani dobrým psychologickým vzkazem pro řidiče. Nechci, aby řidiči na dálnicích závodili. Naopak si přeju, aby jezdili bezpečně a ohleduplně,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Zcela jiná je ovšem situace u vybraných úseků silnic I. třídy, které jsou směrově dělené a mají mimoúrovňová křížení. „Na těchto úsecích chceme zákonem od příštího roku umožnit zvýšení rychlosti z 90 km/h na 110 km/h, protože tomu konstrukčně odpovídají. I v tomto případě ale zvýšení rychlosti na 110 km/h musí pro každý úsek schválit příslušný kraj a vyšší rychlost nesmí ohrožovat bezpečnost řidičů,“ doplnil Ťok.

Novela zákona o pozemních komunikacích dále posílí pravomoci obcí s rozšířenou pravomocí, které budou moci omezit nebo zakázat vjezd nákladních vozidel s hmotností 12 tun a více po komunikacích II. a III. tříd. Výjimka z takového zákazu se bude vztahovat pouze na kamion, který má v místě nakládku, vykládku, údržbu nebo opravu či sídlo/provozovnu. „Obce s rozšířenou působností tak budou mít v zákoně nástroj k tomu, aby zamezily objíždění placených úseků dálnic po silnicích nižších tříd,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Podmínkou pro zákaz vjezdu vozidel nad 12 tun bude vyjádření dopravní policie, která bude mít možnost v případě ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu vydat nesouhlasné stanovisko.

Vlastníkům komunikace zůstane povinnost sdělit alespoň sedm dní předem, že je na vozovce zakázáno zastavit nebo stát, pokud tam má probíhat oprava, údržba nebo čištění komunikace. To ovšem nebude platit pro náhlá omezení, například v podobě vzniku havárie vodovodního potrubí apod. Změna nastane po ukončení akce. V případě, že majitel vozidla předtím povinnost nesplnil, může vlastník komunikace vůz odtáhnout, avšak po ukončení akce jej musí vrátit na příslušné místo, nebo místo jemu nejbližší.

Odstavení vraků nově novela výslovně zakazuje. Po dvou měsících musí být vrak zlikvidován na náklady posledního známého vlastníka. Za znečištění nebo poškození účelové komunikace pak podle zákona obce mohou nově udělit sankci až 200 tisíc korun. Novelu zákona o pozemních komunikacích nyní posoudí ještě Senát a prezident.

(tj)

spinner