​Renault T 440 Eco Advanced – tahač optimalizovaný na nízkou spotřebu

​Renault T 440 Eco Advanced – tahač optimalizovaný na nízkou spotřebu

Renault Trucks letos představil nový ekonomický software Eco Advanced pro vozidla dálkové řady T a T High. Modely vybavené tímto softwarem jsou zaměřené na ekonomický provoz a přispívají k co nejvyššímu komfortu řidiče. S tahačem T 440 Eco Advanced jsme se před měsícem mohli podrobně seznámit i v České republice.
Společným znakem modelů T a T High Eco Advanced je automaticky nastavená Eco úroveň 1, kterou nelze změnit. V tomto režimu má řidič k dispozici systém Optivision nové generace s integrovanými mapovými podklady přímo ve vozidle, systém Optiroll využívající kinetickou energii vozidla, adaptivní tempomat a upravený režim změny převodových stupňů.
Vozidlo je vybaveno kompletní sadou spoilerů – spodním spoilerem integrovaným do nárazníku, mezinápravovými spoilery s nástavci nebo bočními otevíratelnými deflektory, které přispívají k lepší aerodynamice vozidla. Na snížení spotřeby se příznivě podepisují i pneumatiky s nízkým valivým odporem.
K pohodlí řidičů přispívá kabina se zesílenou tepelnou izolací a nezávislým topením 4 kW, odvětrávaná sedadla, nová přístrojová deska v provedení Carbon Ultimate nebo chladnička o objemu 40l v centrálním úložném prostoru pod lavicí.
Od běžné nabídky se nový koncept vozidla liší i v oblasti služeb. Vše začíná profesionální předávkou vozidla, kdy jsou zákazníkovi předvedeny a vysvětleny funkce všech systémů vozidla, a to včetně praktické ukázky jízdy. Poté se pokračuje programem zaměřeným na optimální využití vozidla společně s motivačním programem pro řidiče po dobu devíti měsíců.
Zákazník může také těžit z prodloužené záruky na tři roky nebo z nabídky tří typů servisních služeb: Reference, Performance Maxi nebo Excellence.
Renault Trucks rovněž nabízí dopravcům možnost zapůjčit si tahač T 440 HighCab v konfiguraci 4 × 2 nebo 4 × 2 X-LOW vybavený softwarem Eco Advanced na zkušební dobu. A této možnosti, konkrétně vyzkoušet si tahač T 440 HighCab 4 × 2 přímo v provozu, jsme využili i my.
Nízká spotřeba
i za nepříznivých podmínek

Že jsou kabiny moderních nákladních vozidel pohodlné, se dnes bere již jako samozřejmost. Záleží spíše jen na vkusu řidičů, případně na různé úrovni výbavy. A že se přistavený tahač z tohoto trendu nikterak nevymyká, bylo patrné na první pohled. Co však bylo také zřejmé od prvního okamžiku, byla skutečnost, že měření spotřeby v daný den bude velice obtížné. Ve dnech, kdy byl tahač přistaven k testování, byl silný vítr, který v nárazech přecházel ve vichřici. Na dálnici D10 směrem na Mladou Boleslav, kudy z Čestlic u Prahy vedla zkušební trasa, byly ještě k vidění popadané větve z uplynulé noci. A aby toho nebylo málo, tahač neměl připojený klasický plachtový nebo chladírenský návěs, který by dokázal alespoň částečně díky spoilerům za kabinou poryvy větru odvádět kolem vozidla, nýbrž byl spřažen s kontejnerovým podvozkem Van Hool, na němž byl ve středové pozici umístěn dvacetistopý kontejner. Účinnější aerodynamickou brzdu bychom si za daných povětrnostních podmínek dokázali přestavit asi jen těžko.
O to víc byla výsledná spotřeba překvapivá. Při průměrné rychlosti 82 km/h i za daných podmínek těsně atakovala hranici 25l / 100km.
Vozidlo bylo poháněno šestiválcovým třináctilitrovým motorem DTI 13 o maximálním výkonu 323 kW (440 k), s točivým momentem 22 Nm, který má svůj vrchol mezi otáčkami 850 až 1400 min-1. K němu byla připojena robotizovaná dvanáctistupňová převodovka Optidriver AT 2612F, která díky novému softwaru drží otáčky ve spodním pásmu, kde motor vykazuje velký točivý moment.
Tempomat pracující
s topografickými podklady

Možnost řidiče zasahovat do řízení je výrazně omezená a systém sám místo něj v horní řadě volí v součinnosti s mapovými podklady, které počítají i s převýšením, nejvhodnější převodový stupeň a rychlost vozidla. Strategie řazení Optivision byla na daném vozidle optimalizovaná na úroveň Fuel Eco, která využívá dat dané trasy projeté již jinými vozidly, která jsou uložena na serveru. Systém velkou měrou pracuje s kinetickou energií vozidla. Například když tempomat na základě topografických podkladů ví, že se blíží konec stoupání, již neakceleruje, ale nechává zařazený vyšší rychlostní stupeň a vozidlo vyjede poslední část stoupání setrvačností. A při sjezdu pak velkou měrou využívá rolování, aby se zamezilo jakémukoliv zbytečnému zvýšení spotřeby paliva.
Naše celkové dojmy z jízdy odpovídaly tomu, jak výrobce vozidlo představuje. S novým softwarem je nejen úsporné, ale také pohodlné a jízda v kabině je příjemná. Výrobce s novým systémem vychází vstříc požadavkům dopravců, kteří stále více požadují techniku, jež bude spolehlivě sloužit i pod rukama nových nezkušených řidičů a sama eliminuje mnohé jejich chyby, které by zvyšovaly spotřebu. A na druhé straně se jedná o řešení, které výrazně zjednodušuje řidičům obsluhu vozidla a poskytuje jim příjemné pracovní prostředí. Milan Frydryšek

Foto: LAN

spinner