Projekt Vision URBANETIC jako předzvěst budoucí dopravy ve městech

Projekt Vision URBANETIC jako předzvěst budoucí dopravy ve městech

Společnost Mercedes-Benz představila v září v Hannoveru na veletrhu IAA projekt Vision URBANETIC, který ruší rozdělení mezi přepravou osob a nákladu. Představený koncept má minimalizovat intenzitu dopravy, ulevit dopravní infrastruktuře v centrech měst a přispět k nové kvalitě života ve městech.

Část této vize se stane realitou již v nepříliš vzdálené budoucnosti. Mercedes-Benz Vans totiž plánuje novou modelovou řadu lehkých užitkových vozů pro přepravu osob s funkcí autonomní jízdy. Mercedes-Benz Vans navíc zintenzivňuje spolupráci v oblasti mobility se společností BASF. Obě společnosti chtějí spolupracovat v oblastech elektrické mobility, digitalizace a autonomní jízdy. BASF nedávno zavedl ve svém závodě Ludwigshafen systém „sdílení jízd na požádání“ podle vzoru ViaVan, společného podniku divize Mercedes-Benz Vans a amerického start-upu Via. Další projekty mají následovat v příštích letech, mimo jiné pilotní projekt autonomní přepravy osob v areálu výrobního závodu.

Základem konceptu Vision URBANETIC je podvozek s elektrickým pohonem a funkcí autonomní jízdy, k němuž lze připevnit různé výměnné nástavby pro přepravu osob nebo nákladu. Vision URBANETIC dokáže jako vozidlo pro sdílení jízd přepravit až dvanáct cestujících, zatímco do nákladního modulu Cargo lze naložit až deset palet EPAL. Vozidlo s vnější délkou 5,14 metru nabízí nákladový prostor s délkou 3,70 metru. Součástí nového konceptu je navíc nová infrastruktura IT, která v reálném čase analyzuje nabídku a poptávku v definované zóně mobility. Trasy flotily autonomních vozidel tak lze flexibilně a efektivně plánovat na základě aktuální poptávky po přepravě. Vision URBANETIC je tedy průkopnickým konceptem městské mobility budoucnosti.

Vision URBANETIC jde však ještě o krok dál. Na základě kompletního síťového propojení, vyhodnocování lokálních informací a inteligentního řízení dokáže systém nejen analyzovat aktuální poptávku, ale také se na základě získaných dat učí. Díky tomu je pak schopen předvídat budoucí poptávku a reagovat na ni. Proto lze optimalizovat procesy, zkracovat čekací nebo dodací lhůty a zabraňovat vzniku dopravních zácp. Díky sběru dat z řídicí jednotky vozidla (Vehicle Control Center) rozpozná celkový systém například větší skupinu lidí v určité oblasti. Může tam poslat vozidla, která rychle a efektivně uspokojí zvýšenou poptávku. Systém dokáže také flexibilně reagovat a neomezuje se na pevně stanovené jízdní řády nebo neměnné trasy.

Síťové propojení jako součást komplexního „ekosystému“

Mercedes-Benz Vans usiluje se studií Vision URBANETIC o dosažení ambiciózního cíle: přepravit v téměř nezměněné silniční infrastruktuře více osob a zboží pomocí menšího počtu vozidel, aby se snížilo zatížení městských center dopravou, klesly emise CO2 a zároveň byly uspokojovány nepřetržitě rostoucí požadavky na mobilitu a přání zákazníků. V konečném důsledku by to umožnilo novou kvalitu života v centrech měst díky flexibilní a komfortní osobní dopravě, efektivní a trvale udržitelné přepravě nákladů, výrazně nižším emisím škodlivin a hluku a výrazně většímu volnému prostoru pro plánování městské výstavby.

Vision URBANETIC je proto jako kompletně síťově propojené vozidlo součástí „ekosystému“, v němž jsou digitálně předávány požadavky na mobilitu v městském prostoru jak logistických společností, tak i podniků městské hromadné dopravy a soukromých zákazníků. To otvírá nové možnosti pro využívání zdrojů. Různé společnosti z různých odvětví mohou poptávat dopravu pro definovanou dobu a oblast. Vision URBANETIC tyto požadavky spojí a uspokojí pomocí velmi flexibilní flotily vozidel.

Dva výměnné moduly pro přepravu osob a zboží

Vision URBANETIC dosahuje této míry flexibility různými výměnnými nástavbami. Jako vozidlo pro sdílení jízd s modulem People Mover nabízí Vision URBANETIC přepravu až dvanácti osobám. Výměna modulu probíhá automatizovaně nebo alternativně manuálně. Automatická výměna trvá necelé dvě minuty. Předpokladem je podvozková platforma s funkcí autonomní jízdy, k níž se příslušná nástavba připevní.

(lan)

Foto: Daimler

spinner