Přístup COP26 k dekarbonizaci silniční dopravy zůstává nejasný

Přístup COP26 k dekarbonizaci silniční dopravy zůstává nejasný

Mezinárodní unie silniční dopravy IRU obecně přivítala dohodu dosaženou na konferenci COP26v Glasgow, která se týká posílení globálních opatření v oblasti klimatu a snahy o urychlení plánů dekarbonizace v krátkodobém horizontu. Podle IRU však stále přetrvává nejistota ohledně skutečných způsobů realizace.

„Je dobré vidět pokrok, kterého bylo dosaženo na konferenci COP26, ale při přípravě na konferenci COP27 jsou stále na stole klíčové otázky, zejména pokud jde o jasnost cílů, stanovení cen uhlíku a finanční závazky vlád,“ uvedl generální tajemník IRU Umberto de Pretto.

„Odvětví komerční silniční dopravy je již na cestě k uhlíkové neutralitě a naplnění Pařížské dohody díky strategii IRU Green Compact, která řídí kolektivní činnost v této obrovské výzvě a podporu, kterou potřebujeme od vlád a partnerů, abychom dosáhli výsledků ve všech regionech světa. Nyní se více než kdy jindy musíme zaměřit na akce, které povedou ke skutečným změnám v praxi. Odvětví komerční silniční dopravy urychlí opatření; tvůrci politik musí držet krok,“ dodal Umberto de Pretto.

Zrychlování ambicí: Ano, ale realisticky

Vedle hlavní dohody oznámily vlády, podniky, průmyslové skupiny a nevládní organizace celou řadu iniciativ, z nichž většina měla za cíl urychlit pokrok a mnohé se zaměřovaly právě na vozidla.

Nizozemsko a dalších 14 zemí se zavázalo, že 30 procent těžkých nákladních vozidel a autobusů bude do roku 2030 produkovat nulové emise výfukových plynů a do roku 2040 se tento podíl zvýší na 100 procent. Velká Británie zakáže do roku 2035 provoz středně těžkých nákladních vozidel s dieselovými motory a do roku 2040 budou mít všechna nákladní vozidla nulové výfukové emise. Řada rozvíjejících se trhů rovněž urychlí zavádění elektrických a vodíkových vozidel, včetně Indie, Keni a Rwandy.

IRU vítá kroky k urychlení přechodu na ekologičtější těžká nákladní vozidla, autobusy a autokary, stejně jako v případě středních a lehkých vozidel, jako jsou taxíky a dodávky. Díky větší jasnosti ohledně budoucích opatření, regulačních a finančních cest bude moci 3,5 milionu provozovatelů silniční dopravy na celém světě plánovat a investovat.

CO2: Nepřevážejte ho, ale odstraňte ho

Bez zavedení komplexnějšího přístupu „od zdroje ke kolu“ (well‑to‑wheel) však nebude dosaženo cílů snížení emisí CO2 u vozidla, přičemž celosvětová výroba elektřiny je silně závislá na uhlí a dalších fosilních zdrojích energie. Stejně tak jsou zapotřebí kapalná a plynná paliva s nulovými emisemi uhlíku, jako je bionafta a bio LNG ze stoprocentně obnovitelných zdrojů, zejména pro rychlou dekarbonizaci 65 milionů nákladních vozidel a autobusů, které již jezdí po našich silnicích po celém světě.

Nulové emise by měly znamenat čisté nulové emise CO2 od kolébky až po hrob, včetně výroby a používání vozidel. Dekarbonizace energetických sítí, zdrojů paliv a výroby baterií musí například držet krok s cíli v oblasti vozidel.

Oslabená formulace o uhlí v Glasgowské dohodě zbrzdí úsilí o ekologizaci elektrických sítí, takže přesnější přístup k měření emisí uhlíku od zdroje až po kolo je pole IRU důležitější než kdy jindy, aby se zajistilo, že obrovské veřejné investice potřebné na podporu zavádění alternativních paliv budou vynaloženy rozumně a transparentně.

V souvislosti s velkým zaměřením na vozidla účastníci konference v Glasgow také opomněli velkou část širšího obrazu dekarbonizace silniční dopravy, včetně vzdělávání řidičů, digitalizace dopravních operací a ekologických nákladních vozidel, usnadnění obchodu a investic do veřejné dopravy, aby se ze silnic dostalo více automobilů.

To vše dohromady přinese větší snížení emisí CO2 než debaty o tzv. nulových výfukových plynech. Konference v Glasgow prokázala krátkozraké ambice, když se zaměřila především na vozidla.

Je zapotřebí globálního přístupu, ne obchodních válek

Vzhledem k tomu, že v současné době stanovuje cenu CO2 pouze 60 zemí a v Glasgow se stále častěji hovoří o „uhlíkových tarifech“,
které mají chránit domácí průmyslová odvětví, jež dekarbonizovala, před zahraniční konkurencí, která tak neučinila, je mezera v globálním přístupu k oceňování CO2 zřejmá.

Bez koordinovaného přístupu k oceňování CO2 nebudou změny v oblasti zdanění energie a uhlíku a pobídkové politiky v globální ekonomice s globálními dodavatelskými řetězci a sítěmi mobility účinné.

Po mnoha desetiletích globálního obchodu, který je hnací silou prosperity a rozvoje, by navíc nová éra uhlíkového protekcionismu byla škodlivá a v konečném důsledku by podkopala politickou vůli k dekarbonizaci.

Glasgowský pakt zmiňuje postupné ukončení neefektivních dotací fosilních paliv, i když bez dalších podrobností. To představuje dobrou příležitost zabývat se hodnotou CO2 globálně, pro obchodování s emisemi a jako základní princip pro účinnější zdanění a pobídky.

Přinejmenším by měly být prostředky ze snížení dotací do výroby a používání fosilních paliv transparentně nasměrovány do odvětví, jako je komerční silniční doprava, která budou potřebovat pobídky na podporu dekarbonizace. Stejná zásada transparentnosti by měla platit i pro jurisdikce, které budou k financování přechodu na alternativní paliva využívat poplatky od uživatelů, jako je například silniční mýtné.

Ačkoli je to nesmírně náročné, globální přístup k hodnotě CO2 musí být na programu nadcházejících konferencí OSN o klimatu. Green Compact IRU a širší úsilí o prosazování v nadcházejícím roce budou rovněž zkoumat a prosazovat globální model hodnoty CO2 pro dopravu.

Je třeba dodržet závazky vůči rozvíjejícím se trhům

Vlády nedodržely závazek bohatších zemí vůči chudším, že do roku 2020 podpoří opatření na zmírnění emisí a přizpůsobení se jim, který byl dohodnut na COP15v Kodani v roce 2009, a to ve výši 100 miliard USD ročně.

Země a regiony mají značně odlišné energetické a dopravní prostředí a každá z nich vyžaduje přizpůsobené strategie k dosažení uhlíkové neutrality, a to jak pro dodavatelské řetězce, tak pro sítě mobility. Všechny se potýkají s problémem, že doprava musí i nadále fungovat efektivně, zatímco probíhá přechod, aby byl zachován sociální a hospodářský rozvoj.

Dekarbonizace dopravy bude úspěšná v jedné zemi nebo regionu pouze tehdy, pokud bude úspěšná ve všech zemích a regionech.

Regionální přístup pro globální úspěch je nezbytný

Green Compact IRU je postaven na flexibilním regionálním rámci, který zohledňuje tyto skutečnosti, aby bylo možné co nejrychleji zavést alternativní paliva, provozní změny, zlepšení veřejné dopravy, nová vozidla a programy vzdělávání řidičů ve všech zemích.

Všechny tyto věci mají svou cenu a na rozvíjejících se trzích se neuskuteční nebo neuskuteční tak rychle, jak by mohly, bez podpůrných finančních prostředků, zejména na infrastrukturu pro alternativní paliva a pobídky pro provozovatele.

V Glasgow bylo oznámeno několik důležitých událostí, například nový Globální nástroj Světové banky pro dekarbonizaci dopravy, fond ve výši 200 milionů USD, který má v příštích deseti letech pomoci dekarbonizovat osobní a nákladní dopravu na rozvíjejících se trzích.

Mezera ve stávajících finančních závazcích pro rozvíjející se trhy v závěrečné dohodě COP26 však zůstává znepokojující a musí být řešena na dalších konferencích COP.

IRU se bude o tyto vyřešení těchto téma zasazovat v nadcházejícím roce až do COP27 v Egyptě, protože bude pokračovat v rozvoji a implementaci své zelené dohody – Green Compact.

(lan)

Foto: COP26

spinner