Test modelu Peugeot e-Traveller - 4. díl

Řešení pro zelenou logistiku: Peugeot e-Traveller

Řešení pro zelenou logistiku: Peugeot e-Traveller

21.7. - Ve slavném filmu Cars opakuje hlavní hrdina slova: rychlost, rychlost. Platí to podobně při dobíjení elektrických aut?

Technické údaje o intenzitě dobíjení jsou u Peugeotu e-Traveller výborné. Maximální příkon 100 kW patří k užší špičce v segmentu elektrických minivanů. Je dobíjení stejnosměrným napětím vždy tak svižné?

Jasná, technicky vcelku jednoduše obhajitelná odpověď zní: ne. Na čem záleží nejvíce? Výrobcem stanovená maximální rychlost dobíjení platí v poněkud zúženém spektru vnitřních i vnějších podmínek.

K těm vnitřním patří aktuální stav nabití akumulátorů. U e-Travelleru začne klesat dobíjený výkon při 80% kapacitě. Existují spíše osobní vozidla, která umějí dobíjet plným výkonem do 85 %. Když se však rozhlédnete na nabíjecích stanicích, tak zjistíte, že majitelé elektromobilů zejména německé výroby dobíjejí často střídavým napětím přes zásuvku Mennekes s výkonem 21 kW. Na několika nabíječkách jsme řidiče těchto vozidel oslovili, proč to dělají. Odpověď vždy byla téměř stejná – baterka je tak drahá na výměnu, že si ji raději šetřím.

Ve veřejnosti se již domestikovala stará pravda, že čím rychleji dobíjíš, tím více akumulátor strádá a projeví to životností. Samozřejmě je jiné dobíjet příkonem 50 kW akumulátory s kapacitou 25 kWh a dobíjet výkonem 100 kW akumulátory o kapacitě 75 kWh. Jde o poměr celkové kapacity a dobíjeného příkonu. Proto se větší akumulátory (pokud je možno volit ze dvou jako u e-Travelleru) vyplatí nejen díky delšímu dojezdu, ale také maximálním dobíjením 100 kW při malém snižování jejich životnosti.

V příštím dílu testu se podrobně podíváme na vnější podmínky, které ovlivňují maximální rychlost dobíjení.

Ladislav Černý

Foto: Ladislav Černý

1/ Při dobíjení příkonem 100 kW je i vodou chlazený kabel teplý.

2/ Peugeot e-Traveller nás při 96 % nabití akumulátorů potěšil pěkným dobíjením příkonem 33 kW.


spinner