Probíhá šestiměsíční test flotily vozidel Fuso Canter E-Cell

Probíhá šestiměsíční test flotily vozidel Fuso Canter E-Cell

16.5. - V dubnu byl v Německu zahájen první test flotily nákladních vozidel s nulovými emisemi, poháněných elektrickou energií z akumulátorů. Daimler Trucks spolupracuje na tomto projektu značky Fuso s městem Stuttgart a logistickou společností Hermes. Město Stuttgart bude 12 měsíců testovat čtyři šestitunová vozidla typu Fuso Canter E-Cell v náročném každodenním provozu. Dvě vozidla s nástavbou hydraulického sklápěče mají být provozována v oblasti výstavby silnic a krajinářství. Obě zbývající vozidla Canter E-Cell se skříňovou nástavbou jsou určena pro přepravu nábytku ve městě a rozvážku popelnic.

Jednoročního testu flotily vozidel s nulovými emisemi se účastní také logistická společnost Hermes. V jejích službách bude v městské dopravě na krátké vzdálenosti jezdit Canter E-Cell při rozvážení balíků. Hermes je již od 80. let důležitým partnerem značky Mercedes-Benz pro testování alternativních pohonů a naposledy podpořil například zkušební provoz vozidel Vito E-Cell při doručování v Berlíně a Hamburku. Hermes chce do roku 2020 opět výrazně snížit emise CO2 svého vozového parku. V centru Londýna doručuje Hermes zásilky již výhradně elektrickými vozidly a také v Německu se podílí na významných pilotních projektech.

Dr. Wolfgang Bernhard, člen představenstva společnosti Daimler AG a vedoucí divize Daimler Trucks & Buses, spolu s Marcem Llistosellou, prezidentem a předsedou představenstva společnosti Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) a vedoucím společnosti Daimler Trucks Asia, předali v dubnu, za přítomnosti primátora Stuttgartu Fritze Kuhna, do zkušebního provozu pět vozidel Fuso Canter s akumulátorovým elektrickým pohonem.

Dr. Bernhard při předání řekl: „Moderní spalovací motor je velmi hospodárný, ekologický a především čistý – a v dálkové dopravě zůstane ještě dlouho bez alternativy. V městské rozvážkové dopravě to však vypadá jinak. Zde je již několik let možný přechod na elektricky poháněná nákladní vozidla, a to jak po technické, tak i po ekonomické stránce. Je to náš malý, ale důležitý příspěvek pro městskou mobilitu ve Stuttgartu. Daimler Trucks je v této oblasti průkopníkem – a společně s městem Stuttgart dnes činí důležitý krok směrem k dosažení zralosti tohoto druhu pohonu pro široké uvedení na trh.“

Pro primátora Stuttgartu Fritze Kuhna je nasazení čtyř vozidel Canter E-Cell důležitým testem lehkého nákladního vozidla s nulovými emisemi v městské dopravě: „Trvale udržitelná mobilita je ústředním tématem pro velkoměsta a elektrická mobilita je důležitým základem. Město Stuttgart jde v této oblasti příkladem, rozhodli jsme o změně našeho vozového parku: Každý nový automobil, který město pořídí, bude elektromobil. To považuji za velmi silný signál. Proto nyní také velmi rádi zahajujeme test čtyř vozidel Canter E-Cell v každodenní městské dopravě.“

„Mercedes a Hermes spojuje dlouhá tradice podpory alternativních pohonů,“ uvedl Dirk Rahn, provozní ředitel společnosti Hermes Logistik Gruppe Deutschland. „Jako průkopníci v našem oboru jsme patřili již v 90. letech mezi první, kdo v praxi zkoušel tehdy nové elektromobily. A jsme patřičně hrdí na to, že dnes můžeme nasadit v balíkové službě nové elektricky poháněné nákladní vozidlo s celkovou hmotností 7,5 tuny. Tento projekt je součástí našeho dlouhodobého programu pro ochranu klimatu, jehož prostřednictvím bychom chtěli do roku 2020 důsledně snížit emise CO2 našeho vozového parku na polovinu. Máme velkou radost, že jsme pro splnění tohoto záměru získali na naši stranu spolehlivého partnera ve značce Mercedes.“

Již v roce 2015 získala značka Fuso v Portugalsku první zkušenosti se zcela elektricky poháněným vozidlem Canter. V tomto prvním flotilovém testu osmi vozidel obstál Canter E-Cell velmi úspěšně. Jezdil ve službách kurýrních služeb a spedic, obcí i městských zahradnických závodů. Nabíjení akumulátorů ze zásuvky 230 V/32 A trvalo zhruba sedm hodin, rychlonabíjecí systém (390 V/100 A) zkrátil tuto dobu na pouhou jednu hodinu.

Výsledky tohoto jednoročního praktického testu ukázaly, že se tato vozidla v každodenním provozu na krátké vzdálenosti a v městské rozvážkové dopravě osvědčila. S dojezdem více než 100 kilometrů překonala vozidla Canter E-Cell průměrnou vzdálenost, kterou ujedou mnohá vozidla používaná v lehké rozvážkové dopravě za den. Na základě aktuálních cen nafty a elektrické energie v Portugalsku bylo kromě toho dosaženo snížení provozních nákladů až o 64 procent v porovnání s konvenčním nákladním vozidlem poháněným vznětovým motorem.

Marc Llistosella je pevně přesvědčen o tom, že Canter E-Cell potvrdí výsledky z Portugalska také v německém flotilovém testu: „I když máme v Německu jiné klimatické podmínky a město Stuttgart představuje díky své poloze v kotlině topografickou výzvu, zvládne Canter E-Cell na základě našich dosud získaných zkušeností i tento úkol. Kromě toho dokáže, že je nejen ekologický, ale i hospodárný. V portugalském testu dosáhl úspor přibližně 1000 € každých 10 tisíc kilometrů v porovnání s nákladním vozidlem na naftu. Tím potvrzujeme vedoucí roli značky Fuso v oblasti elektricky poháněných užitkových vozidel.“

Vývoj této techniky poháněcího ústrojí stále pokračuje. Fuso již pracuje na nové generaci vozidla Canter E-Cell, která bude ještě praktičtější pro každodenní provoz a samozřejmě i hospodárnější.

Po celém světě dnes jezdí přibližně 3000 vozidel Fuso Canter Eco Hybrid. Základem jízdní strategie vozidla Canter Eco Hybrid je rozjezd s čistě elektrickým, tichým pohonem. Vznětový motor je připojen při rychlosti jízdy cca 10 km/h. Při pomalejší jízdě běží na volnoběh, aby poháněl vedlejší agregáty. Canter Eco Hybrid navíc boduje svou užitečnou hmotností. Kompletní hybridní pohon zvyšuje hmotnost vozidla o pouhých 150 kg. Užitečná hmotnost podvozku s kabinou o celkové hmotnosti 7,5 tuny tak činí až 4,8 tuny.

(lan)

spinner