Smlouva na mýtný systém je podle soudu platná

Smlouva na mýtný systém je podle soudu platná

Smlouva na nový mýtný systém, kterou uzavřel stát se společností CzechToll/SkyToll, je platná. Nejvyšší správní soud minulý týden zrušil rozsudek Krajského soudu v Brně, který smlouvu dříve prohlásil za neplatnou. Soud to uvedl na své úřední desce. Ministr dopravy Vladimír Kremlík na twitteru rozhodnutí uvítal a uvedl, že ministerstvo celou dobu postupovalo správně.

Platnost smlouvy napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) společnost Kapsch, která mýtný systém provozovala do konce letošního listopadu. Ministerstvo dopravy podle Kapsche uzavřelo smlouvu s vítězem tendru v době, kdy platilo předběžné opatření zakazující podpis smlouvy. ÚOHS to ale odmítl a prohlásil smlouvu za platnou.

„Pravděpodobný další vývoj je ten, že proběhne druhostupňové řízení, které rozhodnutí ze září zruší pro nezákonnost,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Krajský soud totiž při svém dalším rozhodování musí vzít v potaz názor NSS, který říká, že předběžné opatření v době uzavření smlouvy již neplatilo.

„Nejvyšší správní soud nám dal za pravdu. Mýtná smlouva je platná a platná zůstane. Ministerstvo dopravy po celou dobu postupovalo správně, nezákonně postupovali jiní. Jsem zvědav, zda všichni, kteří tvrdili opak, nyní uznají, že se mýlili,“ uvedl na twitteru ministr dopravy.

Také CzechToll, který nové mýto spravuje, rozhodnutí uvítal. „Nejsme nadšeni z právních sporů, které výběr nového provozovatele mýtného systému provázely, ale férová soutěž pomohla dosáhnout českému státu miliardové úspory na provozu systému,“ uvedl mluvčí společnosti Miroslav Beneš.

Kapsch podal žalobu ke Krajskému soudu v Brně, který mu dal za pravdu a nařídil ÚOHS případ znovu projednat s ohledem na názor soudu. ÚOHS podal proti tomuto rozsudku kasační žalobu k NSS. Zároveň ale musel rozhodnout znovu v souladu s rozsudkem krajského soudu. ÚOHS tedy letos v září zakázal plnění smlouvy na mýto s ročním odkladem.

Nejvyšší správní soud se nezabýval samotnou platností nebo neplatností smlouvy na nový mýtný systém. Posuzoval zejména to, zda v době jejího uzavření platilo nebo neplatilo předběžné opatření, které ÚOHS vydal v době, kdy zahájil správní řízení.

„Vzhledem k tomu, že po zániku předběžného opatření nebylo vydáno nové předběžné opatření, nebyla smlouva ze dne 20. září 2018 uzavřena v rozporu s vydaným předběžným opatřením, a proto nebyly z tohoto důvodu splněny podmínky pro uložení zákazu plnění ze smlouvy,“ uvedl v odůvodnění předseda senátu Ondřej Mrákota.

Zároveň ale NSS kritizuje také postup ÚOHS, který měl podle něj vydat nové předběžné opatření v okamžiku, kdy první předběžné opatření přestalo platit. Mluvčí ÚOHS ale upozorňuje, že ministerstvo smlouvu s CzechToll/SkyToll uzavřelo bezprostředně poté, co platnost předběžného opatření skončila.

„Ve věci došlo k bezprecedentnímu procesnímu vývoji, na který nebylo z naší strany možné reagovat, nicméně jsme učinili interní opatření, aby se taková situace nemohla opakovat,“ řekl Martin Švanda.

Přestože společnost CzechToll i Ministerstvo dopravy ČR se před spuštěním nového systému výběru mýtného obávaly mnohakilometrových kolon na dálnicích, start nakonec proběhl bez výraznějších komplikací. A v půlce minulého týdne nový provozovatel uvedl, že se riziko velkých kolon snižuje. „Pokud nenastane nějaká nepředvídatelná situace, budou se poměry postupně dále uklidňovat. Stále však máme více než 100 000 vozidel, která nejsou zaregistrovaná,“ uvedl minulý týden mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš. CzechToll proto bude i nadále udržovat posílené kapacity registrací u hranic. „Budou tak dlouho, dokud to bude potřeba,“ dodal. CzechToll u hranic před spuštěním systému rozšířil registrační místa a nasadil také auta, která s registracemi pomáhají.

Nejkomplikovanější situace po spuštění nového systému nastala v pondělí 2. prosince u Lanžhotu na Břeclavsku. Brzy ráno se na tamní dálnici utvořila asi dvoukilometrová kolona stojících kamionů, avšak během dopoledne se postupně zkracovala a kolem poledne zmizela zcela. Nepotvrdily se tak původní hrozby, že na místě se mohou vytvořit až 12kilometrové fronty. Původní odhady podle CzechTollu počítaly s menším počtem vydaných palubních jednotek.

(čtk)

Foto: MD

spinner