DN č. 17 - Mezinárodní kamionová doprava, Autobusy, Veřejná doprava, vychází 16.8., uzávěrka již 26.7.! 

Silniční nákladní doprava v 1. čtvrtletí posílila o 9,1 procenta

Silniční nákladní doprava v 1. čtvrtletí posílila o 9,1 procenta

12.7. - Silniční nákladní doprava v tuzemsku v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostla o 9,1 procenta na 87,511 milionu tun přepraveného zboží. K růstu pomohla především vnitrostátní kamionová doprava, zatímco mezinárodní přeprava naopak oslabila. Vyplývá to ze souhrnných statistik ministerstva dopravy.

Nákladní dopravu na silnici táhne podle generálního tajemníka sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Vojtěcha Hromíře vnitrostátní doprava již několik let. Potvrzují to i statistiky ministerstva za první tři měsíce roku 2017, kdy v rámci Česka bylo kamiony přepraveno 78,306 milionu tun zboží, což je meziročně o 14,1 procenta více. Podle sdružení je tento trend způsoben především pokračujícím růstem spotřeby obyvatel, která vyžaduje masivní vnitrostátní distribuci zboží, zejména stavebních materiálů a také dřeva.

Mezinárodní přeprava zboží na silnici naopak poklesla na 9,205 milionu tun, což je o více než 15 procent méně než za stejné období v loňském roce. U mezistátní přepravy je podle Vojtěcha Hromíře pokles soustavný, oproti prvnímu čtvrtletí v roce 2015 se totiž mezinárodní přeprava snížila dokonce o 42,1 procenta.

Čeští dopravci proto dále ztrácí své pozice a konkurenceschopnost v evropské dopravě. Podle sdružení je tento trend způsoben především nedostatkem řidičů, kteří kvůli volnému času preferují vnitrostátní dopravu, a část dopravců kvůli nedostatečnému využití dokonce zužuje svůj vozový park. Mezi další faktory, které negativně ovlivňují mezinárodní přepravu tuzemských dopravních firem, patří podle Vojtěcha Hromíře silná konkurence dopravců z východních zemí EU, zejména pak polských, a rovněž protekcionistická opatření některých západoevropských zemí.

Kamionová doprava je v současnosti jedním z kontroverzních témat Evropské unie. Čeští dopravci se obávají, že nákladní doprava bude začleněna do pravidel o vysílání pracovníků do zahraničí, která by zajišťovala řidičům minimální mzdu na úrovni hostitelského státu. Unijní orgány proto v současné době řeší možné vyčlenění kamionové dopravy do samostatného balíku, které mimo jiné prosazuje i Česká republika.

(čtk)

spinner