​Půlmiliardová investice do rozsáhle automatizovaných nákladních vozidel

​Půlmiliardová investice do rozsáhle automatizovaných nákladních vozidel

Společnost Daimler Trucks investuje v nadcházejících letech 500 milionů EUR do vývoje rozsáhle automatizovaných nákladních vozidel (úroveň 4 podle SAE). Daimler Trucks kromě toho vytvoří v rámci této investice více než 200 nových pracovních míst. Noví specializovaní pracovníci připraví techniku rozsáhle automatizovaných nákladních vozidel k uvedení na trh, s nímž se počítá již během příštího desetiletí.

Tyto plány oznámila divize nákladních vozidel společnosti Daimler začátkem ledna na veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas. Rozsáhle automatizovaná jízda znamená, že automatizovaná nákladní vozidla pravidelně jezdí v definovaných oblastech a mezi definovanými dopravními uzly – systém přitom neočekává, že by uživatel reagoval na výzvu k převzetí řízení. V oboru dopravy je úroveň 4 po úrovni 2 dalším přirozeným krokem, který zvýší efektivitu a produktivitu pro zákazníky a výrazně sníží náklady na každý ujetý kilometr. Daimler Trucks tak přeskočí mezikrok v podobě částečně automatizované jízdy (úroveň 3). Úroveň 3 nenabízí provozovatelům nákladních vozidel žádnou zásadní výhodu v porovnání s nynější situací, protože vyšší náklady na nezbytnou techniku nevyváží žádné odpovídající pozitivní přínosy v praktickém provozu.

První částečně automatizovaný sériový truck v USA

Například nový Freightliner Cascadia nabízí funkce částečně automatizované jízdy (úroveň 2), a je tak prvním částečně automatizovaným sériově vyráběným nákladním vozidlem na severoamerických silnicích. Svou světovou premiéru měl Freightliner Cascadia právě při prezentaci divize Daimler Trucks na veletrhu CES.

Daimler Trucks je již mnoho let průkopníkem ve vývoji automatizovaných nákladních vozidel. V roce 2014 představila jednička na globálním trhu nákladních vozidel studii Mercedes-Benz Future Truck 2025, první automatizované nákladní vozidlo na světě, a poprvé ukázala jeho technické možnosti i velký potenciál pro hospodářství a společnost.

Martin Daum, člen představenstva společnosti Daimler AG, odpovědný za divizi Daimler Trucks & Buses, k tomu řekl: „Jako jeden z lídrů v našem oboru jsme odvedli průkopnickou práci v oblasti automatizovaných nákladních vozidel. Již v roce 2015 obdržel náš Freightliner Inspiration Truck jako první automatizované užitkové vozidlo homologaci pro silniční provoz. Nyní posouváme automatizaci nákladních vozidel na novou úroveň. V roce 2019 uvádíme na trh první částečně automatizovaný model Freightliner Cascadia a naším dalším krokem budou rozsáhle automatizovaná nákladní vozidla, která zvýší bezpečnost i logistické výkony a nabídnou našim zákazníkům velmi zajímavé přednosti – a současně tak zásadním způsobem přispějí k trvale udržitelné budoucnosti logistického odvětví.“

Daimler Trucks zavádí již nyní funkce pro částečně automatizovanou jízdu do svých sériových vozidel. Jedná se o systémy Active Drive Assist (Mercedes-Benz Actros, FUSO Super Great), respektive Detroit Assurance 5.0 s aktivním asistentem pro jízdu v jízdním pruhu (nový Freightliner Cascadia). Nový systém dokáže automaticky brzdit, zrychlovat a řídit. Na rozdíl od ostatních systémů, které zasahují až od určité rychlosti jízdy, umožňují systémy Active Drive Assist/Detroit Assurance 5.0 poprvé v sériově vyráběných nákladních vozidlech částečně automatizovanou jízdu při jakékoli rychlosti. Novinkou je aktivní řízení vozidla v příčném směru a propojení řízení v podélném i příčném směru v celém rozsahu provozních rychlostí. Základem je inteligentní fúze informací z kamerových a radarových senzorů.

Platooning není tak výhodný, jak se čekalo

Daimler Trucks mění v rámci pokračující realizace své inovační strategie pohled na jízdu v konvoji (tzv. platooning). Daimler Trucks definuje jízdu v konvoji jako elektronické propojení dvou nebo více nákladních vozidel jedoucích za sebou s velmi krátkými rozestupy. Teoreticky se tím vylepší aerodynamika, což má snížit spotřebu paliva. Divize Daimler Trucks testovala jízdu v konvoji po několik let především v USA, kde by mohl tento druh dopravy přinést největší výhody. Výsledky však ukazují, že v praxi jsou úspory dokonce i za optimálních podmínek pro jízdu v konvoji nižší, než se čekalo. Jsou-li navíc jednotlivá vozidla konvoje od sebe vzájemně oddělena, musí pak nákladní vozidlo pokaždé zrychlit, aby se přiblížilo ke vpředu jedoucímu vozidlu na optimální vzdálenost. Tím se spotřebuje palivo navíc a dochází k dalšímu poklesu potenciálu pro úspory. Alespoň v dálkové dopravě v USA tak nelze sestavit žádný smysluplný obchodní model pro zákazníky, kteří vsadí při jízdě v konvoji na maximálně aerodynamická nákladní vozidla. Daimler Trucks se však bude i nadále zúčastňovat všech aktuálně probíhajících partnerských projektů.

Výhody rozsáhle automatizované jízdy

Rozsáhle automatizovaná nákladní vozidla (úroveň 4) nabízejí enormní výhody v mnoha oblastech. Zásadně přispívají k naplňování neustále rostoucích společenských požadavků na bezpečnost silničního provozu a trvale udržitelná řešení dopravy. Základ tvoří redundantně koncipované systémy a velký počet senzorů a systémů, které nikdy nepostihne únava nebo nepozornost – protože i dnes je většina nehod způsobena lidským selháním. Rozsáhle automatizovaná nákladní vozidla (úroveň 4) navíc vylepšují mimo jiné hospodárnost a produktivitu, protože jsou využitelná prakticky nepřetržitě. Kromě toho mohou jezdit v obdobích s nízkou intenzitou dopravy, například v noci, a díky inteligentnímu vedení tras se vyhýbat dopravním kolonám. To má pozitivní přínosy pro provozovatele nákladních vozidel i celé ekonomiky, protože konkurenceschopnost národního hospodářství je výrazně závislá také na efektivitě logistiky. Vzhledem k očekávanému zdvojnásobení objemu globální nákladní silniční dopravy mezi roky 2015 a 2050 bude mít tento aspekt v budoucnosti ještě větší význam.

(lan)

Foto: Daimler

spinner