​Řady Volvo FH a FM umožňují výrazně snižovat TCO

​Řady Volvo FH a FM umožňují výrazně snižovat TCO

Podíl silniční dopravy neustále roste, a dopravci jsou proto nuceni své individuální výkony nejen zvyšovat, ale i ekonomicky optimalizovat. Zaklínadlem druhé dekády třetího tisíciletí je zkratka TCO (Total Costs of Ownership – celkové provozní náklady). Jak k této výzvě přistupuje značka Volvo Trucks, o tom jsme se mohli přesvědčit na jejích modelech FH a FM. Legendou posledních tří desetiletí je typ FH i se svým mladším bratrem FM. Tento vůz získal prestižní titul Truck of The Year v letech 1994, 2000 a 2014.

Prvním článkem ústrojí pohonu jsou osvědčené řadové vznětové šestiválce D11K a D13K Euro 6 zdvihového objemu 10,8 l a 12,8 l ve výkonových variantách 332 kW (450 k), 338 kW (460 k) 368 kW (500 k), s točivými momenty 2150 Nm, 2300 Nm a 2500 Nm. Maximálního výkonu dosahují motory (podle typu) v rozmezí otáček 1400 až 1900 min-1 a maximum točivého momentu mají v rozmezí otáček 900 až 1400 min-1. Toto rozmezí je také oblastí minimální měrné spotřeby paliva. Úkolem elektroniky je podle proměnných jízdních odporů (akcelerace, decelerace, stoupání, klesání, vítr) zařadit nejvhodnější rychlostní stupeň v optimalizovaně odstupňované dvanáctistupňové (2 x 3 x 2) převodovce I-Shift. Řidič může tlačítky na panelu přístrojové desky volit A – Automat, M – Manual, R – Revers a N – Neutral a v základním provedení jízdní způsob (modus) Economic nebo Performace (výkon). Ovládání spojky je plně samočinné. V běžné dálkové dopravě se používá režim A a modus Eco. Stálý převod rozvodovky zadní nápravy lze zvolit od 2,31 do 3,36. Elektropneumaticky řízený závěr diferenciálu ovládá řidič spínačem na přístrojové desce.

Motor se spojkou a převodovkou, včetně zařízení SCR pro redukci škodlivin ve výfukových plynech, má hmotnost zhruba 1500 kg. Je proto zapotřebí, aby podvozek, ale i budka a nástavba, případně přívěs, je-li vozidlo v soupravě, byly co nejlehčí a byla zajištěna vysoká užitečná hmotnost (nosnost) při zachování potřebné dlouhé životnosti.

Základní servisní interval určený především nutnou výměnou oleje v motoru je plovoucí, kolem 100 000 km. Řídicí jednotka ukládá do paměti data jízdních režimů motoru (teplota, otáčky, zatížení) a celého vozu (rychlost, náklad, doba jízdy apod.) a po vyhodnocení předpokládané degradace oleje upravuje interval výměny v rozmezí 80 000 až 140 000 km. Nejkratší interval mají vozy v těžkém a prašném provozu, naopak nejdelší v mezinárodní dálkové dopravě.

Toto všechno zatím konstruktéři, vývojoví technici a prodejci Volvo bez problému zvládají. Nejnevyzpytatelnějším článkem celého řetězce TCO je však člověk, řidič. Ručně řazené převodovky jsou již raritou a standardem se stalo dvoupedálové ovládání se všemi jízdními asistenty, jako jsou například ABS/ASR, ESP, Line Assist, adaptivní a prediktivní tempomat (Cruise Control), klimatizace kabiny a ovládání všech důležitých funkcí přímo z volantu. Digitální tachograf, satelitní navigace, rozhlasový přijímač s přehrávačem, konektivita s mobilním telefonem či přístup na internet jsou také samozřejmostí. To vše má zaručit, že řidič není rozptylován nebo dokonce obtěžován některými úkony, které za něho přebírá elektronika, takže se může plně soustředit na jízdu a řešení nenadálých dopravních situací.

Křivka nehodovosti však říká, že mnozí řidiči jsou za volantem unavení, nesoustředění nebo dokonce trestuhodně nezodpovědní. Řešení je tak jak na straně legislativy, tak i provozovatelů. Důkladné proškolení začínajícího řidiče, motivační ohodnocení jeho práce a zodpovědnosti za vozidlo i náklad a tvrdé postihy i za malé prohřešky proti pravidlům silničního provozu a pravidlům a pracovnímu řádu jsou namístě.

Zkušební jízda

Přístup do denní kabiny typu FM po dvou schůdcích a do dálkové Globetrotter typu FH po třech stupních je s využitím oboustranných madel celkem pohodlný. Po zapnutí ovládacích obvodů klíčkem využijete pauzy, kdy palubní počítač provádí základní kontrolu obvodů, k manipulaci s digitálním tachografem, případně k nastavení polohy sedadla, volantu a zpětných zrcátek. Odjištění i zajištění polohy volantu je u Volva již tradičně malým pedálem vlevo. Ten velký (spojka) tam již jaksi není. Protože i světla pro denní svícení se samočinně aktivují, stačí již jen zapnout bezpečnostní pás, spínačem odjistit zajišťovací (parkovací) brzdu a dalším spínačem zvolit režim A nebo M. Raději A, protože pak se již nemusíte starat o stav převodovky a vše probíhá naprosto nenápadně, bezhlučně a hlavně samočinně. Na levé příčce volantu je ovládání tempomatu a udržování bezpečné vzdálenosti. Nastavíte-li například rychlost na 85 km/h a minimální bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozidla (zhruba 1 s reakční doby), bude váš vůz bez ohledu na mírná dálniční stoupání či klesání udržovat rychlost mezi 79 a 89 km/h, a to prediktivně, tedy z kopce to pustí, aby následné stoupání zdolal setrvačností. Přitom palubní počítač za vás nejen řadí nahoru i dolů a brzdí motorovou brzdou VEB s výkonem 290 kW (D11K), respektive 375 kW (D13K), což je samozřejmostí. Pokud při tom náhodou usnete, tak ještě aktivuje při nebezpečném přiblížení provozní brzdu a vozidlo či soupravu nouzově zastaví. Pokud se probudíte, musíte vše vypnout a začít pěkně od začátku. Protože jedním z prvků aktivní bezpečnosti je Volvo Dynamic Steering, nemusíte mít obavy, že by při celé této dobrodružné akci vozidlo vybočilo z jízdního pruhu. Zkrátka a dobře ve výbavě již chybí jen balíček karet a druhý do party na hraní.

Velká budka Globetrotter je vybavena pro potřeby řidiče po celých 24 h práce řidiče, ze kterých jen výjimečně může za volantem strávit 10 hodin. Ve zbývajícím čase řidič nakládá, skládá, odpočívá či spí. K tomu potřebuje programovatelné nezávislé topení, klimatizaci, pohodlné lůžko, audio-video soustavu, stolek, vařič, ledničku atd. To vše je nebo může být ve výbavě. Druhou, podvozkově téměř identickou soupravu FH 500, tzn. s nejvýkonnějším motorem a největší budkou jsme proto jen staticky prozkoumali a fotograficky zadokumentovali.

Takže závěrem. Současná nabídka značky Volvo Trucks pro dálkovou vnitrostátní i mezinárodní dopravu reprezentovaná typovými řadami FH a FM zraje jako dobré víno. Jde o prověřený, osvědčený a stále velmi oblíbený výrobní prostředek, ohleduplný k životnímu prostředí i kapse majitele. Jeho řidič může být i méně zkušený, ale musí být velmi zodpovědný.

Branko Remek

spinner