Prototyp Urban Lab 2 dosáhl o 12,8 procenta nižší spotřeby

Prototyp Urban Lab 2 dosáhl o 12,8 procenta nižší spotřeby

Po osmi měsících vývoje a sedmi měsících testování prototypu distribučního vozidla Urban Lab 2 dosáhl Renault Trucks snížení spotřeby paliva a emisí CO2 v městském a příměstském prostředí o 12,8 procenta v porovnání se standardním vozidlem. Tohoto výsledku bylo dosaženo optimalizací aerodynamiky, pohonu, pneumatik a komunikací mezi infrastrukturou a vozidlem.

V roce 2016 byla zahájena spolupráce v rámci projektu EDIT (Efficient Distribution Truck), kterého se vedle Renault Trucks zúčastnilo dalších šest partnerů: Valeo, Lamberet, Michelin, BeNomad, INSA de Lyon (LamCoS) a IFSTTAR (LICIT). Cílem projektu bylo dosáhnout třináctiprocentního snížení spotřeby paliva u distribučního vozidla s chladírenskou nástavbou v městském a regionálním prostředí.

Na základě spolupráce těchto partnerů vznikl prototyp distribučního vozidla Urban Lab 2, který po sedmi měsících testování a 4500 kilometrech jízdy na simulátorech nebo na uzavřených okruzích dosáhl stanoveného cíle. Urban Lab 2 dosáhl o 12,8 procenta nižší spotřeby paliva než model Renault Trucks D Wide (referenční vozidlo), což představuje úsporu 3,5 litru paliva a 9kg emisí CO2 na 100 kilometrů.

Pro vytvoření testovacího cyklu, který by byl statisticky reprezentativní pro jízdu distribučního modelu s chladírenskou nástavbou, využili inženýři Renault Trucks databáze obsahující přes 8000 kilometrů měření. Zkušební cyklus na otevřených komunikacích zahrnoval 12 kilometrů v městském prostředí, 50 kilometrů na regionálních cestách a 57 kilometrů na dálnicích.

Před jízdami v reálném provozu byly Urban Lab 2 a referenční vozidlo testovány na válcové stolici a byla vypracována podrobná zpráva o výkonu jejich pohonných jednotek, aby byla zajištěna reprezentativnost obou vozidel, která se stala součástí projektu.

Kromě toho byly provedeny testy s referenčním vozidlem, s pohonem a rozměrovými charakteristikami podobnými laboratornímu vozidlu (D Wide 19t a 206 kW / 280 k, vybavený chladírenskou nástavbou Lamberet). Každá technologie použitá v rámci projektu byla vyhodnocována samostatně.

Hodnocení aerodynamických inovací

Ve spolupráci se společností Lamberet pracoval Renault Trucks na aerodynamice vozidla a chladírenské nástavby. Kvůli zlepšení proudění vzduchu byly na střechu vozidla umístěny výparníky, přičemž chladicí jednotka byla instalována do rozvoru kol vozidla. Byly přidány aerodynamické prvky včetně zadních deflektorů a textilních bočních deflektorů navržených Renault Trucks ve spolupráci se společností Lamberet. Vozidlo bylo dále vybaveno mobilním krytem přístupového schůdku, aerodynamickými kryty kol, střešním deflektorem a bočními deflektory kabiny. Zpětná zrcátka byla nahrazena profilovými kamerami a vnitřní obrazovkou.

Výsledky těchto testů potvrdily, že optimalizace aerodynamiky je jedním z klíčových aspektů pro snížení spotřeby paliva a emisí CO2 u distribučních vozidel, zejména pokud jsou používána v příměstských podmínkách.

Na vozidle Urban Lab 2 byla testována kombinace mikrohybridních technologií a systému Stop & Start navržených společností Valeo.

Na simulátoru byly provedeny tři typy testů spotřeby mikrohybridní technologie: bez mikrohybridní technologie, ve standardní konfiguraci; s mikrohybridní technologií bez systému Stop & Start; s mikrohybridní technologií a se systémem Stop & Start. Při použití systému Stop & Start a mikrohybridní technologie se potvrdil významný přínos pro snížení spotřeby paliva, zvláště v městském prostředí.

Propojení infrastruktury a vozidla

Součástí Urban Lab 2 je palubní navigační systém vyvinutý společností BeNomad společně s komunikačním systémem pro semafory. Tato infrastruktura umožňuje Urban Lab 2 přijímat informace ze semaforu a vypočítat, zda je efektivnější zrychlit nebo brzdit.

Pro zjištění dopadu této technologie na spotřebu paliva bylo nejprve provedeno měření v městských úsecích testovacího cyklu, aby bylo možné charakterizovat aktuální dopravní situaci a semafory. Řada simulací zohledňovala rozdílné dopravní podmínky a pro získání spolehlivých statistik byly požadovány odstupňované startovní časy.

Testy byly následně provedeny na uzavřeném okruhu, po kterém přišly na řadu testy v reálných podmínkách na otevřených komunikacích v Bordeaux. Pozdější testy potvrdily přesnost algoritmu, který ve fázi zpomalení ovládal vozidlo, aby optimalizoval úspory paliva.

Tato technologie, která pomáhá řidičům při řízení, poskytuje výrazná zlepšení nejen v oblasti spotřeby paliva a emisí CO2, ale také z hlediska pohodlí řidiče.

Snížení valivého odporu pneumatik

Urban Lab 2 je vybaven prototypovými pneumatikami Michelin vyvinutými pro snížení valivého odporu bez negativního vlivu na další výkonnostní parametry, jako je bezpečnost, přilnavost nebo životnost.

Měření výkonu pneumatik bylo zaznamenáno na regionálních a dálničních úsecích cyklu. Byly provedeny tři zkušební sekvence s referenčním vozidlem a demonstračním vozidlem pro měření zvýšení teploty a tlaku každé z pneumatik.

××××××

Projekt EDIT potvrdil význam technologií používaných k dosažení snížení spotřeby paliva. Práce na laboratorním vozidle pomáhají značce Renault Trucks lépe porozumět fyzikálním mechanismům, které vedou k tomuto snížení, a rozvíjet technická řešení pro své budoucí produkty, zejména s ohledem na budoucí emisní normy CO2.

Ačkoli Urban Lab 2 nebyl navržen pro uvedení na trh ve své současné podobě, mohou být ty nejúčinnější technologie z hlediska výkonu do budoucna zakomponovány do sériových vozidel.

(lan)

spinner