Schmitz Cargobull

Schmitz přichází s revoluční technologií ve výrobě návěsů

Schmitz přichází s revoluční technologií ve výrobě návěsů

Německý výrobce přípojných vozidel Schmitz Cargobull zahájil na konci července sériovou výrobu v novém automatizovaném provozu v Altenberge určeném pro válcování hlavních podélných nosníků rámu podvozku. V září bude stejná výrobní technologie spuštěna i v závodě v čínském Wu-chanu. Novinářům ji zástupci značky Schmitz Cargobull spolu s dalšími novinkami představili na konci července v Altenberge.

Výrobce investoval v uplynulém obchodním roce do nové haly ve svém hlavním výrobním závodě v Altenberge více než 30 milionů € a na samotný rozvoj nové technologie vynaložil dalších deset milionů €. V obchodním roce 2013/2014 však Schmitz Cargobull nejen výrazně investoval, ale také pokračoval v silném růstu – počet dodaných vozidel se zvýšil na 45 300 a obrat vzrostl o 7,5 procenta na 1,625 miliardy €. S pomocí nové technologie je hlavní nosník rámu tvarován válcováním, bez svařování, a celý proces trvá jen dvě a půl minuty.

Nosník je nově zhotoven z jednoho kusu a výrobní proces umožňuje podle potřeby měnit jeho výšku. Materiál není tepelně namáhán jako při svařování, doba výroby se zkracuje o 60 procent, a to při současném nárůstu kvality a přesnosti. Došlo také na standardizaci výrobní řady a předchozích 280 různých svařovaných nosníků bylo díky ohýbání za studena redukováno na 20. Obě technologie, jak svařování, tak válcování, zatím budou běžet paralelně vedle sebe, ale do konce letošního roku by se mělo až 75 procent nosníků vyrábět válcováním. Válcované hlavní podélné nosníky pro podvozek a klíčové komponenty se vyrábějí v Altenberge a dodávají se do závodů ve Španělsku, Litvě a Rusku, které pak vyrábějí kompletní návěsy. „Pro novou generaci návěsů S.CS Genios už nebude svařovací linka pro hlavní nosníky zapotřebí. Zaměstnanci, kteří na ní dříve pracovali, však budou pracovat v nových výrobních provozech,“ uvedl Ulrich Schümer.

Nová technologie i v Číně

Nová technologie bude od září používána také v čínském závodě ve Wu-chanu, který Schmitz Cargobull provozuje společně s Dongfeng Motor Group. Továrna nyní zahajuje počáteční předsériovou výrobu a sériová výroba je naplánována již od září, tedy pouhé dva roky po podpisu dohody o společném podniku. Leště letos se počítá s 500 vyrobenými vozidly. Oba partneři investují ve Wu-chanu celkem 100 milionů €. Na čínském trhu je ročně registrováno 175 tisíc až 200 tisíc vozidel a společný podnik si klade za cíl získat na něm v obchodním roce 2018/2019 desetiprocentní podíl. „Přípojná vozidla musejí být výrazně robustnější než ta, jež jsou určena pro evropský trh. To je důvod, proč jsme vyvinuli zcela nový produkt,“ uvedl člen představenstva Andreas Schmitz, který od loňského srpna žije v Číně a koordinuje přípravu výroby a budování dodavatelské a obchodní sítě. Ve střednědobém horizontu budou tato vozidla nabízena i na sousedních trzích, jako třeba v Mongolsku. Roční výrobní kapacita továrny ve Wu-chanu bude 40 tisíc vozidel.

Očekává se další nárůst prodeje

Po nárůstu prodejů v obchodním roce 2013/2014 očekává Schmitz Cargobull další růst. „V současném hospodářském roce usilujeme o obrat kolem 1,8 miliardy € a objem produkce kolem 47 500 jednotek. Naším jasným cílem je využít oživení na trzích v jižní a západní Evropě k posílení a dále rozvoji naší vedoucí pozice na trhu a v oblasti technologií,“ řekl předseda představenstva společnosti Ulrich Schümer. Oživení na trzích má pozitivní dopad i na zaměstnanost. Například v závodě ve městě Gotha, kde se vyrábějí sklápěcí návěsy, vzniklo 110 nových pracovních míst. Na konci uplynulého obchodního roku počet zaměstnanců (včetně dočasných) činil 5093 a toto číslo se bude v důsledku očekávaného nárůstu prodejů dále zvyšovat, dodal Ulrich Schümer.

Genios, nová generace plachtových návěsů

Na nové technologii je postavena také výroba nové generace plachtového návěsu S.CS Genios. Více modularity, více flexibility a větší bezpečnost – takto uvedli nový návěs zástupci výrobce v předpremiéře před letošním veletrhem IAA. Přednosti novinky lze shrnout následovně: Výrazně se zlepšila strukturální stabilita a životnost podvozku bez nárůstu hmotnosti v porovnání s vozidly se svařovanými nosníky. Zlepšila se také přesnost rozměrů a čistota výroby, což usnadňuje další práci s profilem při výrobě podvozku. Zvýšila se také celková kvalita hotového návěsu. Navíc se díky spojení s technologií nýtování rámu zjednodušují i opravy a údržba. Povrchová ochrana galvanizací zajišťuje účinnou ochranu a Schmitz Cargobull poskytuje desetiletou záruku proti prorezavění.

Genios Universal

Snadná nakládka, rychlé zabezpečení nákladu, velmi pevný podvozek, ocelová ochrana na čelní stěně, zesílené rohy, nový manuální zvedací systém střechy, zesílená střešní plachta, to vše podle výrobce činí z návěsu S.CS Genios Universal nákladově efektivního a všestranného pomocníka pro přepravy nejrůznějšího zboží. Nová technologie výroby hlavních profilů zvyšuje odolnost i životnost návěsu. Například zadní sklápěcí aerodynamický panel snižuje spotřebu paliva tahače, tedy i produkci emisí CO2 a je v souladu se současnými předpisy EU. Pro návěsy s rychlým odplachtováním typu Speed Curtain byl také vyvinut nový systém zajištění i při částečně naloženém vozidle. Nápravy Rotos jsou nyní k dispozici s rozšířenou verzí pneumatického odpružení MRH3 a došlo i k dalším vylepšením náprav.

Speed Curtain i pro návěsy Mega

Plachtu Speed Curtain lze nyní využít i u návěsů typu Mega s vnitřní výškou tři metry. Díky nastavitelné výšce lze návěs uzpůsobit výšce točnice tahače a dodržet tak vnější maximální výšku čtyři metry. Tyto návěsy jsou využívány především v automobilovém průmyslu, ale uplatnění najdou třeba i při rozvozu nápojů, neboť přepravky již není třeba dále zajišťovat. Díky zjednodušenému zajištění nákladu a bočním výztuhám se také zvýšila bezpečnost práce. Tyto změny mají podle výrobce i příznivý dopad na aerodynamiku a úsporu paliva. K větší bezpečnosti přispívá rovněž nová protiskluzová podlaha. A novinkou v nabídce je i multifunkční podlaha MF6 s delší životností, nižší hlučností a novými možnostmi pro bezpečné zajištění nákladu. Navíc je také o 19 kilogramů lehčí a výrazně odolnější než běžná podlaha.

Přepravy s kontrolovanou teplotou

Schmitz Cargobull rozšiřuje nabídku vozidel s chladicí jednotkou T.KM ONE, která byla uvedena na trh loni, o verzi pro vysoce citlivé přepravy v multiteplotním režimu a přichází s nově navrženým střešním výparníkem D.ZV a prostorem děleným posuvnými příčkami.Toto řešení je jedním z příkladů modulárního systému Schmitz Cargobull. Jedná se totiž o více než o vylepšený koncept chladicí jednotky. Zatímco doposud chladicí jednotky, záznamníky teploty či například telematický systém návěsu byly považovány za samostatná zařízení, nová chladicí jednotka Schmitz Cargobull zaznamená všechny potřebné údaje v jednom integrovaném prvku. Data jsou přenášena do počítačů či smartphonů dopravce a zákazníků prostřednictvím portálu TrailerConnect®. Díky digitálnímu záznamníku teploty integrovaný telematický systém návěsu umožňuje soustavné monitorování technických charakteristik návěsu, chladicí jednotky a zatížení, v důsledku tedy slouží i účinnější kontrole tzv. celkových nákladů na vlastnictví.

Návěs S.KO Express se skládací boční stěnou i pro nebezpečné zboží

Návěs S.KO Express se skládací boční stěnou v sobě spojuje výhody pevné skříně a posuvné boční plachty, tedy mimo jiné snadnou boční nakládku a vykládku a zároveň bezpečné zajištění nákladu před krádeží. Toto multifunkční řešení umožňuje přepravu zboží rychle podléhajícího zkáze, citlivého zboží i běžných komodit. Vozidlo má certifikaci také pro přepravy nebezpečného zboží a lze do něj z boku pomocí vysokozdvižného vozíku naložit 34 palet či předměty o délce až 13,17 metru.

Bezpečnější i izolované sklápěcí návěsy

Schmitz Cargobull také představil řadu vylepšení, která zvyšují bezpečnost při provozu a manipulaci s těžkými sklápěcími návěsy. Navíc v návaznosti na novou německou legislativu byla vyvinuta izolace pro návěsy přepravující asfalt, která může být dodatečně namontována i na starší vozidla.

Milan Frydryšek www.cargobull.com

spinner