​Přístup silničních dopravců na britský trh se do konce roku zřejmě nezmění

​Přístup silničních dopravců na britský trh se do konce roku zřejmě nezmění

Před dvěma týdny v Bruselu Styčný výbor IRU pro EU jednal o blížícím se brexitu. Přestože podoba a termín vystoupení Velké Británie z Evropské unie zůstávají stále otevřené, zdá se, že do konce roku 2019 přístup silničních dopravců na britský trh zůstane s výjimkou kabotáže stejný jako doposud.

Po jednání výboru to řekl jeho prezident a generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř. Vyplývá to podle něj z nařízení, které chystá Evropská komise. V dohledné době by tak nebylo třeba řešit otázky povolení pro přepravy mezi zeměmi unie a Velké Británie. Otevřená však zůstává celní problematika. Tam existuje více variant. Bude-li odchod s dohodou, pak Velkou Británií zůstane součástí celní unie do konce roku 2020. Dojde-li na tvrdý brexit, bude situace složitější. „Celní správa takovou situaci vnímá jako běžný vztah k třetí zemi. Od konce března tak jako tak Británie přistupuje k režimu společného tranzitu, což znamená, že zde bude možno využívat jak karnetů TIR, tak i dokumentů k zajištění celního dluhu. Problémem by ale byly očekávané fronty odbavovaných kamionů. My věříme, že se pro silniční dopravce podaří zajistit odklad. Určitě není v zájmu ani jedné strany, aby v nových podmínkách docházelo ke komplikacím,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Ve hře jsou i odbory

„Více se bojím toho, že ještě dříve, než se něco podaří dojednat, do toho razantně vstoupí odbory, a to na obou stranách. Ostatně již nyní celní úředníci ve Francii demonstrují zpomaleným výkonem, vozidla čekají v týdnu na odbavení 12 až 16 hodin. Situaci tak svým jednáním komplikují,“ upozornil Vojtěch Hromíř. „Na druhou stranu například hrabství Kent chystá zvláštní dopravní opatření v nejvíce postiženém prostoru, aby co nejvíce eliminovalo riziko kolon a front v blízkosti přístavu,“ dodal.

Kromě toho Mezinárodní dopravní fórum (ITF – dříve CEMT) se podle něj dohodlo, že řešením na určité období by mohlo být používání povolení CEMT. „ITF odsouhlasilo, že každý členský stát si může vyžádat nad rámec běžného kontingentu 50 povolení CEMT, která se následně přepočítávají a směňují podle euroklasifikace vozidel. Česká republika by tak získala navíc několik stovek povolení. Limit padesáti dalších povolení CEMT je pro všechny země stejný, takže na rozdíl od nás by třeba Poláci mohli mít velké problémy, protože podle informací od kolegů z polského sdružení mají ve Velké Británii denně kolem 1200 vozidel. My asi 250 až 300,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Mnohé firmy celní postupy dnes už neznají

Komplikace by podle něj mohly nastat i v důsledku toho, že řada firem založených v posledních letech provozuje dopravu pouze na území celní unie a s celní problematikou se vlastně nesetkala. „Je tedy žádoucí, aby se pracovníci firem seznámili s povinnostmi dopravce při zajišťování celního dluhu, ať už s použitím karnetů TIR nebo jiných zajišťovacích dokladů,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Na půdě Evropy je podle něj také patrná velká snaha sjednotit pravidla pro přístup na trh v Británii. „Sice spoléháme na to, že máme dohodu z období ještě před vstupem ČR do EU, avšak ani tato dohoda není dostačující pro všechny typy přeprav. Potřebujeme pravidla, která nám umožní do Velké Británie jezdit, tranzitovat přes některé státy a také vykonávat třetizemní přepravy. Speciální otázkou pak může být kabotáž,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

(lan)

Foto: Pixabay

spinner