Přijíždí nové Volvo FH Reloaded optimalizované na nízkou spotřebu paliva

Přijíždí nové Volvo FH Reloaded optimalizované na nízkou spotřebu paliva

Až o deset procent nižší spotřeba paliva, to je hlavní přednost nově navrženého modelu Volvo FH Reloaded. Nabízen je ve dvou výkonových variantách – 309 a 338 kW (420 a 460 k) s převodovkou I-Shift. Obě tato vozidla jsme si začátkem dubna mohli vyzkoušet v provozu při jejich představení v sídle společnosti Volvo Group Czech Republic, s. r. o., v Čestlicích u Prahy.

Model Volvo FH Reloaded byl navržen na základě požadavků zákazníků, kteří požadovali úspornější vozidlo, s nímž by dosahovali nízké spotřeby i méně zkušení řidiči. Výrobce proto vozidlo softwarově upravil tak, že má pevně omezenou maximální rychlost a otáčky. V určitých situacích tudíž není tak rychlé, jak jsou řidiči u běžného volva zvyklí, zato je vždy v maximální možné míře úsporné.

Vedle softwaru, který nedovolí vyhnat motor do vysokých otáček, a omezení maximální rychlosti na 85 km/h má například i odlehčenou zadní nápravu s rychlým převodovým stupněm. Součástí nabídky je také prediktivní tempomat I-See pracující s mapovými podklady, které obsahují velice podrobný topografický podklad silnic. To opět přispívá ke snížení spotřeby, protože systém předem ví, jaký terén bude následovat, a přizpůsobí mu i režim motoru. Například před vrcholem kopce plně využije kinetickou energii vozidla tak, aby dokázal efektivně přejet vrchol kopce.

Ve velké řadě vozidlo neumožňuje manuální řazení rychlostních stupňů, to je možné jen v řadě malé, a u vozidla nefunguje ani kick down.

Volvo Trucks nyní nabízí i gelové baterie, dopravci si mohou do svých vozidel nechat nainstalovat baterie duální, tzn. jeden pár baterií je připraven pouze na start vozidla a druhý pár baterií se využije pro komfort řidiče v kabině. Druhou variantu výrobce doporučuje u vozidel v dálkové dopravě, kdy je řidič s vozidlem na cestě přes dva víkendy.

Výhoda gelových baterií spočívá v rychlejším nabíjení baterií a zároveň snesou i hluboké vybití oproti olověným bateriím. Vozidla Volvo FH Reloaded jsou také kvůli snížení spotřeby nabízena pouze s pneumatikami třídy A nebo B.

Vedle úsporných opatření doznala zlepšení i tepelná a hluková izolace kabiny.

V ceně vozidel Volvo FH Reloaded je zahrnut základní servisní kontrakt (servisní smlouva Blue) a také Driver Coaching. Ten má nové zobrazení, a co je důležité, pro region střední a východní Evropy se podařilo prosadit vlastní hodnocení práce řidiče.

Pokud mají dnes vozidla aktivovaný systém Dynafleet, lze si tytéž informace nechat zobrazit i v mobilu; tento přístup je zdarma.

Volvo nabízí i další aplikaci, My Truck, která umožňuje vidět pomocí mobilu vše, co se s vozidlem děje i po technické stránce, a to ještě i před příchodem k němu.

Dojmy z jízdy

Obě výkonové verze jsme si mohli vyzkoušet jak v okolí Prahy, tak na trase Praha – Liberec a zpět. Po nasednutí do kabiny se na první pohled jedná o klasické volvo, na jaké jsou řidiči zvyklí, snad jen s tím rozdílem, že ovládání převodovky I-Shift je čtyřmi tlačítky na přístrojové desce, u nichž manuální volba převodových stupňů je možná pouze v malé řadě. Po rozjetí je již patrné, že vozidlo jede opravdu „samo“, řidič do ničeho nezasahuje v technika si sama volí režim, který je s ohledem na spotřebu optimální.

V době, kdy si řidiči mohou velkou měrou diktovat podmínky, nám nasazení takto zautomatizovaného a trochu jinak se chovajícího vozidla do vozového parku přišlo zpočátku poněkud riskantní, protože některé z řidičů by takové vozidlo mohlo odradit. Stále je dost takových, kteří jsou rádi, když jejich vozidla v kopci nezpomalují a jsou rychlejší než technika jejich kolegů. Švédský instruktor však na tuto poznámku reagoval tak, že on takový nepříjemný pocit měl pouze první den, pak už si zvykl a přišlo mu přirozené, že vozidlo reaguje po svém. A zkušenosti z provozu ukazují, že ani průměrná rychlost se přes omezení otáček v určitých situacích nesnižuje, naopak mírně stoupá, a to při výrazném snížení spotřeby. Dokonce ani rozdíl mezi oběma výkonovými verzemi nebyl, až na pár jízdních situací, tak výrazný, jak jsme očekávali.

U vozidla Volvo FH Reloaded 460 na trase dlouhé 176 kilometrů byla průměrná rychlost 82,35 km/h a spotřeba na 100 kilometrů činila 27,38 litru nafty. Vozidlo Volvo FH Reloaded 420 mělo na stejné trase průměrnou rychlost 82,01 km/h při průměrné spotřebě 26,00 litru nafty na sto kilometrů. To jsou hodnoty, kterých méně zkušený řidič jen stěží dosáhne.

Milan Frydryšek

Foto: Volvo Trucks a LAN

spinner