​První sériově vyrobený Mercedes‑Benz eActros se představil v Praze

​První sériově vyrobený Mercedes‑Benz eActros se představil v Praze

První sériově vyrobený elektrický Mercedes‑Benz eActros přijel koncem dubna z Lipska do Prahy. Představen byl v sídle společnosti Mercedes‑Benz Trucks Česká republika v Pražských Stodůlkách, kde absolvoval několik prezentací různým zákazníkům převážně z oblasti logistiky, zkušební jízdy a školení, a poté se vrátil zpět do svého stálého působiště v Lipsku.

Stalo se tak krátce poté, co bylo právě toto vozidlo vyrobené v závodě Mercedes‑Benz ve Wörth am Rhein v únoru předáno zákazníkovi, společnosti DB Schenker. Vozidlo eActros 300 pro těžkou distribuční přepravu v logistice převzali od Karin Rådströmové, generálníředitelky Mercedes‑Benz Trucks, Cyrille Bonjean, výkonný viceprezident, vedoucí pozemní dopravy pro Evropu ve společnosti DB Schenker a Wolfgang Janda, výkonný viceprezident, vedoucí správy sítě a linek ve společnosti DB Schenker. DB Schenker používá eActros k přepravě paletizovaných zásilek v oblasti Lipska.

Dojezd až 400 kilometrů

Akumulátory eActrosu se mohou skládat ze tří (eActros 300) nebo čtyř akumulátorových sad (eActros 400), z nichž každá má instalovanou kapacitu 112 kWh a využitelnou kapacitu přibližně 97 kWh. eActros 400 vybavený čtyřmi akumulátory má dojezd až 400 kilometrů. Technologickým srdcem elektrického nákladního vozu je jeho pohonná jednotka, kterou tvoří tuhá, elektrická hnací náprava se dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou. Dva kapalinou chlazené motory poskytují trvalý výkon 330kW a špičkový výkon 400kW. Elektrickou energii lze navíc při předvídavé jízdě získávat zpět pomocí rekuperace. Energie získaná při brzdění se vrací zpět do akumulátorů eActrosu a je pak opět k dispozici pro pohon vozidla. eActros lze nabíjet stejnosměrným proudem s příkonem až 180kW. U konvenční stejnosměrné rychlonabíjecí stanice s nabíjecím proudem 400 A trvá nabití tří akumulátorových sad o něco déle než jednu hodinu z 20 procent kapacity na 80 procent.

Výhody akumulátorového nákladního vozu od Mercedes‑Benz

Dva integrované elektromotory mají vysokou účinnost a poskytují konstantní výkon s vysokým rozběhovým momentem. Točivý moment okamžitě poskytovaný elektromotory a dvourychlostní převodovka zajišťují velké zrychlení, působivý jízdní komfort a jízdní dynamiku, která umožňuje uvolněnější jízdu s menším stresem než konvenční nákladní vozidlo s dieselovým pohonem. Nízké těžiště navíc zlepšuje průjezd zatáčkou. Hladina hluku v interiéru byla snížena o 10 dB — což odpovídá zhruba poloviční úrovni vnímatelné hladiny hluku — což rovněž přispívá ke zvýšení komfortu řidiče v provozu při plném zatížení. Díky nízké hlučnosti jsou možné i noční dodávky zboží v hustěji osídlených oblastech. Oproti dieselovému nákladnímu vozu je zde také podstatně méně vibrací.

Cesta z Lipska do Prahy

Vozidlo přijelo z Lipska do Prahy po vlastní ose bez dobíjení cestou. I to bylo předmětem zkoušky dojezdu a prokázalo se, že přestože je vozidlo určeno především pro městskou rozvážku s malým akčním rádiem, optimálně kolem 250km za den, je schopné bez problémů přejezdu nebo přepravy i na delší vzdálenost běžnou rychlostí nákladních vozidel až 85km/h. Při odjezdu z Lipska byly akumulátory nabity na 100 procent a po příjezdu do pražského sídla Mercedes‑Benz Trucks po cca 270km zbývalo v akumulátorech ještě 43 procent z celkové kapacity cca 300 kWh. To odpovídá průměrné spotřebě přibližně 60 kWh / 100km. Jednalo se o dálkovou trasu, částečně i po dálnici, která není pro toto vozidlo typická, ale tato zkušenost ukazuje, že elektrické nákladní vozidlo je použitelné i pro meziměstskou jízdu.

Výrazný vliv na spotřebu elektrické energie bude mít pochopitelně hmotnost nákladu. Při jízdě s nákladem by dojezd byl určitě kratší, ale i tak je uvedený výsledek celkové spotřeby velmi optimistický. Přejezd Krušných hor ukázal velkou výhodu brždění rekuperací – každé brždění nebo sjíždění klesání výraznou měrou vrací energii do akumulátorů a prodlužuje zbývající jízdní dosah. Pro jízdu s nákladem to platí o to více. To, co každého řidiče eActrosu nadchne a zaujme, je zcela bezhlučná jízda. V kabině řidiče nejsou slyšet prakticky žádné zvuky. Pro běžného řidiče je to nezvyklý, až relaxační zážitek. Protože bezhlučnou jízdou se vozidlo vyznačuje i zvenku vůči svému okolí, je vybaveno generátory zvuků, které při pomalé jízdě a při couvání varují chodce a jiné účastníky silničního provozu.

eActros společnosti DB Schenker se stal prvním nákladním vozidlem, které využilo novou nabíjecí stanici pro nákladní vozidla, kterou si jako první v ČR nechal ve svém areálu v Praze 5 – Stodůlkách postavit český dovozce nákladních automobilů Mercedes‑Benz Trucks Česká republika, s.r.o. Jedná se o nabíjecí stojan Siemens Sicharge D s nabíjecím výkonem stejnosměrného proudu 160 – 300kW, který disponuje nabíjecím kabelem bez chlazení pro nabíjení výkonem do 150kW a chlazeným kabelem pro dobíjení až 300kW. Mercedes‑Benz eActros je koncipován pro dobíjení stejnosměrným proudem o výkonu 160 až 180kW. Po započetí dobíjení chlazeným kabelem nabíjecí příkon vystoupal brzy až ke zmíněné hraniční hodnotě. Stojan a vozidlo při nabíjení komunikují a nabíjecí proud je řízen s ohledem na různé parametry, jako je například teplota akumulátorů a okolí. Při nabíjení výkonem 150 – 180kW se akumulátory dobíjejí rychlostí přibližně 1 procentem kapacity za minutu, takže dobití z 20 na 90 procent kapacity trvá přibližně hodinu.

(lan)

Foto: LAN

spinner