​Slovenští dopravci zahájili diskusi o problémech v silniční dopravě

​Slovenští dopravci zahájili diskusi o problémech v silniční dopravě

Koncem října se v Bratislavě uskutečnila tisková konference Sdružení ČESMAD Slovakia, na níž zástupci sdružení přiblížili hlavní problémy, s nimiž se dnes dopravci střetávají, a možný dopad legislativních návrhů Evropské komise na podnikatelské prostředí.

V současné době se málo hovoří o tom, jaký význam má nákladní doprava a jaký by byl život bez kamionů a autobusů. A také se nebere v úvahu, že se jedná o vysoce konkurenční prostředí nejen domácích, ale především zahraničních dopravců.

„Chápeme, že veřejnost vnímá nákladní auta spíše negativně, na druhé straně si musíme uvědomit jejich důležitou roli. Bez dopravy by v průběhu jednoho dne zkolabovala celá společnost. Z kamionů se již stávají mobilní sklady, zásoby jsou již přímo na jejich návěsech a klienti očekávají přesné dodávky metodou just-in-time,“ řekl prezident sdružení ČESMAD Slovensko Pavol Jančovič.

„Obáváme se, že svět by tu mohl být bez slovenských kamionů. Proto jsme tu, chceme poskytnout reálný pohled. Chceme, aby naši řidiči měli dobré mzdy, aby dopravci-podnikatelé měli v rámci EU stejná pravidla. Jsme proti diskriminaci,“ řekl dále.

Podle něj je také třeba upozornit na to, že dopravci si nevyberou silnice nižší třídy proto, že by se chtěli vyhnout poplatkům. Důvodem je nedobudovaná infrastruktura, což pak vede i k využívání tras vedených přímo přes města a obce. ČESMAD Slovakia proto požaduje, aby nevyhovující dopravní infrastruktura byla dobudována.

Dopad legislativních návrhů Evropské komise

Aktuální návrh směrnice o vysílání pracovníků, který se připravuje ke schvalování, má výrazně zjednodušit fungování mezinárodní silniční dopravy, avšak místo toho slovenským dopravcům způsobí velké administrativní a ekonomické problémy.

„Podle nás by měla být mezinárodní doprava vyloučena z působnosti této směrnice. Sektor mezinárodní silniční dopravy je velmi specifický, protože řidiči často přejíždějí z jedné země do druhé v rámci celé Evropy. Proto je naprosto nemožné uplatňovat na řidiče stejná pravidla, jako například na montážní nebo stavební pracovníky, kteří jsou v pracovním prostředí v dané zemi i několik měsíců. Dopravcům tak vznikla vysoká administrativní zátěž,“ řekl generální tajemník sdružení Ivan Rusko.

ČESMAD Slovensko vyvíjí diplomatickou snahu a usiluje o vyjednání nejlepších podmínek. „Naším cílem je pomáhat slovenskému dopravci a prostřednictvím našich připomínek a aktivit na národní i mezinárodní půdě můžeme ovlivnit v určitém smyslu i uvedený balíček. Poukazujeme na jeho nedostatky, vznášíme připomínky a návrhy,“ dodal Ivan Rusko.

Silniční balíček

Připravovaný silniční balíček, jehož návrh Evropská komise představila letos v květnu, bude zahrnovat souhrn legislativních opatření zaměřených na modernizaci evropské mobility a dopravy. Podle komise má balíček přinést zkvalitnění a zjednodušení dopravy, účinnost, snížení emisí, sociální spravedlnost, posílení spravedlivé soutěže a přispět k celkovým inovacím v oboru. Avšak podle slovenských dopravců se ve skutečnosti jedná pouze o několik pozitivních změn, ty negativní převažují. A podobně negativně vnímá navržené změny i Mezinárodní unie silniční dopravy IRU.

V navrhovaných změnách je několik kritických bodů. Především z hlediska počtu dnů a zvláštních pravidel v jednotlivých operacích a sektorech v oblasti mezinárodní dopravy a dále je to i příliš vysoká administrativní zátěž, upozornili zástupci sdružení.

„Jeden z návrhů silničního balíčku říká, že řidiči budou muset trávit svůj týdenní odpočinek doma. Prakticky to znamená, že řidič se po třech týdnech musí vrátit domů. Tímto ustanovením by se měly omezit praktiky některých dopravců ze zemí, jako je například Rumunsko či Bulharsko, kteří vysílali své řidiče na delší cesty trvající i tři měsíce,“ řekl první viceprezident sdružení ČESMAD Slovakia Pavol Hudák.

Nedostatek řidičů

Nedostatek řidičů je podle zástupců sdružení spojen s minimálním věkem, kdy mohou začít pracovat jako řidiči kamionů a autobusů. Momentálně je tento limit 21 let u kamionové dopravy a 24 let u autobusové.

„Uvítali bychom změnu zákona o silniční dopravě, kdy by se tato věková hranice posunula u řidičů kamionů na 18 let a u autobusů na 21 let,“ řekl druhý viceprezident sdružení ČESMAD Slovakia Peter Sádovský.

„Pro nás dopravce je velmi důležité, abychom podchytili řidiče dříve, ne až ve věku 21 let, protože do té doby jsou zaměstnáni v jiném odvětví. Pracovní pozice řidiče silniční dopravy je pozice s nádechem svobody, volnosti, dobrodružství, poznávání nových zemí a lidí a není to žádná monotónní práce. Na druhé straně je práce velmi zodpovědná a náročná a vyžaduje důslednou přípravu,“ řekl Peter Sádovský.

„Na Slovensku trpíme zoufalým nedostatkem pracovní síly a zároveň narážíme na velké překážky při zaměstnávání cizinců. Obrovské vládní stimuly pro zahraniční investory přinášejí zároveň i globální, nadnárodní zprostředkovatele dopravy a logistiky a slovenský dopravce je tím pádem na úplném kraji zájmu o spolupráci, čemuž potom odpovídá i cena za práci,“ upozornil Pavol Hudák.

Dodržování norem a zákonů při zaměstnávání řidičů

Sdružení ČESMAD Slovensko v současné době neakceptuje jiný než pracovněprávní vztah mezi dopravci a řidiči nákladních automobilů, například obchodněprávní vztah, respektive SZČO (samostatne zárobkovo činné osoby), na rozdíl například od polského přístupu. Tendence směřující k benevolentnímu posouzení jiných než pracovněprávních vztahů a nedostatečné kontroly u všech dopravců v tomto smyslu považuje Sdružení ČESMAD Slovakia za nekorektní.

„Trváme na férovém a jednoznačném posouzení všech soutěžících na trhu silniční dopravy, tedy jednotných pravidlech pro západoevropské i východoevropské dopravce,“ uvedl Pavol Jančovič.

(lan)

www.cesmad.sk

spinner