Přijíždí úsporný návěs Transformers

Přijíždí úsporný návěs Transformers

Inovativní návěs Schmitz Cargobull Transformers dokáže snížit emise CO2 o 15 procent ve srovnání s konvenčním návěsem. Testovací jízdy ukázaly, že úspora škodlivých emisí může být dokonce výrazně vyšší – až o 25 procent. Na podobné úrovni jako emise se pohybuje i úspora paliva.

„Naše zapojení do projektu Transformers odráží naši filozofii přispívat našimi produkty ke snižování emisí CO2,“ uvedl ředitel prodeje Schmitz Cargobull Boris Billich. V prosinci 2017 získalo vozidlo Evropskou dopravní cenu za trvale udržitelný rozvoj (European Transport Prize for Sustainability). Na energeticky úsporném návěsu pracoval tým expertů Schmitz Cargobull společně s dalšími 13 partnery z oboru užitkových vozidel. Projekt, který skončil úspěšně v srpnu loňského roku, získal finanční podporu z fondu Evropské unie. „Jako základ pro přestavbu jsme použili standardní plachtový návěs (curtainsider) s elektrickou pohonnou jednotkou a rekuperačním systémem,“ vysvětlil Roland Klement, člen představenstva Schmitz Cargobull odpovědný za výzkum a vývoj. Díky vestavěné baterii a elektrickému motoru se hnací síla přenáší přes převodovku a hnací hřídel na hnací nápravu. Akumulátor s kapacitou 22 kWh je uložen mezi I-nosníky, aby byl dostatečně chráněn proti nárazu.

„Elektrický systém je schopen nabídnout výkon až 80 kW a maximální točivý moment 200 Nm,“ dodal Roland Klement s tím, že instalace hybridního pohonu přidává 1140kg k celkové hmotnosti vozidla. „Když jsme se rozhodli zahájit vývoj prototypu, nechtěli jsme začínat úplně od nuly. Použili jsme proto naprosto standardní plachtový návěs jako základ a přidali jsme upravené sériově vyráběné komponenty,“ řekl dále Roland Klement. Není nutné absolvovat kompletní nový certifikační proces kvůli schvalování jednotlivých dílů a sestav pro použití v běžném provozu. Účinným prvkem je rovněž střecha návěsu, kterou lze podle objemu nákladu zvyšovat a snižovat. Posuvné nosníky dokáží střechu nastavit tak, aby vzadu byla nižší – testy prokázaly snížený aerodynamický odpor, tedy i nižší spotřebu paliva a produkci škodlivých emisí.

Region Benelux velmi intenzivně připravuje zavedení bezemisních zón v městských centrech. Projekt Transformers se ekologickým konceptem inspiroval. Chladírenské návěsy s elektrickou chladírenskou jednotkou, akumulátorem a generátorem mohou představovat uspokojivé řešení pro distribuci zboží na poslední míli. Nasazení chytrých senzorů a telematiky v užitkových vozech a pokračující digitalizace celého dopravního a logistického procesu budou přínosné z hlediska ekologického i ekonomického.

Další informace o inovativním návěsu včetně videí lze najít na www.transformers-project.eu.

(red)

Foto: Schmitz Cargobull

spinner