Revitalizace cisternových vozidel v Žebráku probouzí k druhému životu starší techniku

Revitalizace cisternových vozidel v Žebráku probouzí k druhému životu starší techniku

Revitalizace starších cisternových vozidel, ale i renovace sklápěcí či chladírenské techniky bez ohledu na značku vozidla, oprava rámů, a to i tahačů, a bezproblémové vyřízení pojistné události s pojišťovnami. To je jen stručný výtah z činnosti servisu společnosti Schwarzmüller, s. r. o., v Žebráku.

Projekt Druhý život cisternových vozidel běží v Žebráku už od roku 2014. Jedná se o revitalizaci starších, avšak po provedené renovaci a modernizaci dále plně funkčních cisternových vozidel. Pokud je přestavba prováděná na cisternovém vozidle značky Schwarzmüller, může být vozidlo po přestavbě uvedeno opětovně do provozu i jako nové. Finanční přínos renovace je nesporný. Podle vedoucího servisního oddělení Pavla Kratochvíla přijde takto modernizované vozidlo na třetinu nového vozidla a doba přestavby se pohybuje od tří do pěti týdnů. Tím zákazník získá prakticky nové vozidlo, které může sloužit stejně dlouho jako to původní, třeba i dvacet let. „Tank je z hliníku, ale odcházejí například nápravy a další komponenty. A mění se také technologie, požadavky na plnění a stáčení nebo legislativa. A na základě toho pak cisternu či návěs renovujeme a osazujeme novými, moderními prvky a technologiemi,“ řekl Pavel Kratochvíl.

Renovace se provádějí na všech druzích cisternových vozidel a pro přepravy nejrůznějších druhů produktů – od potravinových přes odpadní látky, stlačené plyny až po pohonné hmoty, chemikálie či asfaltové pryskyřice. A nechybí ani výroba a oprava cisternových vozidel pro přepravu leteckých pohonných hmot a plnění letadel.

Lze také modernizovat cisternu původně instalovanou na starší vozidlo a přesadit ji na nový nákladní automobil.

Rozhoduje kombinace kvality, času a ceny

Řadu oprav si dopravci nechávají dělat v malých dílnách, které mají nízké hodinové sazby, nebo je provádějí ve svých vlastních servisech. „Naše hodinová sazba začíná na 700Kč. Zaměřujeme se proto vedle renovace cisteren spíše na náročnější opravy, které v České republice nikdo nedělá. Ovšem argument, že jsme drazí, není tak opodstatněný. Máme výhodu v tom, že jsme velká firma zabývající se prvovýrobou a nakupujeme vstupní materiál za velice výhodné ceny. Hodinová sazba je sice vyšší, ale u nás má zákazník záruku vysoké profesionality a také rychlejší práce. To, co jinde trvá třeba pět hodin, je u nás hotové za dvě hodiny. A navíc máme i sklad se všemi důležitými díly. Nemusíme je tedy objednávat a čekat na ně několik dní. Když se to vše sečte, zjistíte, že oprava u nás není dražší. Naopak, může být i při započtení ztráty z delšího prostoje vozidla v servisu levnější,“ uvedl Pavel Kratochvíl.

Pracoviště v Žebráku má také vlastní konstrukční kancelář. „Ta nefunguje jen pro nová vozidla, ale pomáhá nám, když něco repasujeme, instalujeme nový rám, umisťujeme natáčecí nápravu tam, kde původně nebyla apod.,“ dodal Pavel Kratochvíl.

Renovace sklápěcích a chladírenských návěsů

Renovace se netýkají jen cisteren, ale i další silniční techniky. „U plachtových návěsů se taková renovace nevyplatí, ale u sklápěcích, chladírenských, klanicových návěsů či hardoxových van už to výhodné je a zájem o tyto opravy a přestavby je velký. Životnost vozidla se tak prodlouží minimálně jednou až dvakrát,“ řekl Pavel Kratochvíl.

Při renovaci podvozku záleží na tom, jak hluboko pronikla koroze, to se zjistí až po otryskání. „Pokud je oprava reálná, lze po ošetření životnost rámu prodloužit minimálně o sedm let,“ uvedl Pavel Kratochvíl.

Pronájem vozidel

Opravy a renovace se provádějí buď na vozidlech, která patří konkrétním dopravcům, nebo na technice, která je vykoupena na protiúčet. V druhém případě jsou vozidla buď prodána, nebo se stanou součástí flotily vozidel, která Schwarzmüller pronajímá.

Opravy rámu tahačů

Schwarzmüller má v Žebráku i moderní lakovnu, brzdovou stolici, vyrábí i opravuje kardanové hřídele či hydraulické hadice a provozuje certifikační středisko pro technologie cisteren a rovnací stolici. Ta slouží nejen při opravách návěsů, ale je využívána také pro rovnání rámů tahačů. I na tyto opravy se v Žebráku zaměřují, protože ne všechny servisy pro motorová vozidla touto technikou disponují. „Dříve pojišťovny u tahačů běžně uznávaly výměnu celého rámu. Dnes už tomu tak ale není, a pokud rám lze opravit, na opravě trvají. Samotný nový rám drahý není, ale cena se výrazně zvyšuje tím, že rám je při výměně třeba odstrojit a znovu osadit. U nás, pokud se nejedná o opravu pod motorem, lze většinou srovnat i nastrojená vozidla,“ řekl Pavel Kratochvíl.

Dobrá spolupráce s pojišťovnami

Servis v Žebráku funguje v podstatě jako autorizovaný servis a dobře spolupracuje s pojišťovnami. „Máme velice úzké vztahy s pojišťovnami. Žádají nás i o radu, když si nejsou jisté, zda oprava byla provedena správně. Zákazník tak má záruku, že vyřízení pojistné události u nás proběhne bez problémů a platby dostane včas a v plné výši,“ zdůraznil Pavel Kratochvíl.

Důraz na spokojenost zákazníků

To, že některé menší servisy nabízejí třeba nižší cenu, vyvažuje pracoviště v Žebráku profesionalitou, kratší dobou trvání opravy i širokou nabídkou služeb. „Jde nám o to, aby zákazník věděl, že i když je u nás hodinová sazba vyšší, kvalita a jistota rychle odvedené práce jsou stoprocentní,“ řekl Pavel Kratochvíl. „Můžeme se opřít o zkušené pracovníky s velkou praxí, většina z nich je u nás více než patnáct let. Když zákazníkovi ukážeme naše pracoviště, vyšší cenu už ani neřeší, protože vidí, že se o něj dobře postaráme. A o spokojenost zákazníků nám jde především, protože spokojený zákazník přivede dalšího,“ dodal Pavel Kratochvíl.

Milan Frydryšek

Foto: Schwarzmüller

spinner