​Přijíždí nová generace řad DAF XF a CF

​Přijíždí nová generace řad DAF XF a CF

V květnu v nizozemském Limburgu představila společnost DAF pod mottem Pure Excellence (čistá dokonalost) novinářům z evropských zemí nové generace svých řad XF a CF. Podle výrobce tyto nové modely nastolují nový standard pro efektivitu dopravy a pohodlí řidičů.

Velkými inovacemi prošly motory, vozidla mají nové pohonné soustavy, což spolu s optimalizací aerodynamiky vedlo podle výrobce ke snížení spotřeby paliva o sedm procent. A dalšího snížení nákladů lze dosáhnout díky novému systému pro správu vozového parku, službě DAF Connect. K lepšímu využití a větší užitečné hmotnosti přispívá i skutečnost, že nové modely CF a XF jsou lehčí. Vozidla mají i modernizovaný atraktivní design a nový interiér a přinášejí řidičům vyšší úroveň pohodlí.

Úspora paliva a vyšší výkon

Podle výrobce nejvyšší úspora paliva v této třídě je mimo jiné výsledkem inovované poháněcí soustavy, která dosahuje optimální interakce mezi motorem, systémem dodatečné úpravy výfukových plynů, převodovkou a zadní nápravou.

Sání vzduchu motorů PACCAR MX bylo upraveno díky využití nového a účinnějšího turbodmychadla, nového systému EGR a nového řízení ventilů. Došlo ke zlepšení tepelné účinnosti v důsledku vývoje nového systému spalování, včetně nových pístů, vstřikovačů a časování vstřikování a používá se vyšší kompresní poměr.

Pro dosažení nejnižší spotřeby paliva se používají nová, vysoce efektivní čerpadla s proměnlivými otáčkami pro oběh chladicí kapaliny, oleje posilovače řízení a oleje mazání motoru, což umožňuje realizovat co nejvyšší mechanickou účinnost s minimálními ztrátami.

Cílem při vývoji nových poháněcích soustav bylo snížení otáček motoru pro maximální úsporu paliva. Aby bylo možné snížit otáčky motoru, výrazně se zvýšil maximální točivý moment motorů PACCAR MX-11 a MX-13, který je k dispozici již od 900 min-1. Vrcholná verze motoru PACCAR MX-13 se vyznačuje výkonem 390 kW (530 k) a nabízí úctyhodných 2600 Nm při 1000 min-1.

Efektivní převodovka TraXon jako standard

Nejnovější generace automatizovaných převodovek TraXon je u vozidel nové modelové řady CF a XF s 12stupňovými převody ve standardní výbavě a v 16stupňových verzích je na přání zákazníka. Snížení ztrát třením, řazení vyšších převodových stupňů při nižších otáčkách motoru a častější použití funkce EcoRoll přispívají k zajištění minimální spotřeby paliva, zatímco pohodlí řidiče je vyšší díky tichému a plynulému provozu a přesné a citlivé spojce. Větší rozsah převodů umožňuje vynikající ovladatelnost i při manévrování, přestože jsou použity rychlejší poháněcí soustavy.

Účinné zadní nápravy

Konstrukce zadní nápravy byla opět vylepšena a je možné volit stálý převod pouhých 2,05 : 1, který při 85 km/h cestovní rychlosti dovoluje otáčky motoru pouze od 1000 do 1040 min-1 v závislosti na specifikacích poháněcí soustavy. Diferenciály zadní nápravy nové generace mají zbrusu nový design talířového kola a pastorku: cílem je vyšší odolnost a efektivita stejně jako nízká hladina hluku.

Použití olejů s nízkou viskozitou a menší objem olejové náplně zadních náprav rovněž přispívají k vyšší úspoře paliva stejně jako ložiska kol s nízkým třením.

Pokročilé softwarové funkce poháněcí soustavy

Nové modely CF a XF jsou vybaveny zcela novou architekturou elektrických a elektronických prvků. Uvádějí na trh novou řídicí jednotku vozidla pro speciální integraci poháněcí soustavy. Obsahuje vylepšené funkce EcoRoll a tempomatu, jako je například dynamický tempomat. Tato nová funkce přizpůsobí charakter tempomatu různým okolnostem jízdy. Díky pokročilejší integraci prediktivního tempomatu a funkce EcoRoll dokáže nyní funkce PCC při jízdě do kopce aktivovat funkci EcoRoll dříve, pokud obě technologie odhadnou, že setrvačnost vozidla postačuje k překonání vrcholu stoupání (je zařazen neutrál).

Výkonná motorová brzda MX Engine Brake

Kromě výkonu motoru byl vylepšen i výkon motorové brzdy MX Engine Brake. Maximální brzdný výkon motoru PACCAR MX-11 vzrostl z 320 kW na 340 kW. A ještě působivější je zvýšení brzdné síly mezi 1000 a 1500 min-1 o 20 procent. Maximální brzdná síla motoru MX-13 je přes 360 kW a v důležitém rozsahu od 1200 do 1500 min-1 se brzdná síla zvýšila až o 30 procent. Jelikož je působivá brzdná síla dostupná již při nízkých otáčkách, vyžaduje jízda méně podřazování. Výkon motorové brzdy MX Engine Brake přispívá také k pohodlí řidiče.

Lepší aerodynamika

Za účelem dosažení výrazného snížení spotřeby paliva se zlepšila i aerodynamika vozidla, a to díky nové sluneční cloně pro modely CF a XF. Kromě toho je nový DAF XF vybaven nově tvarovanými blatníky a deflektory pro lepší proudění vzduchu. Za tímto účelem byla změněna i mřížka chladiče a zlepšilo se také obtékání vzduchu kolem motorového prostoru. Mezi kabinou a podvozkem jsou nové aerodynamické prvky, které slouží k dosažení nejlepší možné aerodynamiky.

Až o 100 kilogramů nižší hmotnost

Pro nové modely CF a XF vyvinula společnost DAF nový a kompaktní systém dodatečné úpravy emisí výfukových plynů (EAS). Výsledkem je více prostoru na podvozku, například pro palivové nádrže o větším objemu, čerpadla, kompresory, skříně na nářadí nebo opěrné nohy jeřábu.

Pokročilá technologie umožňuje až 40procentní snížení celkového objemu jednotky EAS, a to i bez snížení zpětného tlaku nebo zkrácení intervalů regenerace filtru pevných částic nebo snížení účinnosti katalyzátoru DeNOx při odstraňování oxidů dusíku. Kompaktní skříň se ve skutečnosti rychleji zahřívá, což motoru umožňuje pracovat více v rozsahu nejvyšší úspory paliva.

Kompaktní provedení jednotek EAS také znamená, že pro speciální aplikace není již potřeba oddělovat katalyzátor DeNOx a filtr pevných částic (DPF), což přispívá k celkové vynikající účinnosti systému.

Další výhodou nové, ultrakompaktní jednotky EAS je nižší hmotnost, která činí přibližně 50 kilogramů. Díky dalším opatřením, jako je optimalizace hmotnosti motoru a podvozku, se hmotnost vozidel nové modelové řady CF a XF celkově snížila o 100 kilogramů – to znamená přímé zvýšení užitného zatížení o 100 kilogramů nebo nižší spotřebu paliva.

Maximální doba provozuschopnosti

Servisní intervaly nových vozidel DAF CF a XF lze prodloužit ze 150 000 na 200 000 kilometrů. I přes kompaktní rozměry nové jednotky EAS jsou její funkční charakteristiky stále nesrovnatelné: to znamená intervaly čištění filtru pevných částic až 500 000 kilometrů, což se podílí na maximální provozuschopnosti pro zákazníka.

Vylepšená metoda připevnění nástavby zkracuje dobu montáže nástavby, zatímco nové provedení zad-ní části podvozku umožňuje snadnou montáž (například zadních zvedacích čel) a speciální připravené montážní desky pro skříňové nástavby a jeřáby.

Systém správy vozového parku DAF Connect

Dopravci mohou zároveň v rámci opce využívat služby DAF Connect. Jde o moderní systém pro správu vozového parku, který provozovateli nabízí informace o využití vozidel a řidičů v reálném čase. Informace o pozici vozidla, spotřebě paliva, ujetých kilometrech, úrovni využití vozového parku a době volnoběhu jsou přehledně prezentovány na on-line por-tálu, který je možné nakonfigurovat podle požadavků a přání zákazníka.

Uživatelsky přátelský portál lze nakonfigurovat tak, že nabídne komplexní zprávy o spotřebě paliva s aktuálními údaji i údaji z minulosti, a dokonce i možnost porovnat vozidla a řidiče. Funkce Live Fleet View (Živé zobrazení vozového parku) poskytuje veškeré potřebné informace o poloze vozidel celého vozového parku, takže je možné optimálně plánovat například ujeté vzdálenosti, trasy a dobu jízdy pro jednotlivá vozidla a řidiče. Provozovatelé dostanou výstrahy (které mohou sami definovat) v případech odchylky od povolené rychlosti, stanovené trasy, pozice a spotřeby paliva, takže mohou na danou situaci reagovat.

DAF Connect optimalizuje využití vozidel, snižuje provozní náklady a zvyšuje efektivitu logistiky. Řešení DAF Connect také provozovateli dopravy umožňuje optimální plánování oprav a údržby a využívání na míru přizpůsobeného poradenství od společnosti DAF prostřednictvím služby DAF Connect.

Nová řada Exclusive Line

Vrchol luxusu a pohodlí představuje nová řada Exclusive Line, která je dostupná jak pro modely CF, tak XF. Špičková řada Exclusive Line se vyznačuje palubní deskou v koňakovém odstínu a stejně jsou zbarveny i výplně dveří (XF), kožená sedadla a také stylové ventilační otvory. Standardně se v luxusních verzích modelů CF a XF dodává volant s koženým potahem.

Vylepšené informace pro řidiče a příjemné ovládání

Přístrojová deska má nové provedení, které obsahuje nový font písma přispívající k modernějšímu a atraktivnímu vzhledu a lepší čitelnosti. Funkce informačního panelu pro řidiče (DIP) jsou také vylepšeny. Patří k nim počítadlo tachografu, které řidiči zobrazuje zbývající dobu jízdy a odpočinku.

Tyto funkce zvyšují pohodlí a efektivitu stejně jako spínače, které si řidič může nakonfigurovat, přičemž má možnost umístit spínače na palubní desce podle svých preferencí. Spínače také umožňují optimální umístění doplňkových funkcí souvisejících s používáním nástavby nebo součástí, jako jsou přídavné agregáty.

Dojmy z jízdy

Součástí představení nových vozidel byly i testovací jízdy s nejrůznějšími verzemi nových vozidel obou řad. A bylo zřejmé, že vše, co výrobce hrdě zdůrazňoval jako přednosti, odpovídalo realitě. Dostatečný výkon motoru, plynulý chod a velký točivý moment i při nízkých otáčkách i účinná motorová brzda, jejíž efekt byl znát, i když převodovka výrazně nepodřazovala.

Výroba nových modelů CF a XF začne letos v létě, v konfiguracích 4 × 2, jako tahače 6 × 2 FTG s vodicí řízenou nápravou a novým lehkým odpružením (–29 kg) a ve verzi FTP s vodicí nápravou s 18” koly. Dále jako podvozky pro montáž nástaveb 6 × 2 s jednoduchou vlečenou nápravou (FAR). Další verze budou následovat na podzim.

(lan)

spinner