​Rakousko zintenzivnilo kontroly minimálních mezd a začalo udělovat vysoké pokuty

​Rakousko zintenzivnilo kontroly minimálních mezd a začalo udělovat vysoké pokuty

Rakousko letos zintenzivnilo kontroly dodržování předpisů o minimální mzdě řidičů a v případě zjištění porušení ukládá vysoké pokuty, a to i v řádech několika tisíců EUR. Vyplynulo to z ankety, kterou v březnu na regionálních shromážděních provádělo mezi svými členy Sdružení ČESMAD Bohemia.
Toto zjišťování proběhlo na základě informací členů, že zejména v Rakousku a ve Francii se aktivizují kontrolní složky a vyvíjejí větší tlak v oblasti dodržování předpisů Loi Macron a LSD-BG o minimálních mzdách. V Německu, kterétaké uplatňuje směrnici o vysílání pracovníků na silniční dopravu, se podle zkušeností dopravců v oblasti kontrol zatím nic nemění.
Sdružení ČESMAD Bohemia se v rámci ankety zaměřilo na dvě oblasti. Jednak na to, zda členové plní všechny administrativní požadavky, tedy zda vyplňují deklarace, registrují se, vybavují řidiče dokumenty apod. A také na to, zda kontroly v obou zemích skutečně zintenzivnily svou činnost a udělují ve větší míře vyšší pokuty.
Francie zatím v podstatě
beze změn
Výsledek je podle generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia takový, že ve Francii poměrně velké procento dopravců zatím požadavky neplní. „Příčina je jednoduchá a stále stejná. Nemohou je plnit, protože zákazník jim dostatečně neplatí. Za takové situace je těžké do deklarace napsat, že platí řidiči 20 EUR na hodinu, když to dělat nemohou. Řada našich kolegů ze zahraničí s tím však problém nemá. Rozhodnutí, zda vyplňovat či ne, je však na každé dopravní firmě. Buď požadavky plnit nebude a vystavuje se riziku pokuty, nebo formuláře vyplní, ale otázkou je jak. My jako sdružení se pouze můžeme pokusit vyhodnotit riziko postihu při určitém počínání,“ řekl Vojtěch Hromíř.
Sdružení podle něj zjistilo, že hodně členských firem požadavky ve Francii neplní vůbec, ale je také hodně těch, které je formálně plní. „Co se týče původních informací o větší četnosti vyšších pokut ve Francii, ty se v naší anketě nepotvrdily,“ uvedl Vojtěch Hromíř s tím, že vyšší pokuty byly uděleny jen výjimečně. Jinak je ve Francii zhruba stejná intenzita kontrol a za nesplnění administrativních požadavků se na místě udělují pokuty 135 EUR a řidič může dále pokračovat v cestě.
„Myslím si, že je dobře, že Evropský parlament schválil návrh silničního balíčku. Kdyby v něm nebyla stanovena jednotná pravidla pro posting (vysílání pracovníků), mnohé státy by se mohly probudit, hodně v tomto směru přitvrdit a najednou bychom měli třeba patchwork 26 či 27 různých pravidel. A to by šlo proti všem principům a snahám o budování jednotného trhu.
V Rakousku je situace složitější
V Rakousku je situace odlišná. „Zhruba třetina našich členských firem legislativní registrační požadavky neřeší. Druhá třetina je naopak řeší, je tam registrovaná a má vše, co mít má. Ale pak je zde přibližně třetina firem, která nemá žádné dokumenty, dokonce ani formulář A1. To je potvrzení, že firma řidiči platí sociální pojištění. Kdo ho ve vozidle nemá, dělá velkou chybu. Důrazně doporučujeme všem firmám, které ho nemají, ať jej řidičům doplní,“ upozornil Vojtěch Hromíř.
Problémy se však vyskytují u řidičů, kteří pracují na dohodu o provedení práce. V těchto případech úřady potvrzení údajně nevydávají. Občas se podle něj také stává, že rakouské kontrolní úřady neoprávněně vyžadují tento formulář v němčině, což však není zapotřebí, protože formulář je v celé EU jednotný.
Citelné pokuty
Rakousko podle zkušeností dopravců skutečně začalo udělovat vyšší pokuty. „Pohybují se v řádu tří až čtyř tisíc EUR a jsou udělované většinou jednatelům firem. A pokud má firma třeba jednatele dva, je stejná pokuta udělená každému z nich. Víme asi o desítce takových případů. Riziko je zde letos vyšší, a každý by se proto měl zamyslet, jak postupovat,“ upozornil Vojtěch Hromíř.
Nejvíce jsou podle něj ohrožení dopravci z jižní Moravy. „Může to být dáno i tím, že jezdí více přes Hatě, kde jsou téměř pravidelné kontroly. A také jezdí možná do Rakouska častěji než dopravci z jiných regionů,“ vysvětlil Vojtěch Hromíř.
Zpřísnily se i technické kontroly
Sdružení ČESMAD Bohemia má od svých členů také zprávy, že Rakousko výrazně zintenzivnilo a zpřísnilo kontroly technického stavu vozidel. „Možná se jedná o nějaký tamní jarní úklid, začali s tím na začátku roku, ale větší intenzitu kontrol vozidel nelze přehlédnout. A kontroluje se i to, co dříve procházelo bez povšimnutí, jako třeba osvětlovací rampy na vozidlech apod. A za zjištěné nedostatky jsou udělovány citelné pokuty,“ upozornil Vojtěch Hromíř.
Dvojí přístup Rakouska
k sociální problematice
„Nedávno jsem zaznamenal z mého pohledu zvláštní informaci o tom, že Rakousko chce změnit výši dávek na děti u lidí, kteří v Rakousku pracují a nejsou tam trvale usazeni. Těm, kteří v Rakousku pracují a mají stále bydliště třeba v České republice, chtějí dávat nižší dávky. A to z důvodu, že prý jejich děti žijí v zemích, kde jsou nižší životní náklady než v Rakousku. O to víc pak vyniká absurdita rakouského požadavku, aby řidič, který jen na krátkou dobu přijíždí, měl stejnou minimální mzdu jako rakouský zaměstnanec. Jako by on nižší životní náklady ve své vlasti neměl. To je hodně nekonzistentní postoj,“ uvedl na závěr Vojtěch Hromíř. (lan)

Foto: Asfinag

spinner