DN č. 19 - IAA Hannover 2018, Automobilová technika, InnoTrans Berlín, vychází 13.9., uzávěrka již 23.8.! 

Mýtné

SAČM požaduje zrušení diferencovaných sazeb

SAČM požaduje zrušení diferencovaných sazeb

Okamžité zrušení nařízení vlády, jímž se od února zvýšilo mýtné v pátek v době od 15.00 do 21.00 hodin, požaduje Sdružení autodopravců Čech a Moravy (SAČM). „Nechceme, aby autodopravci a nákladní kamionová doprava byli populisticky zneužíváni v rámci volebního boje,“ uvedl minulý týden výkonný výbor svazu sdružujícího menší silniční dopravce v prohlášení pro tisk.

Zatímco v pátek v době od 15.00 do 21.00 hodin zaplatí dopravci například za jízdu z Rozvadova do Jihlavy na mýtném o 557 Kč více, na stejné trase v pondělí ušetří pouze 21,24 Kč. Poměr je tedy 26 : 1 a diferencované sazby mýtného tak představují pouze další zvýšení nákladů pro dopravce, zdůraznil výkonný výbor SAČM.

Nejedná se přitom o konečné zvýšení nákladů, neboť k vyššímu mýtnému je nutné připočíst i náklady na diety, čekání a noční příplatek ve výši 10 procent průměrného výdělku řidiče. Narušen je rovněž pracovní režim řidiče, což se promítá do dalšího týdne, uvedl dále.

Jedná-li se o přepravy v režimu just–in-time, musí dopravce jet i v době, kdy je mýtné vyšší, ale nemá prakticky žádnou šanci, aby zvýšení nákladů promítl do ceny. A v úvahu je nutno vzít i nedostatek odstavných parkovišť – pokud něja-ká existují, tak bez základních sociálních zařízení pro řidiče, píše se v prohlášení SAČM.

„Podobné opatření neexistuje nikde v Evropě a první výsledky ukazují, že počet kamionů se v pátek snížil pouze o deset procent; navíc podstatná část z vybraných financí připadne firmě Kapsch,“ uvedlo SAČM v prohlášení.

Mýtné jako forma dalšího zdanění

Podle SAČM není neustálé zatěžování dopravců dalšími poplatky a daněmi v době celoevropské krize, kdy většina oborů včetně silniční nákladní dopravy bojuje o přežití, korektní. Před zavedením mýtného pro vozidla s hmotností nad 12 tun v roce 2007 zaplatil dopravce v České republice za roční známku 14 400 Kč, nyní platí na mýtném v průměru 130 tisíc Kč za rok. Současně platí i silniční daň, která pro soupravu tahače s návěsem činí zhruba 50 tisíc Kč, uvedl svaz v prohlášení. A obdobně jsou od letoška zatěžována i vozidla s hmotností nad 3,5 tuny – i v této kategorii zaplatí dopravce mnohonásobně více než v minulosti, dodal.

Požadavek na zavedení profesní nafty

Situaci podle svazu dále zhoršuje zvýšení spotřební daně z motorové naf-ty o jednu Kč na litr, což pro dopravce představuje zvýšení o 0,35 Kč na každý ujetý kilometr. Za rok to představuje na jednu nákladní soupravu nárůst nákladů o zhruba 38 500 Kč. V okolních zemích (Polsko, Maďarsko a Rakousko) je cena nafty podstatně nižší a například na Slovensku je nyní jen 26 Kč za litr a ve Francii, Belgii a Španělsku stát část spotřební daně z nafty profesionálním dopravcům vrací.

„Požadujeme proto, aby i profesionální autodopravci v ČR měli profesní naftu, tak jako mají například zemědělci zelenou naftu,“ uvedl svaz. Připomněl v této souvislosti, že profesní naftu dopravcům přislíbil již v roce 2008 předchozí premiér Mirek Topolánek.

„Myslíme si, že je třeba, aby tyto problémy, jež trápí české autodopravce, kteří zajišťují plynulý přísun zboží a jiných produktů do obchodů, podniků a výrobních firem, byly známy všem obyvatelům našeho státu. Neradi bychom se dostali do situace jako naši kolegové na Slovensku,“ uzavřel prohlášení výkonný výbor SAČM. (lan) www.transcentrum.cz/sacm(lan) www.transcentrum.cz/sacm

spinner